Finantare integrala a proiectelor de infrastructura de transport din fonduri UE |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 24 Aug 2020 10:27 |
Comisia Europeana a aprobat pentru Romania finantarea temporara a proiectelor de infrastructura de transport in procent de 100 % si nu 85% cat este in prezent, conform regulamentului anterior. Derogarea se bazeaza pe constrangerile financiare si impactul pandemiei asupra bugetului de stat, arata Ministerul Transporturilor citat de Radio Romania Actualitati (RRA).
Aceasta exceptie va fi pe durata limitata, in perioada iulie 2020 - iunie 2021, dupa care Romania va contribui - de la bugetul de stat - din nou cu 15% pentru finantarea proiectelor aprobate de Comisia Europeana.
Cele mai mari investitii in derulare cu fonduri europene sunt realizarea Autostrazii A 1 Sibiu - Pitesti, Autostrada A0 - Centura Bucuresti si modernizarea magistralei feroviare Brasov - Curtici. Conform unor date publicate anterior de Ministerul Transporturilor si reiterate de RRA, riscul de dezangajare in cazul proiectelor finantate prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) este pentru suma de 778 milioane de euro. Pentru toate programele operationale (transport,energie, mediu, dezvoltare regionala), autoritatile estimeaza aproximativ 2,1 miliarde euro, cu risc de dezangajare.
Intr-un interviu acordat recent postului de radio, ministrul transporturilor, Lucian Bode, a declarat ca bugetul total al Ministerului Transporturilor (MTIC) in 2020 a ajuns la 13,05 miliarde euro dupa cele doua rectificari succesive.
"Avem alocate 6,4 miliarde lei pentru componenta fonduri europene nerambursabile. Asadar, finantarea pentru 2020 pentru tot ce inseamna proiecte de infrastructura este asigurata. Succesul inregistrat la Bruxelles in negocierile pe care domnul presedinte Klaus Iohannis le-a avut, ne garanteaza noua, Romaniei si MTIC, ca parte importanta din banii negociati pentru noul cadru financiar european 2021-2027 vor merge catre proiectele de infrastructura de transport. Si aici ma refer atat la noul Program Operational de Transport (POT), unde din cei 47 miliarde euro cati anticipam ca va primi Romania in noul exercitiu financiar, credem si ne dorim ca o suma importanta, peste 8 miliarde euro, sa fie alocata proiectelor de infrastructura de transport. De asemenea, din noul Plan National de Recuperare si Rezilienta, pentru care Romania are disponibile aproximativ 33 miliarde euro, din care 23 miliarde euro sunt granturi, sper ca inceplinind cele 3 conditii minime obligatorii si anume: lucrarile sa fie contractate pana in 2022, receptionate pana in 2026 si sa fie verzi, sa indeplineasca conditionalitatile legate de mediu si digitalizare, sa avem un portofoliu de proiecte importante pe infrastructura de transport (rutier, feroviar, metrou) astfel incat o parte foarte importanta din cei 23 miliarde euro sa finanteze proiecte de infrastructura", a declarat Lucian Bode la RRA.
Ministrul transporturilor a mai reamintit faptul ca din 2021 sectorul infrastructurii de transport va beneficia de o alocare bugetara de 2% din PIB.
|