BOSCH: Vanzari consolidate de 516,2 milioane euro in 2023, la nivel national |
Producatori & Furnizori Publicat de AG&F 22 Mai 2024 12:36 |
Bosch, lider global in furnizarea de tehnologii si servicii, a incheiat anul fiscal 2023 cu vanzari consolidate in valoare de 2,5 miliarde de lei (516,2 milioane de euro) in Romania, ramanand la un nivel similar cu cel al anului precedent. Vanzarile nete totale de 11,8 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro) inregistrate in Romania, inclusiv vanzarile companiilor neconsolidate si livrarile interne catre companii afiliate, au reprezentat o crestere de 12 procente fata de anul trecut, in moneda locala. „In ciuda mediului economic incert, Bosch a inregistrat in Romania o performanta stabila in anul fiscal 2023, in principal datorita dezvoltarii activitatii companiei in zona de productie, in cercetare si dezvoltare, dar si in domeniul serviciilor”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. si reprezentant al Grupului Bosch in Romania. Numarul de angajati Bosch in Romania a ajuns la 10.520 la 31 decembrie 2023, o crestere cu aproximativ 7 procente fata de anul precedent. „Desi, din cauza situatiei actuale, ne asteptam la un an dificil si in Romania, ramanem consecventi angajamentului fata de piata locala si de potentialul acesteia pe termen lung”, a continuat Boldijar. Pentru anul in curs, compania intentioneaza sa isi consolideze in continuare pozitia strategica in tara. Cu toate acestea, Bosch are o prognoza modesta privind evolutia afacerii in tara pentru 2024 din cauza contextului din piata plin de provocari.
30 de ani de dezvoltare si angajament
In 2024, Bosch sarbatoreste 30 de ani de prezenta continua si de succes pe piata din Romania, trei decenii de parteneriat strategic pentru societatea romaneasca si de „tehnica pentru o viata” oferita clientilor sai. De la prima sa aparitie in 1906, prin deschiderea unei reprezentante in Bucuresti si infiintarea Robert Bosch SRL in anul 1994, Bosch a parcurs o distanta remarcabila, consolidandu-si pozitia de partener strategic pentru societatea romaneasca. „In ultimii 30 de ani, Bosch a contribuit semnificativ la dezvoltarea economiei romanesti prin crearea de locuri de munca si prin transferul de tehnologie si know-how. Am adus in industria romaneasca tehnologii de ultima ora, am devenit un furnizor de componente pentru industria auto globala si derulam proiecte de cercetare si dezvoltare cu impact vizibil asupra societatii. Sunt mandru sa spun ca astazi Bosch in Romania reprezinta tehnologie moderna, un angajator de top, un partener de incredere pentru sistemul de educatie si pentru comunitatile locale prin propria noastra fundatie. Privind spre viitor, Bosch isi propune sa ramana un lider in materie de tehnologie si un partener cheie pentru Romania, participand activ la dezvoltarea comunitatii prin initiativele sale”, a adaugat Boldijar.
Bosch continua sa investeasca in Romania
Bosch a investit aproximativ 356 milioane de lei (72 milioane de euro) in Romania, in 2023, in principal in dezvoltarea fabricilor sale din sectorul de activitate Mobilitate din Cluj si Blaj, precum si in domeniul cercetarii si dezvoltarii, in cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj. Fabrica Bosch din Jucu, judetul Cluj, produce din 2013 unitati de control electronice de inalta calitate pentru cresterea sigurantei in trafic si a confortului la volan. In plus, fabrica din Jucu a facut anul trecut pasi semnificativi in ceea ce priveste eficienta energetica si sustenabilitatea. Panourile solare ale fabricii au generat 5.444 MWh de energie verde, o crestere cu 46 de procente fata de anul precedent. Aceasta reprezinta aproximativ 10 procente din cererea totala de energie electrica a fabricii. Impreuna cu pompa de caldura instalata in 2021, fabrica a realizat in 2023 reduceri ale consumului local de gaze cu peste 60 de procente. Aceste masuri au avut ca rezultat o reducere anuala a consumului de energie de 897 MWh. In plus, unitatea de productie Bosch din Blaj si-a dezvoltat in 2023 capacitatea de productie in sectorul de activitate Tehnologie industriala, prin extinderea utilajelor de productie pentru fabricarea sistemelor liniare. Fabrica Bosch din Blaj este cunoscuta pentru calitatea exceptionala in domeniul productiei de componente auto si tehnologie industriala. In 2023, locatia din Blaj si-a depasit obiectivul intern de reducere a consumului de energie. Printr-o serie de initiative, cum ar fi automatizarea iluminatului, optimizarea presiunii aerului comprimat, utilizarea energiei termice de la compresoare pentru producerea apei calde menajere sau pentru sustinerea sistemului de incalzire, precum si instalarea de panouri fotovoltaice pe doua cladiri suplimentare, fabrica a realizat o reducere a consumului de energie de 1.854 MWh. In plus, in 2023, scoala duala Bosch Blaj si-a adaugat un nou partener educational, „Liceul Tehnologic Alexandru Domsa” din Alba Iulia, inclusiv o noua specializare: utilaje electromecanice si instalatii industriale.
Concentrare pe tehnologii inovatoare in domeniul cercetarii si dezvoltarii
Infiintat in 2013, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj este un jucator important in modelarea viitorului mobilitatii. Combinand expertiza in software, hardware, inginerie mecanica si planificarea vanzarilor, centrul contribuie la dezvoltarea unor solutii de ultima ora pentru conducerea automatiza, autovehiculele electrice si mobilitatea conectata, toate bazate pe inteligenta artificiala. In aprilie 2024, Bosch a inaugurat a doua cladire de birouri la centrul sau de inginerie din Cluj-Napoca. Noua facilitate reprezinta o investitie de 21 de milioane de euro, in timp ce investitia totala in cele doua cladiri de birouri din Cluj se ridica la aproximativ 50 de milioane de euro. Cladirea de 10.000 de metri patrati are zece etaje si este conectata la dotarile existente prin pasarele. Aceasta extindere reflecta angajamentul companiei fata de Romania si de Centrul de Inginerie din Cluj, un jucator cheie in reteaua globala de inginerie a companiei. Mai mult, dezvoltarea activitatilor de inginerie in Romania a dus in mod firesc la extinderea la Bucuresti si, incepand cu acest an, la Sibiu. In prezent, aproximativ 1.700 de angajati lucreaza la proiecte de tehnologie de ultima ora in aceste locatii moderne. In momentul de fata, centrul aduce o contributie importanta la portofoliul Bosch de drepturi de proprietate intelectuala, cu peste 100 de inventii in fiecare an.
Bosch isi consolideaza prezenta la Timisoara
2023 a fost un an cu multe realizari pentru Bosch in Timisoara, unde compania are un centru de solutii de business si tehnologie, oferind cele mai bune servicii pentru Grupul Bosch si clientii externi. In prezent, centrul are doua entitati juridice separate: Bosch Service Solutions SRL (din 2007) si nou infiintata entitate Bosch Global Business Services SRL (din ianuarie 2024). Decizia de a extinde amprenta entitatii legale in Romania ii permite companiei sa se concentreze pe obiectivul sau de dezvoltare si sa isi consolideze in continuare pozitia de jucator cheie in digitalizare, cu o zona robusta de dezvoltare de software si primele servicii de consultanta pentru proiecte de inteligenta artificiala oferite de locatie. In 2023, Bosch din Timisoara a primit titlul „Business Services Company of the Year” oferit de publicatiile The Diplomat si Outsourcing Today. Mai mult, divizia Global Services a adaugat 60 de pozitii noi in 2023, continuand tendinta de dezvoltare in domeniul contabilitatii, controlling-ului, achizitiilor si expertizei logistice. Expertii locali sunt implicati in procesele de standardizare din tarile europene, ca parte a strategiei diviziei.
Dezvoltarea sectoarelor de activitate Bosch
In sectorul Mobilitate, divizia Mobility Aftermarket a inregistrat in 2023 un nou record absolut de vanzari in Romania prin cresterea cifrei vanzarilor sale totale, bazata pe consolidarea relatiilor de afaceri cu distribuitorii strategici. Piesele de schimb auto Bosch sunt apreciate de multe companii ce fac parte din programul de loialitate eXtra (extra-premii.ro), in cadrul caruia service-urile auto si magazinele de piese de schimb pot colecta recompense pe baza achizitiilor de produse Bosch.
In sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie, dezvoltarea diviziei Bosch Home Comfort din Romania reflecta evolutia generala a industriei din ultimul an, afectata de contextul macroeconomic. In zona de afaceri a proiectelor, divizia a migrat de la segmentul rezidential la cel comercial, reprezentat in principal de centrale electrice mari si solutii complexe de aer conditionat.
Sectorul de activitate Bunuri de larg consum a inregistrat o scadere a cererii de electrocasnice si scule electrice in 2023. Cu toate acestea, divizia Scule electrice Bosch a inregistrat o crestere moderata a vanzarilor in comparatie cu anul precedent. In plus, Bosch sustine ideea economiei circulare, prin utilizarea materialelor reciclate si reducerea utilizarii de materii prime noi. Un pas important in 2023 a fost transformarea intregului portofoliu de instrumente de masura DIY, prin utilizarea unui continut ridicat de materiale reciclate. De asemenea, divizia a lansat, la inceputul acestui an, magazinul online oficial Bosch Professional (www.bosch-shop.ro). In plus, BSH Electrocasnice a reusit sa-si mentina pozitia in categoriile de interes pe baza calitatii produselor sale, in ciuda conditiilor dificile de piata. Anul trecut, aceasta a continuat campania globala #LikeABosch, care promoveaza tehnologii ce pot transforma orice utilizator intr-un mic erou in viata de zi cu zi. Aceasta campanie va fi extinsa in 2024 cu noi aparate Bosch, cum ar fi aspiratorul vertical Unlimited Prohygienic Aqua 2 in 1 care spala si aspira in acelasi timp, sau a robotului de bucatarie Serie 6 care poate cantari cu precizie ingredientele pana la nivel de 1 gram.
In sectorul de activitate Tehnologie industriala, divizia de vanzari Bosch Rexroth a inregistrat o crestere moderata in anul 2023, in principal datorita investitiilor in automatizarea proceselor de productie realizate de clientii din industria automotive.
Investitie in viitor: parteneriate si programe educationale
Bosch este un partener pe termen lung al sistemului de educatie din Romania. De exemplu, in cadrul programului Scoala duala Bosch, aproximativ 700 de studenti au fost pregatiti in domenii specifice in unitatile de productie Bosch din Cluj si Blaj, inca din 2013. In plus, studentii pot accesa trei programe de masterat si patru cursuri dezvoltate de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, in parteneriat cu Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Compania ofera studentilor si alte oportunitati, cum ar fi programul Working Student, stagii de practica platite, sau acces la Academiile Bosch din Blaj si Timisoara. In plus, compania ofera angajatilor sai mai multe programe de dezvoltare a carierei.
Grupul Bosch: perspective pentru 2024 si parcurs strategic
Grupul Bosch si-a crescut cifra vanzarilor si profitul in anul 2023 si isi implementeaza cu succes strategia de dezvoltare, in ciuda unui mediu dificil. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, a declarat: „In anul financiar 2023 ne-am atins obiectivele financiare si ne-am consolidat pozitia pe piata intr-o serie de domenii de activitate, de la semiconductori la sisteme integrate pentru cladiri.” Compania si-a sporit cifra vanzarilor cu 3,8 procente fata de anul precedent, pana la 91,6 miliarde de euro, in ciuda conditiilor economice si de piata nefavorabile. La 5,3 procente, marja EBIT din operatiuni a fost cu 1 punct procentual mai mare decat anul precedent. A fost mai mare decat se preconiza, dar totusi mai mica decat marja-tinta de cel putin 7 procente ceruta pe termen lung. Bosch intentioneaza sa atinga aceasta cifra pana in 2026. In primul trimestru al anului 2024, cifra vanzarilor a scazut cu mai mult de 0,8 procente fata de aceeasi a anului precedent; dupa ajustarea la efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezinta o crestere de 2,7 procente. Cu toate acestea, compania se asteapta la dificultati in a mari marja EBIT din operatiuni comparativ cu anul precedent. Pe langa mediul de piata modest si cresterea continua preconizata a investitiilor initiale in domenii de importanta strategica, restructurarea si imbunatatirea proceselor vor avea, de asemenea, un impact negativ la inceput, efectul lor pozitiv venind doar dupa o anumita intarziere. Chiar daca mediul economic si social ramane solicitant, Bosch isi propune sa se claseze in top trei furnizori de pe pietele sale cheie, in toate regiunile lumii. „Vizam inovatii, parteneriate si achizitii pentru a ne asigura ca ne dezvoltam pe masura ce industriile noastre se transforma, in ciuda dificultatilor economice”, a declarat Hartung.
In activitatea sa de baza din domeniul mobilitatii, de exemplu, Bosch ia in mod sistematic decizii strategice pentru dezvoltarea viitoare. Numai in acest an lanseaza aproximativ 30 de proiecte de productie pentru autovehicule electrice. In zona de dezvoltare a domeniului hidrogenului, Bosch si-a reafirmat asteptarile: pana in 2030, vanzarile sale in materie de tehnologie a hidrogenului ar putea ajunge la 5 miliarde de euro. De asemenea, Bosch exploateaza sistematic oportunitatile de dezvoltare in domeniul tehnologiei de incalzire. Desi piata pompelor de caldura a stagnat in toata Europa in 2023, Bosch a reusit sa-si dezvolte afacerea cu aproape 50 de procente. In anii urmatori, Bosch va continua sa se dezvolte semnificativ mai rapid decat piata pe acest segment. Cu toate acestea, ar putea exista o usoara imbunatatire a pietelor pentru bunurile de larg consum dupa doi ani de retinere din partea consumatorilor. Bosch preconizeaza o stabilizare a activitatii proprii, la care ar trebui sa contribuie inovatiile, precum si extinderea amprentei sale internationale. In general, actiunile climatice continua sa joace un rol central pentru Bosch. In viziunea lui Hartung, acestea ofera oportunitati mari de dezvoltare, chiar daca pietele precum electromobilitatea nu se dezvolta atat de rapid pe cat se preconiza. Cu toate acestea, Bosch continua sa faca investitii initiale mari in tehnologii pentru un viitor neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon, pentru a contribui la modelarea acestei transformari de la varf. „Exista presiuni pentru reducerea subventiilor pentru tehnologiile eficiente din punct de vedere al emisiilor de CO2. Dar actiunea impotriva schimbarilor climatice necesita investitii sustinute: din partea guvernului, a companiilor si a fiecaruia dintre noi”, a spus Hartung.
|