TOPANEL anunta investitii strategice de 30 milioane de euro in urmatorii doi ani |
Hale & Structuri metalice Publicat de Elena Icleanu 20 Sep 2023 06:25 |
Fabrica THERMOTOP, proiect de 20 milioane de euro, investitie comuna cu grupul de firme ICCO, cofondatori
Producatorul de panouri termoizolante TOPANEL, impreuna cu grupul de firme ICCO, cofondatori, au in plan o investitie majora, de peste 20 de milioane de euro, pentru constructia unei noi fabrici in apropiere de Brasov, in cadrul Parcului Industrial ICCO. Proiectul, de tip greenfield, se va desfasura pe un teren de 4 hectare si va implica constructia unei hale principale de productie de 12.000 mp, precum si a anexelor, tancurilor si rezervoarelor necesare depozitarii materiilor prime. Productia este planificata sa inceapa in martie 2025 si se va concentra exclusiv pe fabricarea placilor termoizolante cu spuma PIR sub marca THERMOTOP, urmand a avea o capacitate anuala de productie de peste 6 milioane metri patrati de placi termoizolante PIR. Proiectul face parte dintr-un plan de investitii extins, in valoare de 30 de milioane de euro, pe care TOPANEL il implementeaza in aceasta perioada, pentru dezvoltarea si eficientizarea activitatilor de productie.
Cu o prezenta de 14 ani in Romania, TOPANEL produce panouri tip sandwich cu poliuretan (PUR), PIR si vata minerala, sistemul THERMOTOP, una dintre cele mai performante solutii de termoizolare disponibile pe piata, tabla cutata autoportanta, profile zincate Top Steel si accesorii. Produsele companiei sunt realizate intr-o fabrica moderna si performanta, localizata in Ramnicu Valcea. In primul semestru al anului 2023, compania a realizat o cifra de afaceri de peste 30 de milioane de euro, perspectivele companiei pentru intregul an in curs fiind optimiste.
Interviu cu Irina Boureanu (46 de ani), Director Comercial al TOPANEL si manager cu o experienta profesionala de 23 de ani in domeniul logisticii si al materialelor de constructii.
- Ce evolutie a avut piata de panouri termoizolante din Romania in 2022 si in prima jumatate din 2023 si ce estimati pentru urmatorii ani?
- Piata panourilor termoizolante din Romania a traversat un an 2022 plin de provocari, dar a beneficiat si de o crestere neasteptata a valorilor. Daca ne raportam la momentul prezent, piata este intr-o usoara stagnare, tendinta ce nu ar trebui sa surprinda, avand in vedere conflictul din Ucraina, criza materiilor prime sau criza energetica. Asa cum arata si cele mai recente analize de piata, proiectele mici si medii au fost puse in espectativa, asteptand o perioada mai favorabila investitiilor.
Totodata, anul 2022 a fost unul cu rezultate atipice. Am asistat la o scadere de aproximativ 7-8% a volumului de productie, dar, in acelasi timp, ca urmare a cresterii semnificative a preturilor materiilor prime, s-a majorat si pretul panourilor, ceea ce a generat o crestere a cifrei de afaceri. Aceasta discrepanta intre volumul produs si veniturile generate este un fenomen interesant. Compania noastra, TOPANEL, a reusit sa gestioneze aceasta situatie si sa obtina rezultate pozitive, chiar daca am inregistrat o usoara scadere in volumul de productie.
In prima jumatate a anului 2023, desi piata ramane in stagnare, am atins si chiar am depasit targeturile de productie stabilite. Anticipam ca acest trend pozitiv se va mentine si in a doua jumatate a anului.
- Care este valoarea estimativa anuala a pietei de panouri termoizolante?
- Piata panourilor termoizolante din Romania este un sector de interes major in industria constructiilor. Datele disponibile pentru anul 2022 arata ca productia totala a atins cifra de 9,36 milioane de metri patrati la nivel national. Din acest total, peste 3 milioane au fost vanduti de fabrica TOPANEL, o realizare notabila daca avem in vedere faptul ca intreaga cantitate a fost produsa folosind o singura linie de productie. Pentru anul 2023, conform estimarilor interne, ne asteptam la mentinerea cantitatilor produse si a volumelor de vanzari din 2022. Aceasta prognoza se bazeaza pe evolutiile actuale ale pietei si pe increderea continua a clientilor nostri.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- In prezent, TOPANEL este implicat intr-o serie de proiecte din industrii si sectoare diferite. Printre acestea se numara Baza Militara NATO de la Campia Turzii, Aeroportul International "Avram Iancu" Cluj, Aeroportul International Iasi si Aeroportul International Oradea, care reprezinta proiecte majore din domeniul infrastructurii. De asemenea, furnizam panouri termoizolante, tabla cutata autoportanta si profile zincate pentru CTP Park, Altex Romania, Grupul Unicarm, parcul logistic TBM Group sau pentru HAI Aluminium, printre altele.
O cota importanta din piata TOPANEL este reprezentata si de colaborarea cu antreprenorii medii si mici, pentru care oferim solutii de panouri termoizolante pentru proiecte, precum ferme agricole, sali de sport, depozite logistice si multe altele. Multe dintre aceste proiecte beneficiaza de finantare prin intermediul programului PNRR si prin programele rulate de Compania Nationala de Investitii.
- Ce pondere din productie exportati si care sunt principalele piete externe de distributie? Aveti in plan extinderea pe alte piete?
- Pentru anul in curs estimam ca aproximativ 35% din productia noastra va fi destinata exportului. TOPANEL are o prezenta semnificativa pe majoritatea pietelor din Europa Centrala si de Est, unde suntem competitivi in toate aspectele. In ceea ce priveste extinderea pe alte piete, trebuie sa recunoastem ca, in acest moment, aceasta este mai putin probabila. Un factor important de luat in considerare sunt costurile de transport, care ne-ar putea afecta preturile si competitivitatea. Cu toate acestea, suntem deschisi sa exploram noi oportunitati, pe masura ce piata si circumstantele permit acest lucru.
- Care sunt obiectivele stabilite de managementul firmei pe termen scurt si mediu?
- Managementul companiei TOPANEL a stabilit obiective ambitioase pe termen scurt si mediu, care implica investitii semnificative. Investitiile totale depasesc 30 de milioane de euro si acopera o serie de actiuni, inclusiv modernizari, extinderi, achizitii si lansari de produse, axandu-se pe patru directii. In primul rand, in cadrul programului de modernizare a fabricii, am investit aproximativ doua milioane de euro, cu accent pe utilizarea resurselor de energie verde pentru productia extinsa de panouri termoizolante, profile zincate si tabla cutata. Astfel, anul acesta a fost finalizat parcul fotovoltaic de 1,8 MWh, prin care asiguram necesarul de energie, pe timpul zilei, din surse de energie regenerabila pentru productia generala. Initiativa de a echipa halele noastre de productie cu panouri fotovoltaice monocristaline de inalta calitate vine si pentru a consolida angajamentul nostru fata de o productie sustenabila, aliniindu-ne demersurilor mondiale de minimizare a efectelor incalzirii globale.
A doua investitie, de peste 1 milion de euro, este reprezenta de o noua linie de productie complet automatizata pentru profile zincate. Aceasta ne va permite sa dublam capacitatea de productie si, in acelasi timp, sa diversificam gama de produse prin introducerea de profile cu inaltimi de sectiune cuprinse intre 100 mm si 400 mm.
Resurse financiare importante, peste 10 milioane de euro, au fost alocate pentru extinderea capacitatii de productie de panouri termoizolante (PIR, PUR, vata minerala). Investitia consta intr-o noua hala de productie de 7.000 mp, deja finalizata, unde va fi instalata noua linie de productie de panouri termoizolante, de inalta performanta, achizitionata de la un producator european de renume, cunoscut pentru calitatea superioara si competenta sa. Totodata, vor fi realizate tancuri si rezervoare speciale pentru depozitarea materiilor prime. Anticipam ca noua linie va fi operationala incepand cu septembrie 2024 si estimam o productie anuala de aproximativ 2,5 milioane de metri patrati. Obiectivele noastre in ceea ce priveste aceasta investitie sunt de a absorbi cererea crescuta atat pe piata interna, cat si pe cea externa, mizand pe o crestere a cotei noastre de piata si consolidand, astfel, pozitia TOPANEL ca lider in industrie.
A patra si cea mai mare investitie planificata, in valoare de peste 20 de milioane de euro, va fi implementata in apropiere de Brasov, in incinta Parcului Industrial ICCO. Impreuna cu grupul de firme ICCO, cofondatori, vom realiza o investitie de tip greenfield intr-o fabrica ce se va desfasura pe un teren de 4 hectare si va implica constructia principalei halei de productie de 12.000 mp, precum si a anexelor, a tancurilor si a rezervoarelor destinate depozitarii materiilor prime. Unitatea de productie, care isi va incepe activitatea in martie 2025, se va concentra exclusiv pe fabricarea placilor termoizolante cu spuma PIR sub marca noastra inregistrata, THERMOTOP. Fabrica va fi cel mai mare proiect de acest tip din Europa Centrala si de Est si va avea o capacitate de productie anuala de peste 6 milioane de metri patrati de placi termoizolante PIR. Aceste placi sunt folosite mai ales in sectorul constructiilor civile, termoizolarea constructiilor vechi si a celor noi. Produsul este deja cunoscut si popular pe pietele vestice, inlocuind cu succes polistirenul expandat, un material, practic, inexistent in constructia caselor pasive si a celor eficiente energetic.
- Care sunt principalele dificultati/ provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada? Mai sunt probleme in lanturile de aprovizionare?
- In prezent, ne confruntam cu doua probleme semnificative in activitatea noastra. In primul rand, observam o acutizare a lipsei de forta de munca in sectorul de productie, ceea ce afecteaza intregul segment al constructiilor. In al doilea rand, lantul nostru de aprovizionare este sub presiune din cauza unor factori precum conflictul din Ucraina si inflatia globala. Aceste provocari au dus la fluctuatii semnificative ale preturilor si chiar la indisponibilitatea unor materii prime pe piata. Prin urmare, putem afirma ca exista, in continuare, probleme in lantul nostru de aprovizionare, iar gestionarea fortei de munca reprezinta o alta provocare majora in aceasta perioada.
- Ce oportunitati intrevedeti pe piata de profil in anii urmatori?
- Pe piata de constructii, identificam mai multe oportunitati in anii urmatori. Tendinta catre constructii sustenabile este in crestere, iar produsele si procesele noastre de productie sunt in concordanta cu aceasta directie. In plus, ca urmare a deschiderii fabricii THERMOTOP ne asteptam sa obtinem o cota mai mare de piata, mai ales ca reglementarile legale constrang constructorii sa adopte o conduita sustenabila. De asemenea, Romania se dezvolta ca un important hub logistic in sud-estul Europei, ceea ce deschide noi oportunitati in domenii precum cel al constructiilor si al logisticii. In plus, in eventualitatea incheierii conflictului din Ucraina, putem sustine fara probleme solicitari de materiale de constructie, precum panouri termoizolante, tabla cutata autoportanta si profile zincate.
|