FMS: Noi tendinte in managementul facilitatilor care se vor accentua in anul 2021 |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 07 Dec 2020 08:55 |
De ce este important sa cunoasteti tendintele din domeniul managementului facilitatilor care se vor accentua in 2021? Deoarece va trebui sa decideti cum sa le integrati in strategia companiei precum si in tacticile operationale pentru a alinia obiectivele cu elementele emergente din piata pentru a implementa la timp proiecte si programe noi.
Desi nu toate tendintele sunt la fel de pregnante, cunoasterea si constientizarea acestora va creste adecvarea serviciilor de managementul facilitatilor la cerintele si asteptarile clientilor. De aceea, in acest articol trecem in revista cele mai importante tendinte din managementul facilitatilor.
Tendinta #1 Servicii integrate
Se preconizeaza ca, in 2021, la nivel global, domeniul serviciilor integrate de management al facilitatilor va depasi valoarea de 152 miliarde de dolari. Motivul este acela ca o abordare integrata permite o consecventa imbunatatita in calitatea serviciilor si, de asemenea, ofera o perspectiva mai buna managementului companiilor privind evolutiile si viziunea pe termen lung. In contrast cu serviciile integrate de FM, serviciile punctuale functioneaza independent, putand crea lacune in calitate, o gestionare generala deficitara si utilizarea abuziva sau excesiva a resurselor. Iata de ce companiile trec de la contractanti individuali de servicii de FM, separati prin rol, tipologie sau functie la un singur partener sau furnizor strategic de servicii de FM.
Tendinta #2 Personalizare
Urmand tendintele din numeroase alte industrii si managementul facilitatilor devine o industrie mai puternic marcata de customizare in relatia cu utilizatorii spatiilor. Aceasta tendinta inseamna mai multa flexibilitate in utilizarea spatiului, servicii si solutii personalizabile si produse mai personalizate. Evolutia si cresterea amprentei data de tehnologie in livrarea serviciilor face acest lucru mai usor de oferit atat proprietarului cladirii, cat si utilizatorilor. Aplicatiile si instrumentele online joaca un rol mai mare in experienta oferita clientilor, ajutandu-i sa primeasca actualizari in timp real si cunostinte despre produsele sau serviciile contractate.
Tendinta #3 Colaborare
Relatia dintre client si furnizorul de servicii de FM se schimba de la o secventa de servicii unica sau recurenta bine finalizata la o relatie care se transforma intr-un parteneriat pe termen lung. Astazi, clientii doresc sa aleaga parteneri pentru serviciile FM de care, nu numai ca pot finaliza proiectele necesare, dar, mult mai important, reusesc sa se alinieze cu valorile si cultura companiei lor. Acest lucru pune presiune pe companiile de managementul facilitatilor sa poata intelege motivatiile fiecarei generatii de pe piata fortei de munca. Care sunt cei motivati de flexibilitatea la locul de munca, de wellbeing sau de impactul asupra mediului? Toate acestea conteaza pentru relatia de colaborare pe termen lung. Un lucru este sigur: atragerea, recrutarea si pastrarea partenerilor valorosi devine mai complexa pe masura ce generatiile mai noi intra pe forta de munca.
Tendinta #4 Locul de munca inteligent
Pe masura ce tehnologia continua sa se dezvolte, devine din ce in ce mai usor pentru companii sa ofere un spatiu de lucru conectat, care sa fie eficient din punct de vedere energetic si confortabil. Numeroase studii arata ca, la nivel global, 20,4 miliarde de dispozitive conectate vor fi utilizate pana in 2021, in crestere fata de 8,3 miliarde in 2017. Cladirile inteligente cu lumini, senzori, ferestre, unitati HVAC, usi si CCTV integrate intr-o retea devin din ce in ce mai frecvente. Un accent sporit pe eficienta energetica face ca certificarea LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) sa devina din ce in ce mai cautata.
Tendinta #5 Dezvoltare tehnologica
Evolutia tehnologiei nu numai ca ajuta la cresterea confortului angajatilor, dar permite si analize mai profunde ale datelor colectate. Sistemele de managementul cladirilor (BMS) bazate pe inteligenta artificiala si Machine Learning pot utiliza seriile de datele colectate despre locul de munca si forta de munca pentru a lua decizii actionabile. Analiza datelor permite sistemelor BMS sa inteleaga mai bine utilizarea spatiului existent pentru a lua decizii mai eficiente.
Impactul tehnologic nu se termina aici. Piata roboticii si a automatizarilor software este in crestere. Robotii sunt folositi pentru monitorizarile de securitate, pentru a ghida vizitatorii si pentru a realiza serviciile automate. Acest lucru permite reducerea costurilor fortei de munca si aduce o eficienta sporita.
Companiile de managementul facilitatilor trebuie sa isi alinieze obiectivele si strategiile de afaceri cu aceste tendinte. Desigur fiecare afacere este diferita, iar companiile de FM nu fac exceptie. De aceea este necesara analizarea impactului tendintelor prezentate asupra activitatii companiei si incorporarea lor in planurile pentru anul 2021 la nivelul fiecarei companii.
Un material de Lucian Anghel, Fondator si CEO, Timepal Romania si Facilities Management Services
|