World Vision: Veniturile reale se dubleaza cu fiecare nivel de invatamant absolvit |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 13 Oct 2021 09:57 |
Fiecare leu pe care statul roman il investeste intr-un ciclu complet de educatie (de la nivel prescolar la postuniversitar) genereaza opt lei sub forma de venit la buget din taxe, impozite si contributii, arata studiul „Costul educatiei: investitie, randament, impact”, realizat de compania de servicii profesionale Deloitte Romania la solicitarea Fundatiei World Vision Romania.
Studiul a fost lansat marti, 12 octombrie, intr-o ampla conferinta despre finantarea in educatie, organizata de World Vision Romania in parteneriat cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
La conferinta au participat Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei si Cercetarii, Raluca Turcan, ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Ligia Deca, consilier prezidential pentru educatie, Vasile Dincu, senator, Dragos Pislaru, europarlamentar, Andrei Ionescu, Partener coordonator Consultanta si Managementul Riscului, Deloitte Romania, si Alexandru Stoleru, beneficiar al programului „Vreau in clasa a 9-a” al World Vision Romania.
Investitia in educatie genereaza incasari importante pentru stat, ca administrator al bugetelor publice, cu un impact considerabil pentru societate in ansamblul acesteia, demonstreaza studiul publicat de World Vision Romania.De exemplu, statul cheltuieste in total circa 168.000 de lei, in medie, pentru fiecare persoana care absolva un masterat, de la gradinita pana la acordarea diplomei. In acelasi timp, statul incaseaza de la o astfel de persoana, pe toata durata vietii acesteia, aproape 1,45 de milioane de lei din contributii, taxe si impozite. Cu alte cuvinte, la fiecare leu investit in educatia unei persoane cu masterat, statul primeste inapoi opt lei, echivaland cu un randament al investitiei de 700%.
Pe de alta parte, din cauza lipsei accesului la educatie, statul cheltuieste, in medie, circa 90.000 de lei pentru un somer cu studii primare, pe toata durata vietii acestuia.
De asemenea, contributiile persoanelor fizice la buget cresc odata cu nivelul de educatie. O persoana cu studii primare contribuie in fiecare an la buget, in medie, cu maxim 10.363 de lei. Suma creste la maxim 20.517 lei pentru persoanele care au absolvit cel mult o scoala profesionala si ajunge la o valoare maxima de peste 40.000 de lei pentru cei cu studii universitare si postuniversitare.
O alta concluzie a studiului priveste efectul educatiei asupra nivelului veniturilor persoanelor fizice. Astfel, veniturile brute realizate de o persoana se dubleaza, in medie, cu fiecare nivel de invatamant finalizat. Prin urmare, un absolvent de liceu castiga de doua ori mai mult decat o persoana care a terminat doar scoala generala, iar un absolvent de facultate castiga dublu fata de cineva care are doar o diploma de bacalaureat. Este important de observat ca aceasta evolutie se pastreaza indiferent de statutul profesional, fiind valabila nu doar pentru salariati, ci si pentru agricultori si lucratorii pe cont propriu in alte activitati decat cele agricole.
„Din perspectiva cifrelor avansate de aceasta cercetare - din cate stim, prima din Romania care incearca sa cuantifice in termeni financiari reali costurile si beneficiile educatiei pentru stat si pentru societate - concluziile pe care ar trebui sa le tragem sunt clare. Educatia este una dintre investitiile cele mai avantajoase pe care le poate face un stat, fapt demonstrat cu date in studiul pe care l-am realizat impreuna cu Deloitte Romania. Este nevoie ca statul sa respecte legea si sa aloce Educatiei cele 6 procente din PIB la care s-a obligat. World Vision Romania, prin programele sale, adauga resurse financiare la sumele pe care le investeste statul, iar aceste sume au impact direct atat in calitatea educatiei, cat si in accesul la educatie”, a concluzionat Mihaela Nabar, director executiv al World Vision Romania.
Studiul „Costul educatiei: investitie, randament, impact” a fost efectuat de Deloitte Romania la solicitarea Fundatiei World Vision, pe baza seturilor de datelor disponibile din surse publice (desk research). Studiul a fost realizat pentru urmatoarele categorii de statut ocupational: lucrator pe cont propriu in activitati neagricole, agricultor, somer, salariat conform, pentru urmatoarele niveluri de studii: primar/ISCED 0-1, secundar/ISCED 2-3, superior/ISCED 5-7. In prezentul studiu nu sunt prezentate informatii referitoare la categoria ”Patroni”/”Antreprenori” din cauza nivelului limitat de informatii. Studiu integral poate fi citit aici!
|