Infrastructura
Publicat de Ovidiu Stefanescu
28 Ian 2019 06:16
|
O analiza realizata recent de Curtea de Conturi Europeana referitoare la domeniul transporturilor indica faptul ca acesta este un sector strategic, cu o pondere de 5% in valoarea totala adaugata aferenta Uniunii Europene si care afecteaza direct viata cetatenilor. Serviciile aferente acestui segment asigura aproximativ 11 milioane de locuri de munca, constituind o piatra de temelie a procesului de integrare. Dezvoltarea infrastructurii de transport necesita eforturi financiare considerabile, totalul investitiilor anuale in domeniu depasind 130 miliarde de euro, la care se adauga cheltuielile pentru intretinere. Estimarile curente indica faptul ca in perioada 2021 - 2030 doar pentru reteaua transeuropeana TEN-T (incluzand 50.762 km de cale ferata si 34.401 km de cale rutiera) se vor cheltui 500 miliarde euro, iar, daca se au in vedere si investitiile conexe, suma totala ajunge la 1.500 miliarde euro. Pentru implementarea cu succes a unor astfel de politici, Comisia Europeana subliniaza necesitatea unei maniere coordonate de gestionare inteligenta a transporturilor - conditie vitala pentru realizarea unui sistem paneuropean cu adevarat functional si integrat. Automatizarea, digitalizarea si mobilitatea partajata constituie tendinte ale viitorului care se caracterizeaza printr-o expansiune rapida si au capacitatea de a spori eficienta sistemelor de transport. Revenind la problema infrastructurii, raportul mai arata ca, desi au fost inregistrate progrese reale, UE are inca o serie de probleme, legate, in principal, de: corelarea obiectivelor si prioritatilor relevante; definirea unor instrumente eficiente care sa asigure faptul ca deciziile in aceasta materie sunt aliniate la prioritatile europene; concentrarea finantarilor asupra obiectivelor cu valoare adaugata; imbunatatirea planificarii si monitorizarii proiectelor finantate din fonduri europene; asigurarea intretinerii adecvate a infrastructurii pentru sporirea durabilitatii acesteia; intensificarea reorientarii transportului de marfuri pe alte cai decat cele rutiere.
|