TERAPLAST: Crestere de 20% a cifrei de afaceri din T1, la circa 177 milioane lei |
Producatori & Furnizori Publicat de AG&F 08 Mai 2024 10:15 |
Grupul TeraPlast a inregistrat in primul trimestru din 2024 rezultate peste buget si peste anul trecut, atat ca urmare a eficientizarii activitatii pe fiecare linie de business, cat si pe fondul cresterilor organice. Contributii pozitive la rezultatele Grupului se resimt din inceperea productiei in fabrica de folii stretch Opal si din integrarea activitatii companiei Palplast din Republica Moldova, achizitionata recent.
EBITDA la nivel de Grup a ajuns la aproape 12 milioane de lei in T1/2024, in crestere cu 32% fata de T1/2023 si mai mare decat bugetul pentru acelasi interval.
Cifra de afaceri a ajuns la aproape 177 de milioane de lei, in crestere cu 20% fata de trimestrul 1/2023 si cu 19% peste buget.
"In acest trimestru s-au aliniat planetele. Am crescut cifra de afaceri, am crescut EBITDA, am crescut exportul si platile fata de buget. Achizitia Palplast se dovedeste un succes rasunator pentru ca au crescut vanzarile cu aproape 50%. Toate testele pe care le-am facut cu clientii fabricii de folii stretch au fost reusite, ceea ce ne face increzatori ca vom deveni liderul pietei din Romania. Strategia de crestere pe care am implementat-o isi arata rezultatele si datorita capacitatilor noi de productie putem furniza produse romanesti de cea mai inalta calitate acolo unde importam pana in anii trecuti. Toate acestea fara ca rezultatele Grupului Freiler sa fie consolidate, lucru care se va intampla incepand cu trimestrul 2. Viziunea de transformare a Grupului TeraPlast intr-un lider regional prinde contur.” a declarat dl Dorel Goia, Presedintele Consiliului de Administratie TeraPlast.
In termeni cantitativi, vanzarile Grupului au crescut cu 50% in T1/2024 fata de T1/2023, pana la 23.355 tone. Scaderea preturilor materiilor prime a fost transferata in piata pentru a creste gradul de utilizare a capacitatilor de productie si consolidarea cotelor de piata.
Vanzarile in afara Romaniei au crescut cu 32% si reprezinta in primul trimestru al anului curent 17% din cifra de afaceri consolidata. Produsele Grupului TeraPlast ajung in 22 de tari europene, in principal in Ungaria, Republica Moldova si Germania.
Marja bruta a scazut procentual (36% in T1/’24 vs 38% in T1/’23), ca parte a strategiei de crestere a cotelor de piata. Ca urmare a unei incarcari mai mari a capacitatilor de productie, insa, profitabilitatea in termeni relativi s-a imbunatatit, iar marja EBITDA a crescut la 6,7% in primele 3 luni din 2024, fata de 6,1% in aceeasi perioada a anului trecut.
In ceea ce priveste rezultatul net prin comparatie cu anul trecut, dupa primele 3 luni din 2024 Grupul TeraPlast a inregistrat reducerea pierderii pana la 2,5 milioane de lei, sub influenta unui mix de factori. Din cauza sezonalitatii in primul trimestru, TeraPlast a platit impozit pe cifra de afaceri, ceea ce a dus la un cost suplimentar de 1 milion de lei. In plus, se observa si cresterea cheltuielilor cu amortizarea generate de noile investitii puse in functiune, de aproape 2 milioane de lei, la care se adauga cheltuieli nerecurente de aproape 1 milion de lei ocazionate de operatiunile M&A recente. Raportat la buget, pierderea inregistrata in T1/2024 este semnificativ mai mica decat cea preconizata, datorita evolutiei favorabile a segmentelor instalatii si granule, dar si costuri de pornire ale business-ului de folii stretch Opal mai mici decat cele anticipate.
"In trimestrul 1 s-a consolidat o traiectorie care se contura inca din a doua parte a anului 2023 si care ne-a adus o imbunatatire a performantelor financiare. Avem cresteri organice ale liniei de business Instalatii si imbunatatirea performantei celorlalte segmente, carora li se adauga Palplast Moldova. Acestea ne confirma eficienta strategiei axata pe investitii si M&A care creste valoarea si competitivitatea Grupului.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
"Este esential ca alocarile de fonduri pentru lucrari de infrastructura sa continue si in a doua parte a anului, dupa alegerile locale, pentru ca asa cum au aratat-o si anul trecut, constructiile sunt un motor de crestere al Produsului Intern Brut in Romania.” a adaugat dna Birta.
Rezultatele segmentului Instalatii au generat in continuare cea mai mare cifra de afaceri, de 122 milioane de lei in T1/2024, cu 19% mai mult decat in T1/2023, in timp ce marja EBITDA se apropie de 10%, ca urmare a cresterii semnificative a volumelor. Evolutia reflecta accelerarea lucrarilor publice de infrastructura prin cresterea numarului proiecte care au ajuns in faza de executie. Pe langa cererea generata de lucrarile pentru infrastructura de apa-canal, se observa un avans semnificativ si al lucrarilor pentru transportul si distributia gazelor naturale. TeraPlast ramane prima optiune pentru aceste proiecte, avand traditie in parteneriate solide, pe termen lung, cu lideri ai pietei de constructii.
Segmentul Instalatii inglobeaza in primul trimestru si rezultatele Palplast Moldova. Vanzarile companiei recent achizitionate au crescut cu aproape 50% in primele 3 luni ale anului fata de T1/2023, in timp ce marjele au scazut ca parte a efortului de a castiga cota de piata. Avand in vedere finalizarea achizitiei Grupului Wolfgang Freiler la finalul lunii martie, in rezultatele segmentului Instalatii va fi consolidata si evolutia acestuia incepand cu trimestrul 2 al anului curent.
Pentru linia de business Granule marja EBITDA s-a normalizat, ajungand la 11%, insa vanzarile au stagnat din punct de vedere valoric. Grupul a ramas concentrat pe cresterea cotei de piata, iar in primul trimestru TeraPlast a reusit sa o majoreze prin inlocuirea unei parti din importuri.
Pentru materialul reciclat contextul ramane nefavorabil pe fondul scaderii pretului pentru materia prima virgina. Volumele vandute catre terti sunt deocamdata sub estimari, dar la nivel total (inclusiv cantitatile vandute catre segmentul de Instalatii al TeraPlast) volumele au crescut fata de T1/2023 cu 48%.
Segmentul Ambalaje Flexibile si-a dublat cifra de afaceri in trimestrul 1, pana la 24 milioane de lei. Vanzarile de ambalaje flexibile din polietilena si biodegradabile si compostabile ale TeraBio Pack sunt la nivelul bugetat, cu pierderi mai mici comparativ cu anii precedenti.
Prognozele pentru aceasta linie de business prevad o pierdere operationala si in acest an pentru ca marjele de pe piata ambalajelor biodegradabile din Romania s-au degradat semnificativ. In plus, pentru a sustine atingerea pragului de rentabilitate, segmentul a trecut printr-un proces de diversificare a bazei de furnizori si a portofoliului de produse.
Evolutia segmentului Ambalaje flexibile reflecta, totodata, si inceperea productiei de folii stretch Opal. Activitatea Opal a avut un inceput favorabil, volumele de vanzari fiind duble fata de tintele stabilite. Opal a ajuns astfel in top 3 jucatori din piata din Romania, cu un portofoliu de clienti in care se regasesc inclusiv mari producatori din piata de alimente si bauturi atat din tara, cat si din strainatate.
"Cresterea vanzarilor Grupului TeraPlast in Romania s-a facut inlocuind importuri. Orice tona de produse TeraPlast vanduta aici, elimina o tona de importuri care greveaza balanta de plati. Daca toate firmele romanesti si-ar propune acest obiectiv, economia tarii ar arata altfel.” a mentionat dl Dorel Goia, Presedintele Consiliului de Administratie TeraPlast.
Datorita cererii, o gama de produse speciale, foliile Power si Super Power, destinate clientilor industriali, au fost introduse deja pe piata, desi erau programate pentru lansare abia in trimestrul 2 al anului curent.
Fabrica Opal este inca in perioada de ramp-up, asadar chiar daca volumele se situeaza peste asteptari, EBITDA este in teritoriu negativ, cu perspectiva unui rezultat pozitiv in 2025.
Segmentul Ferestre & Usi a avut venituri in scadere cu 16% fata de trimestrul 1 al anului trecut, un nivel in linie cu bugetul. In acelasi timp, marja EBITDA s-a imbunatatit pe masura ce Grupul si-a adaptat strategia pentru acest segment, concentrandu-se pe vanzarile catre piata de proiecte rezidentiale noi si de reabilitari din Romania, pentru a reduce dependenta de retail.
|