INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
CERTSIGN SA |
Adresa: Bd. Tudor Vladimirescu nr. 29 A, AFI Tech Park 1, Bucuresti, S5 |
Telefon: +4 031 101 1870 |
Fax: +4 021 3119905 |
E-mail: office@certsign.ro |
Web site: https://www.certsign.ro |
Domenii: Consultanta & soluții pentru transformare digitala |
Descriere activitate
certSIGN oferă servicii și soluții ce ajută clientul să-și protejeze asset-urile digitale în fața adversarilor și amenințărilor cibernetice, asigurând suport pentru „navigarea” prin mediul complex al termenilor de specialitate, reglementările în domeniu, framework-uri, instrucțiuni și bune practici în domeniu. |
Prezentare companie/institutie
certSIGN: Semnatura electronica, pasul firesc in digitalizarea constructiilor
Aurel Meirosu (37 de ani)
Functia/Firma: director dezvoltare afaceri, certSIGN;
Experienta profesionala: 12 ani in industria semnaturii electronice si a serviciilor de incredere eIDAS.
certSIGN este prestator de servicii de incredere calificat conform Regulamentului UE eIDAS nr. 910/2014 si pune la dispozitia specialistilor din sectorul de constructii certificate calificate emise in conformitate cu Reglementarile eIDAS, pentru semnaturi electronice calificate cu valoarea legala.
Aceste semnaturi pot fi semnatura electronica calificata care se realizeaza prin utilizarea dispozitivului criptografic securizat de creare a semnaturii (token USB) si a unui cod PIN unic sau semnatura electronica calificata la distanta prin care orice document poate fi semnat in cloud, fara token, de pe orice dispozitiv - inclusiv smartphone sau tableta, de oriunde si oricand. Ce trebuie retinut este ca semnatura electronica realizata cu un certificat digital calificat este singurul tip de semnatura electronica care are efectul juridic echivalent al unei semnaturi olografe in toate statele membre UE si inlocuieste atat semnatura olografa, cat si parafa profesionala sau stampila individuala, dupa caz, conform OUG nr. 140/2020. - Cum functioneaza semnatura electronica pentru arhitectura si constructii, pe scurt, si care sunt principalii pasi pentru obtinerea acesteia?
- Semnatura electronica poate fi utilizata de toti profesionistii din domeniul constructii/ urbanism/ arhitectura pentru a semna orice document in format PDF (certificate de urbanism, certificate energetice, rapoarte de expertiza tehnica, proiecte de arhitectura/ rezistenta/ instalatii, procese-verbale, dispozitii de santier, Planuri Urbanistice Zonale (PUZ), Planuri Urbanistice de Detaliu (PUD), Planuri Urbanistice Generale (PUG), autorizatii de constructie, studii geotehnice/ de impact si avize).
Deoarece reglementarile legislative in vigoare impun inscrierea unor atribute specifice in functie de calitatea profesionala si autoritatea competenta care a acordat dreptul de semnatura sau de practica, kit-urile de semnatura electronica calificata certSIGN (certificat calificat, dispozitiv criptografic - token USB si aplicatia de semnare clickSIGN) destinate specialistilor din aceste domenii pot fi obtinute facil fie prin transmiterea unui e-mail la adresa Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza , fie prin completarea formularului de contact din pagina www.certsign.ro/oug140. In cazul in care o persoana detine deja un certificat calificat de semnatura electronica si doreste reemiterea acestuia cu inscrierea atributelor, trebuie sa trimita un e-mail la adresa Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza . - Sunt receptive companiile din constructii si ceilalti factori implicati in obtinerea unei semnaturi electronice?
- Primul nostru client asociat domeniului constructii in format electronic a fost Primaria Municipiului Galati, care a emis primul certificat de urbanism in format 100% digital din Romania, folosind solutia certSIGN de semnatura electronica la distanta. Discutii am avut si cu mediul privat, de exemplu cu Bog’Art sau chiar cu Patronatul Societatilor din Constructii, pe care i-am asigurat de toata deschiderea noastra in ceea ce priveste accesul membrilor la acest instrument care ii ajuta sa isi eficientizeze activitatea. Astfel, derularea formalitatilor 100% electronic va permite industriei sa aloce mai mult timp activitatii propriu-zise, sa creasca natural calitatea serviciilor si sa fie mai aproape de clientul final, economisind timpul petrecut intre ghiseele diverselor institutii de fiecare data cand documentatia trebuie actualizata sau reinnoita.
- Ce potential considerati ca are aceasta piata pentru constructii/ arhitectura?
- In ultimul an, transformarea digitala a devenit un imperativ strategic pentru majoritatea companiilor. In mod traditional, industria constructiilor este mai conservatoare in adoptarea unor tehnologii, dar in ultima perioada apetitul pentru adoptarea noilor tehnologii a crescut, iar cei care au adoptat solutii informatice de gestionare a proceselor au vazut deja beneficii.
In ceea ce priveste adoptarea semnaturii electronice, credem ca tocmai aceasta orientare treptata catre transformarea digitala a deschis drumul catre adoptarea documentelor semnate electronic. In acest moment, potentialul este urias, tinand cont de faptul ca domeniul constructiilor a fost mai putin afectat de pandemia de coronavirus. Fiecare etapa a unui proiect de constructii implica o multitudine de documente, avize etc., iar utilizarea semnaturii electronice va aduce beneficii cuantificabile in cresterea eficientei si a productivitatii, imbunatatirea procesului de management si controlul costurilor. In acelasi timp, suntem constienti ca este un proces pe termen mediu si lung in care atat mediul privat, cat si cel public cu atributii in domeniu trebuie, in primul rand, sa isi doreasca sa lucreze mai eficient. Apoi trebuie sa depasim rezistenta la schimbare si sa ne implicam activ si noi, furnizorii de tehnologie, in procesul de invatare, de explicare si de promovare a noilor tehnologii. Asadar adoptia depinde in mod direct de actorii implicati, inclusiv cat de accesibil este instrumentul prin care poti semna electronic toate documentele. Iar aici noi am pregatit o procedura simpla, descrisa mai sus, care poate fi parcursa de orice profesionist indiferent cat de obisnuit sau nu este cu tehnologia in general. - Ce tendinte sunt in acest domeniu? Ce aplicatii complementare exista si la ce ajuta acestea?
- Principala tendinta este cea mentionata mai sus, legata de utilizarea tehnologiilor IT in domeniile proiectarii (tehnologia BIM permitand o digitalizare completa a activitatilor de proiectare), al executiei (tehnologii de management de proiect si de planificare ca, de exemplu, Primavera, MS Projects) si al mentenantei pe durata de viata a constructiilor (platforme informatice specializate ca de exemplu Archibus).
Digitalizarea domeniului constructiilor presupune, pe langa tehnologii si programe precum cele amintite mai sus, prezenta unor furnizori de servicii de incredere care sa asigure neutralitatea si securitatea tranzactiilor electronice. De ce? Pentru ca, pe de o parte, este vorba de existenta unui numar foarte mare de participanti in domeniul constructiilor (autoritati, clienti, prestatori, furnizori, executanti, verificatori, consultanti, manageri de proiect etc.), iar pe de alta parte, deoarece foarte multe informatii care circula intre acesti actori sunt confidentiale (conditii contractuale, preturi, termene, solutii tehnice etc.). Este deci absolut necesara prezenta in acest ecosistem a unui prestator de servicii de incredere care, pe langa serviciile de semnatura electronica calificata prezentate mai sus, sa ofere si alte servicii necesare: marcarea temporala (pentru certificarea datei si orei), email criptat (pentru transmiterea in siguranta a datelor confidentiale) si arhivare electronica (pentru pastrarea in siguranta a informatiilor confidentiale generate in activitatea de constructii). Utilizarea solutiei noastre de transmitere emailuri criptate - emailerSAFE - asigura tranzitul in siguranta al documentelor prin infrastructuri informatice deschise, publice, nesecurizate. Prin utilizarea solutiei noastre de arhivare electronica cu valoare legala, se garanteaza autenticitatea, integritatea si confidentialitatea documentelor astfel arhivate pentru perioadele de timp stabilite prin legislatie, accesarea documentelor este facila, oricand si de oriunde, in timp ce costurile de arhivare scad cu 67% comparativ cu arhivarea fizica. Mai mult decat atat, sunt documente extrem de importante ale caror termene de pastrare sunt foarte riguros reglementate de legislatia in vigoare. Serviciul nostru de arhivare electronica, in conditiile Legii nr. 135/2007, asigura practic si inchiderea acestui cerc 100% electronic, avand astfel garantia faptului ca documentele, desi in format electronic, sunt pastrate in conditii de siguranta, conforme cu cerintele legale. Spre deosebire de pastrarea documentelor pe hartie, riscul ca cele electronice sa fie deteriorate, ininteligibile din cauza depozitarii improprii sau chiar distruse este aproape zero pentru intreaga perioada de pastrare. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Martie-Aprilie 2021)
|