Agenda Constructiilor
Luni, 24 Iunie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Digitalizarea in constructii & Industrie - ARMO: Sectorul e-commerce din Romania creste cu 10% si depaseste 7 miliarde euro
ARMO: Sectorul e-commerce din Romania creste cu 10% si depaseste 7 miliarde euro
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 21 Mai 2024 10:28
Potrivit estimarilor GPeC, ARMO si ale principalilor jucatori din domeniu, sectorul de e-commerce din Romania este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul anului 2023, valoarea fiind cu aproximativ 10% mai mare decat cea inregistrata in 2022 (6,3 miliarde de euro). Valoarea de 7 miliarde de euro face referire la toate tranzactiile generate din Romania atat catre comerciantii autohtoni, precum si catre magazinele online din afara granitelor tarii si reprezinta strict segmentul e-tail, adica produsele fizice (tangibile) care au fost cumparate prin internet.
In acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilitati, continutul digital sau biletele de avion, vacantele si calatoriile, rezervarile hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Daca le-am adauga si pe acestea, valoarea totala ar depasi 10 miliarde de euro.  
E-Commerce share din total retail in Romania este de aproximativ 11%. Cifra este in media datelor furnizate de Euromonitor (aproximativ 12%) si Global Data (aproximativ 10%).
“Comertul online este in continua dezvoltare, cu perspectiva de dublare a volumelor in urmatorii 10 ani. Potrivit statisticilor oficiale, 68% din internauti au cumparat online cel putin o data in 2023, ceea ce ne arata un apetit in crestere pentru e-commerce si un grad de adoptie tot mai mare a acestei metode conveniente de a face cumparaturi.
Insa, magazinele online romanesti trebuie sa fie din ce in ce mai dinamice, sa isi gaseasca diferentiatorii reali si sa ii promoveze, sa aiba un customer service bun, sa isi diversifice oferta si canalele de vanzare pentru ca in 2023 a sosit deja valul jucatorilor chinezi care este inca in crestere – nu a atins apogeul – si care poate aduce schimbari semnificative in peisajul de e-commerce autohton”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
"Sectorul comertului electronic din Romania prezinta un potential semnificativ de dezvoltare. Apetitul romanilor pentru cumparaturi online este in crestere continua, tot mai multi consumatori recunoscand principalul avantaj al acestui tip de comert: economisirea timpului. In urmatorii ani, anticipam o crestere a numarului de IMM-uri romanesti care vor comercializa produse si servicii online. Pe masura ce numarul cumparatorilor creste anual, este esential ca si numarul vanzatorilor sa evolueze in acelasi ritm. Acest proces poate fi stimulat de autoritati prin mentinerea unui mediu competitiv echitabil, in care toti actorii din piata sa beneficieze de tratament egal, si prin masuri care sa incurajeze tot mai multe companii romanesti sa vanda cross-border”, a declarat Cristi Movila, presedinte ARMO.
Potrivit estimarilor jucatorilor din domeniu, comertul online va continua sa creasca si in 2024 cu aproximativ 10% fata de 2023.
De 19 ani, GPeC promoveaza sectorul e-commerce din Romania adunand in jurul sau cea mai mare comunitate de magazine online, retail si companii de digital si organizand principalele evenimente de comert online si digital marketing din regiune. Printre altele, GPeC centralizeaza datele si publica in fiecare an raportul comertului online romanesc.
Pe 21 Mai are loc evenimentul GPeC Summit in Bucuresti, in cadrul caruia vor fi dezbatute cele mai noi cifre din e-commerce alaturi de principalii jucatori din domeniu.
Iata care sunt principalele cifre si statistici pentru anul recent incheiat si trend-urile pentru 2024 (sursele sunt mentionate in text, precum si la finalul raportului).
 
Statistici despre E-Commerce la nivelul Europei Centrale si de Est
Potrivit PPRO, citat de Statista, Polonia reprezinta cea mai mare piata de e-commerce din regiune, estimata la aproximativ 32 de miliarde USD in 2023.
Conform datelor Eurostat, dintre toate tarile din Europa Centrala si de Est, 86,22% din locuitorii Slovaciei au facut cumparaturi online in 2023, situandu-se in fruntea clasamentului. Comparativ cu media UE (75,14%), procentul cumparatorilor online din Slovacia a fost cu 11 puncte procentuale mai mare.
De asemenea, peste media UE s-au aflat Cehia (83,74%), Estonia (78,05%) si Ungaria (75,89%).
Cea mai mica rata de adoptie a comertului electronic a fost in Muntenegru (32%).
Aproximativ 61% dintre cumparatorii online din Ungaria au facut achizitii transfrontaliere (cross-border) in 2023, fiind cel mai mare procentaj dintre tarile din Europa Centrala si de Est. Pe locul al doilea se situeaza Polonia cu 38%, iar pe locul al treilea Cehia cu 26%.
 
Peste 92% dintre romani folosesc internetul, iar 68% dintre acestia au cumparat online
Potrivit raportului INS “Accesul populatiei la tehnologia informatiilor si comunicatiilor, in anul 2023” publicat pe 8 decembrie 2023, 92,5% dintre romani (din segmentul de varsta 16-74 de ani) au utilizat internetul cel putin o data in 2023, in crestere cu 2,8 puncte procentuale fata de 2022, din care 96,4% au utilizat internetul in ultimele 3 luni.
Raportat la frecventa folosirii internetului, dintre persoanele de 16-74 ani care au utilizat internetul in ultimele 3 luni, 70,4% au folosit internetul de mai multe ori pe zi, iar 21,6% o data pe zi sau aproape in fiecare zi.
68,1% dintre persoanele cu varsta de 16-74 de ani care au utilizat internetul in 2023, au plasat cel putin o comanda online, in crestere cu 2,1 puncte procentuale de la 66%, cat s-a inregistrat in 2022.
Comparativ cu anul 2022, ponderea persoanelor care au comandat bunuri sau servicii pe internet a crescut atat in mediul urban, cu 2,2 puncte procentuale, ajungand in anul 2023, la 73,7%, cat si in mediul rural cu 3,1 puncte procentuale, ajungand la 61,4%. Cu toate acestea, si in anul 2023 se pastreaza o diferenta semnificativa intre cele doua medii de rezidenta, de 12,3 puncte procentuale.
Pe grupe de varsta, persoanele care apeleaza la serviciile magazinelor online pentru a cumpara bunuri sau servicii sunt atat tinerii cu varsta cuprinsa intre 16 – 34 ani (80,5%), cat si persoanele adulte cu varsta cuprinsa intre 35 – 54 ani (74,0%).
 
Frecventa cumparaturilor online in Romania in 2023
Conform datelor Eurostat, 13,69% din cumparatorii online au facut 1-2 achizitii / la 3 luni, iar 12% au cumparat de 3 pana la 5 ori pe parcursul a 3 luni.
  • 6,04% cumpara de peste 6 ori in 3 luni
  • 2,24% fac cumparaturi online de peste 10 ori in 3 luni
Potrivit procesatorilor de plati PayU si NETOPIA Payments, aproximativ 65% dintre cumparatorii online prefera sa plateasca ramburs (cash on delivery), iar 35% folosesc instrumentele de plata online, in special prin card.
 
Principalele categorii de produse / servicii cumparate de romani de pe internet in 2023
Potrivit INS, cele mai importante categorii de bunuri sau servicii achizitionate online au fost (intrebare cu raspuns multiplu, de aceea suma procentelor poate depasi 100%):
  • Imbracaminte (inclusiv cea de sport) – 79,6%
  • Livrari de la restaurante, lanturi fast-food si servicii de catering – 32,7%
  • Produse cosmetice, de infrumusetare sau de relaxare – 29,1%
  • Articole sportive (exceptand imbracamintea sportiva) – 18,3%
  • Produse de curatare si de igiena persoanla – 16,9%
  • Electronice de larg consum (TV/AV) sau electrocasnice – 14,3%
  • Carti, reviste sau ziare – 13,6%
Cat au cheltuit romanii pe diferite categorii de produse
Potrivit studiului iSense Solutions pentru GPeC realizat in septembrie 2023, romanii au cumparat online si au cheltuit anual, in medie:
  • 729 lei (2023) vs. 617 lei (2022) pentru produse destinate animalelor de companie
  • 668 lei (2023) vs. 613 lei (2022) pentru articole pentru copii
  • 570 lei (2023) vs. 530 lei (2022) pentru echipamente de securitate si supraveghere
  • 367 lei (2023) vs. 353 lei (2022) pentru carti, reviste, ebooks, muzica, filme
  • 1.193 lei (2023) vs. 1.397 lei (2022) pentru electronice si electrocasnice
  • 838 lei (2023) vs. 949 lei (2022) pentru imbracaminte si incaltaminte
  • 609 lei (2023) vs. 699 lei (2022) pentru catering
  • 592 lei (2023) vs. 676 lei (2022) pentru bricolaj
  • 424 lei (2023) vs. 492 lei (2022) pentru produse organice, naturale si bio
  • 327 lei (2023) vs. 383 lei (2022) pentru birotica si papetarie
Statistici de consum in 2023 
Dispozitivul preferat pentru cumparaturile online este telefonul mobil:
  • 35% folosesc exclusiv telefonul mobil
  • 25% folosesc in mod principal telefonul mobil, dar ocazional si computer-ul
  • 19% folosesc in egala masura telefonul mobil si computer-ul
  • 14% folosesc majoritar computer-ul si ocazional telefonul mobil
Livrarea la domiciliu este metoda preferata de romani (77%*), dar livrarea la lockere este in crestere accelerata (62%*) – *intrebare cu raspuns multiplu.
53% din consumatorii online au folosit aplicatii de livrare in 2023, cu 3 puncte procentuale mai mult decat in 2022. Aproximativ 16% dintre acestia folosesc aplicatiile de livrare zilnic, ponderea ramanand constanta in ultimii 3 ani (2021-2022-2023).
Cea mai utilizata platforma de livrare este Glovo, urmata de Tazz si de Bringo.
Rate medie de conversie pe categorii*
Statistici orientative oferite de Limitless Agency, in baza clientilor interni e-commerce (aproximativ 400)
  • IT&C – 0,9%
  • Fashion – 1,24%
  • Casa si Gradina – 1,18%
  • Beauty – 5,14%
  • Bijuterii – 2,56%
  • Food – 2,43%
  • Industrial – 1%
  • Agricultura – 1,1%
  • Sport – 1,5%
  • Baby / Puericultura – 1,23%
  • Carti – 1,87%
  • Auto – 1,69%
  • Cadouri – 2,27%
  • Birotica si Papetarie – 1,2%
  • Travel – 0,9%
Provocarile comertului online in primul trimestru din 2024
Una dintre cele mai importante provocari pentru comerciantii autohtoni este, potrivit declaratiilor agentiilor de Digital Marketing din Romania care au in portofoliu clienti e-commerce, cresterea costului de marketing cu pana la 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Principala cauza este data de intrarea agresiva (in termeni de marketing) a platformelor din afara UE care cresc bid-ul prin cheltuielile masive cu reclama online.
Din discutiile purtate de GPeC cu reprezentantii magazinelor online care au in oferta produse similare cu cele vandute de jucatorii chinezi, in primul trimestru al anului 2024 acestia au inregistrat scaderi in vanzari, neputand tine pasul cu bugetele de marketing alocate de companiile chineze.
O alta provocare tine de faptul ca 2024 este an electoral in Romania, iar acest lucru conduce – de asemenea – catre cresterea bugetelor de marketing, cu spatii publicitare si vizibilitate limitata.
Surse:
ARMO, Euromonitor, Eurostat, Global Data, GPeC, INS, iSense Solutions, Limitless Agency, NETOPIA Payments, PayU, PPRO, Statista
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTESISECAMALLBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
MAI 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 182 (Mai 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
quadratum
siniat
leviatan
concelex
CDS
ERBASU CONSTRUCT
BogArt
EDIT-Structural
Ubitech
strabag nivel 1
ness project
theda mar
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
noark
MAKITA
konsent
viarom
rigips

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500
top 500
ROGBC 2016
econet
ef-de-n
AICPS_30

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander