Agenda Constructiilor
Miercuri, 25 Decembrie 2024
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - PWC: Numai 4% dintre companii au apelat la concedieri in perioada starii de urgenta
PWC: Numai 4% dintre companii au apelat la concedieri in perioada starii de urgenta Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Elena Icleanu 27 Mai 2020 11:00
Doua treimi (65%) dintre companiile respondente nu au fost nevoite sa aplice masuri invazive de reducere a costurilor cu angajatii in cele doua luni de stare de urgenta, potrivit Barometrului de HR realizat de PwC Romania in luna mai. Companiile care au luat decizii de scadere a costurilor au adoptat un mix de masuri pe care le-au aplicat diferit angajatilor in functie de pozitiile ocupate, fiind vizat, in general, personalul operational din structurile a caror activitate a fost afectata de starea de urgenta. Astfel, 11% au aplicat somajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar  fara compensarea diferentei, in timp ce 15% au utilizat somajul tehnic cu acoperirea diferentei de salariu. 17% au redus timpul de lucru cu acordul partilor sau au acordat concedii fara plata, iar 4% au facut concedieri.
"De la aparitia acestei crize, cele mai multe companii s-au angajat ca vor face eforturi pentru pastrarea locurilor de munca, asa cum se observa inclusiv din concluziile acestui studiu. Dupa ce activitatea economica a incetinit, in general au optat pentru variante de reducere a cheltuielilor care sa nu afecteze angajatii, de exemplu amanarea unor investitii sau ajustarea costurilor operationale. Daca relansarea economica va fi rapida, efectul negativ va fi mult atenuat, implicit asupra angajatilor. Scenariile optimiste vorbesc de o contractie economica in forma de V, adica o cadere brusca pe termen scurt si o recuperare rapida. Insa exista riscul ca scaderea consumului si a disponibilitatii resurselor sa nu fie temporara si sa aiba impact structural major. In orice caz, toate prognozele arata ca anul acesta se va incheia cu o recesiune si ca revenirea se va face treptat din a doua parte a anului. Prin urmare, companiile iau in calcul toate scenariile, avand ca prioritate mentinerea locurilor de munca si redarea increderii in economie pe termen mediu", a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner (foto), PwC Romania.
In ceea ce priveste salariile, sondajul arata ca jumatate din respondenti au aplicat cresterile salariale pentru 2020 inainte de declararea starii de urgenta. Cresterea medie a fost de 5,77%, in linie cu prognozele anuntate in 2019. Aproape 30% au spus ca nu vor creste salariile in acest an, iar 15% au modificat politica de cresteri salariale, aplicandu-le doar pozitiilor critice. Pachetele de beneficii au ramas la fel in cazul a 80% dintre respondenti. De asemenea, majoritatea (65%) nu intentioneaza sa modifice sistemul de plati variabile.
 
Intoarcerea la locurile de munca 
Mai putin de un sfert dintre companiile chestionate (22%) au revenit la locurile de munca din 18 mai, in timp ce aproape jumatate nu au decis inca data de revenire. In acest context, 80% intentioneaza sa imbine munca de acasa cu cea de la birou si dupa incheierea starii de urgenta (15 mai), o mare parte tinand cont de optiunile angajatilor.
"Pana la aparitia pandemiei, pentru cei care lucrau in birouri, sanatatea la locul de munca nu a fost o problema, dar va deveni de acum inainte. Toate prognozele arata ca ne putem astepta la valuri de carantina sau absenteism. De aceea multe companii isi regandesc politicile de sanatate si securitate in munca, prin reorganizarea spatiului, achizitia de echipamente de protectie pentru angajati si implementarea muncii de acasa acolo unde se poate. Succesul muncii la distanta va fi determinat de oportunitatile pe care le creeaza companiile pentru ca angajatii sa interactioneze, sa invete si sa faca parte dintr-o comunitate. Aceasta perioada de lockdown a scos la iveala un decalaj de competente digitale, iar investitiile in upskilling vor fi esentiale", a spus Oana Munteanu, Senior Manager People & Organization PwC Romania.
In privinta activitatilor de HR, 37% dintre respondenti spun ca vor pastra neschimbate politicile de recrutare si onboarding, iar 30% ca le-au amanat pana la ridicarea starii de alerta. De asemenea, 33% au amanat programele de training si dezvoltare, iar acelasi procent a schimbat procesele si instrumentele, in special, in directia digitalizarii acestora.
***
Studiul PwC Romania HR Barometru a fost derulat in perioada 14-18 mai 2020 pe baza informatiilor furnizate de 46 de companii, din sectoarele: retail/FMCG, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, auto, agricultura, industrie. 17% dintre companiile respondente au peste 3.000 angajati, 22% intre 1.001 - 3.000 angajati, 17% intre 501 - 1.000 angajati, 31% intre 101 - 500 angajati si 13% sub 100 angajati.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTETotalEnergiesALLBIMRAWLPLUGSISECAMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
SSAB
BogArt
SIGM
strabag nivel 1
DRS
GEWISS
Arduro
Acvatot 2019
Ubitech
EURO BUILD
ERBASU CONSTRUCT
noark
leviatan
MAKITA
VEGO
CONCEPT STRUCTURE
concelex
EDIT-Structural
AED
konsent
quadratum
CDS
ELECTROGRUP
rigips

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<