INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
UNIUNEA NATIONALA A RESTAURATORILOR DE MONUMENTE ISTORICE – UNRMI |
Adresa: Str. Alexandrina nr. 20-22, Et. 2, Bucuresti, S1 |
Telefon: 0731-255.000 |
Fax: * |
E-mail: secretariat@unrmi.com |
Web site: https://www.facebook.com/UNRMI/?locale=ro_RO |
Domenii: Institutii publice |
Descriere activitate |
Prezentare companie/institutie
UNRMI initiaza un proiect-pilot pentru pregatirea tinerilor in restaurare
Gabriela Carpov (55 de ani)
Functia/Institutia: presedinte, Uniunea Nationala a Restauratorilor de Monumente Istorice;
Experienta profesionala: 18 ani in domeniul restaurarilor de monumente istorice.
Uniunea Nationala a Restauratorilor de Monumente Istorice (UNRMI) este un ONG infiintat in 1991 si are ca principal obiectiv restaurarea si conservarea patrimoniului. Din organizatie fac parte persoane fizice cu profesiuni liberale (sculptori, pictori, artisti plastici, restauratori piatra, metal, lemn, arhitecti), dar si ingineri topo, structuristi, diriginti de santier etc., cu atestare de specialist sau expert de la Ministerul Culturii si Cultelor (MCC), singurele certificari recunoscute pentru a putea interveni pe un proiect atat de delicat si complex cum este cel de restaurare. De asemenea UNRMI are ca membri si persoane juridice, respectiv firme de arhitectura, constructii, conservare-restaurare, consolidari, masuratori topografice si geodezice, scanari 3D, materiale de constructii, iluminat arhitectural, dar si companii de consultanta pe proiecte europene, birouri de avocatura, cu parteneri sau colaboratori atestati MCC. In total, UNRMI include peste 130 de membri, in toata tara.
- Care sunt principalele realizari pe care le-ati avut in 2023 si ce obiective aveti stabilite, la nivel de organizatie, in perioada urmatoare?
- Principala realizare a anului trecut a fost ca am reusit sa finalizam proiectele finantate din fonduri europene (prin Programul Operational Regional, POR 2013-2020), conditie absolut necesara pentru a evita penalitatile si corectiile financiare. Trebuie amintit ca majoritatea acestor proiecte au fost incepute sau erau in plina desfasurare in perioada pandemiei, cand toate companiile au fost obligate sa-si regandeasca organizarea si desfasurarea activitatii "din mers", in conditii speciale de restrictie si siguranta a personalului angajat.
In 2023, prin votul membrilor organizatiei, s-a schimbat structura membrilor comitetului director si au intrat in comitet colegi tineri, cu idei noi, cu viziune despre viitor si in plina forta de munca. Aceasta schimbare ne-a facut sa ne gandim la un proiect pilot pe care dorim sa-l incepem in 2024, privind scolarizarea celor care urmeaza cursuri universitare cu inclinatie pentru domeniul conservare-restaurare. Nu vreau sa vorbesc prea mult despre proiect acum, ne dorim sa-l incepem si anul viitor cand ma veti intreba, sa-l pot declara ca marea realizare a anului 2024. Nu este deloc simplu, mai ales ca fiecare dintre noi munceste voluntar in organizatie, in paralel cu munca de peste zi. Ramanem insa entuziasti, deoarece ceea ce ne-am propus de-a lungul timpului am realizat, chiar daca am intampinat greutati, mai multe decat anticipasem. Pentru anul 2024 imi place sa cred ca vom putea demara proiectele depuse pentru urmatorul exercitiu financiar POR 2021-2027, desi noua conjunctura geopolitica ar putea inclina balanta spre a finanta alte tipuri de proiecte. Vom vedea, este marea asteptare a noastra si marea sansa pentru a salva cladiri de patrimoniu, poate ultima. Trebuie sa stiti ca aceste proiecte depuse sunt finalizate pe parte de studii preliminare, proiectare pe structura si arhitectura, acoperind costurile de studii si proiectare din sursele financiare proprii, pana la acceptarea cererilor de finantare. Unele proiecte vor fi acceptate, iar altele nu, este o competitie ce se desfasoara in fiecare exercitiu financiar. - Care sunt principalele probleme pe care le intampina restauratorii in desfasurarea activitatii?
- Sunt destul de multe dificultati pe care le intampinam in acest domeniu, insa cea mai pregnanta este lipsa fortei de munca specializata. Sunt putini specialisti si, de cele mai multe ori, sunt angajati in mai multe proiecte in acelasi timp, in zone geografice diferite, ceea ce face dificila buna desfasurare a proiectelor. De aici s-a nascut ideea unor scolarizari de pe bancile facultatii, ca sa le putem dezvolta tinerilor studenti dorinta de a lucra in restaurare si de a se specializa in acest domeniu.
O alta dificultate este reprezentata de lipsa de predictibilitate pe termen mediu si lung. Un proiect de restaurare - de la nastere si pana la maturitate - dureaza, in medie, 6-7 ani, iar monitorizarea inca 3-5 ani. Cum se acopera costurile generate de modificari legislative in acest interval de timp? Raspunsul este intotdeauna acelasi: din resursele financiare ale investitorului. Daca investitorul este entitate de stat, aceste costuri suplimentare le suportam toti contribuabilii. Daca investitorul este privat, va fi obligat sa plateasca daca vrea sa finalizeze proiectul, regandindu-si costul investitiei. Este o misiune destul de ingrata pentru orice om de afaceri care are un plan de investitii bine definit. Acesta este si motivul pentru care un beneficiar privat se gandeste de mai multe ori cand este vorba sa se angreneze intr-un proiect de restaurare-conservare a unui imobil de patrimoniu sau aflat intr-o zona protejata. - Cum a evoluat piata de restaurari ale monumentelor istorice in ultimii doi ani si ce estimari aveti pentru 2024-2025?
- Doi ani nu inseamna mare lucru pentru un proiect de restaurare, am explicat mai sus. Daca insa vrem sa vorbim despre cum a evoluat activitatea de restaurare in ultimii doi ani (post pandemie), as spune ca aceasta s-a desfasurat accelerat, deoarece presiunea de a plati penalitati pe proiectele incepute a fost extrem de apasatoare. Avem foarte multe monumente care sunt in colaps sau sunt incepute si nu sunt finalizate din diferite motive. Pentru acestea s-ar impune realizarea unor proiecte de punere in siguranta. Nu avem o harta a lor, dar stim sigur ca sunt in toata tara.
- Care ar fi mesajul UNRMI pentru companiile de constructii si toti cei interesati de activitatile de restaurare a monumentelor?
- Ramaneti optimisti, sigur va fi greu, dar important este sa fie PACE si sa ramanem sanatosi. Va asteptam oricand in organizatia noastra, daca preocuparea noastra este si a dumneavoastra. Fiecare antreprenor este important prin ce idei dezvolta si prin ceea ce intreprinde. Suntem cei care traim din ceea ce dezvoltam, nu primim nimic degeaba, pentru ca altfel nu ne-am mai numi antreprenori. Imi doresc sa mergem mai departe cu curaj, ca sa putem depasi toate obstacolele.
Noi, ce din UNRMI, suntem o mare familie. Suntem concentrati zilnic in proiectele noastre prin care contribuim la restaurarea-conservarea patrimoniului si ne intalnim in aceasta organizatie care functioneaza dupa un statut propriu, ca sa discutam despre munca noastra si despre problemele noastre (prea multe, din pacate). (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Martie/Aprilie 2024) |