La data de 28 martie a.c., in cadrul unei conferinte, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, a declarat ca, pana in 2013, in Romania vor fi dati in exploatare 500 km de autostrada. Totodata, pana la finele anului in curs, s-ar putea definitiva reabilitarea cailor ferate dintre Bucuresti si Constanta, respectiv Comarnic-Brasov. Ministrul de resort si-a luat angajamentul de a plati firmelor de constructii implicate in marile proiecte de infrastructura, pana la sfarsitul lui 2011, sumele restante din anii trecuti, in valoare de 500 milioane de euro. In cadrul evenimetului, care a abordat subiecte legate de felul in care va arata infrastructura Romaniei in 2013, a fost anuntata demararea lucrarilor la arterele rutiere Comarnic-Brasov, Sibiu-Pitesti si Lugoj-Deva, ce vor fi date in folosinta pana in 2013. De asemenea, va fi consemnata o sporire cu 20% a ratei de absorbtie a fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere/feroviare, comparativ cu un nivel maxim de 4%, asa cum se intampla in prezent. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a depus, in ultimele 6 luni, 72 de proiecte specifice in vederea obtinerii de fonduri nerambursabile, in valoare de 5,6 miliarde euro. Totodata, pentru 2012 se doreste accesarea a 2,7 miliarde euro din sursele europene, respectiv de 3,7 miliarde euro in 2013. Tot in vederea aplicarii noului program de dezvoltare, 70% din fondurile alocate din bugetul de stat catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) in 2011 reprezinta cota destinata efectuarii investitiilor. Anul acesta a fost deblocat un credit in valoare de un miliard euro pentru finalizarea programului de reabilitare a infrastructurii. Cele mai multe proiecte pe care ministerul de resort le va initia in cadrul acestui plan vizeaza cu precadere judetul Constanta, datorita legaturilor prin porturi cu celelalte state. Pe langa acestea, in prezent, in derulare se afla un proiect de informare publica referitoare la utilizarea fondurilor structurale obtinute, concomitent cu urmarirea stadiului de executie a lucrarilor, in functie de alocarea de fonduri. Partenerii MTI in derularea acestor programe sunt: Banca Europeana pentru Investitii (BEI), Banca Mondiala si Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Scopul programelor de infrastructura la nivel intern este acela de a aduce Romania la un nivel similar celorlalte state membre ale UE pana in 2020. Alte teme de discutie in cadrul evenimentului au fost: imbunatatirea ratei de absorbtie a fondurilor europene, abordarea altor state membre ale UE asupra utilizarii eficiente a finantarilor nerambursabile, strategia autoritatilor locale pentru dezvoltare urbana si regionala. Temele au fost sustinute de conferentiari specializati in domeniul infrastructurii, consultantei in atragerea de fonduri structurale, urbanism si autoritati locale, respectiv Anca Boagiu, Gheorghe Patrascu (arhitectul-sef al Capitalei), Alexandru Dobre (presedinte de onoare al ARACO), Tomasz Wisnieski (secretar al Ambasadei Poloniei - sectia politico-economica) si Marc Porath, Jurgen Laukemper, Makus Schmidt, Derek McElearney - reprezentanti ai companiei de consultanta specializata Drees & Sommer.