Prognoze de crestere pe piata panourilor termoizolante, in pofida crizei
Piata locala a panourilor termoizolante s-a situat, valoric, la aproape 130 de milioane de euro in 2019, dupa o crestere de 9,5% fata de nivelul de 118,5 milioane de euro realizat in 2018. Potrivit datelor companiei de cercetare de piata Neomar Consulting, sectorul a ajuns, anul trecut, la o valoare similara celei din 2008 (128,2 milioane de euro). Ca volum, piata panourilor termoizolante a ajuns la 8,13 milioane de metri patrati anul trecut, nivel cu peste 13% superior celui din 2018 (7,17 milioane mp), si similar celui din 2007 (8,11 milioane mp). Evolutia favorabila din ultimii ani a sectorului s-a datorat cu precadere dinamicii deosebite a constructiilor industriale si logistice moderne. Mai mult, in conditii favorabile, sau cel putin normale/ neutre, estimarile indica o dublare a stocului national de spatii industriale si logistice moderne in urmatorii 3-4 ani, avand in vedere dimensiunea tarii si factorul demografic, ceea ce va mentine ridicata cererea de panouri termoizolante, dar si de alte sisteme si componente pentru hale, mai arata analiza Neomar.
Pentru 2020, reprezentantii producatorilor locali de panouri termoizolante estimeaza o crestere de cel mult 5% a pietei comparativ cu 2019, pandemia de Covid-19 urmand a afecta limitat acest sector de activitate. Astfel, potrivit prognozelor, piata ar urma sa ajunga, la finele anului 2020, la un volum de circa 8,4 milioane de metri patrati, corespunzator unei valori de circa 137 milioane de euro.
Reglementarile cu privire la rezistenta crescuta la foc reprezinta un factor-cheie pentru segmentarea pietei in functie de miezul panourilor termoizolante. In topul livrarilor nationale se afla, in continuare, panourile cu miez din spuma poliuretanica (PUR), dar cele cu miez din spuma rigida de poliizocianurat (PIR), au inceput sa castige cota de piata.
Avand in vedere faptul ca productia locala depaseste cu mult cererea interna, exporturile raman un motor solid pentru activitatea producatorilor de panouri termoizolante, ajungand la circa 40% din productie, potrivit Neomar. Rata de crestere a exporturilor a fost, insa, sub nivelul dinamicii vanzarilor interne, ca rezultat al unei cereri locale mai puternice in 2019 comparativ cu 2018.
Importurile s-au redus anul trecut, conform asteptarilor, avand in vedere capacitatea producatorilor de a acoperi cererea interna chiar si in perioadele de varf, desi in aceste intervale timpul de livrare creste, iar stocurile revanzatorilor pot acoperi cererea provenita in special din zona proiectelor mici.