RE: Scolile si gradinitele trebui sa fie tinta strategiei de renovare a cladirilor |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 14 Iul 2021 07:56 |
Scolile si gradinitele ar trebui sa devina tinta principala in strategiile de renovare a cladirilor, pentru municipalitatile din Romania. Argumentele pentru care reabilitarea energetica a scolilor trebuie sa devina o prioritate la nivel national sunt numeroase. Ele sunt de ordin financiar, de mediu si, cel mai important, legate de sanatatea si performanta scolara a copiilor, cu efecte pe termen lung asupra dezvoltarii societatii.
Demararea unui „val de renovare” a unitatilor scolare trebuie sa combata doua probleme majore: costurile ridicate cu energia si calitatea aerului interior din aceste cladiri.
Bani risipiti prin ziduri si ferestre
Datele Comisiei Europene arata ca scolile sunt a doua sursa mare de cheltuieli pentru municipalitati, insumand pana la 70% din facturile lor cu energia.
De aceea, „pentru a reduce amprenta de carbon si cheltuielile, sunt necesare masuri de eficienta energetica si surse de energie regenerabila, mai ales in scolile care au fost construite cu decenii in urma si in regiunile in care s-au facut cele mai mici investitii”.
Avand probleme numeroase care tin de izolatia termica a cladirii, de sistemul de incalzire si de iluminat, o mare parte din energia consumata in scoli este risipita, ceea ce majoreaza semnificativ cheltuielile unei scoli cu utilitatile.
Reducerea facturilor poate permite directionarea economiilor obtinute catre dotarea acestor unitati cu echipamente de studiu suplimentare, de exemplu, ori cu tehnologia atat de necesara intr-o economie tot mai digitalizata.
Copiii au nevoie sa invete in cladiri sanatoase. Beneficiile renovarii scolilor asupra performantei scolare
Dincolo de reducerea facturilor cu energia, devenind mai eficiente energetic, unitatile de invatamant vor fi mai sanatoase pentru mediu - emitand mai putine gaze cu efect de sera, dar si pentru elevi.
In afara de locuinte, scolile sunt spatiul in care tinerii isi petrec cea mai mare parte a zilei. De aceea, un mediu confortabil si sanatos este absolut necesar pentru starea de bine si pentru productivitatea lor.
Federatia Asociatiilor Europene de Incalzire, Ventilare si Aer conditionat (REHVA) atrage atentia ca „in designul cladirilor, obtinerea unui mediu interior de calitate adesea nu este considerata o prioritate. In cladirile scolare existente, se gasesc adesea sisteme neoptimizate in privinta consumului de energie”
REHVA explica, intr-un raport, aspectele numeroase ce tin de un mediu interior confortabil:
1. Conditiile exterioare (poluarea aerului, temperatura externa, zgomotul ambiental, soarele si lumina zilei, mediul verde)
2. Starea cladirii (fatada, materialele de constructie, mobilierul)
3. Serviciile cladirii (sistemele HVAC - incalzire, ventilare si aer conditionat, iluminatul)
4. Oamenii si comportamentul lor (utilizarea echipamentelor HVAC, curatenia, mentenanta etc.)
Adunate laolalta, acestea se reflecta asupra calitatii mediului interior, reprezentat de: confortul termic, calitatea aerului interior, confortul acustic si cel vizual.
De pilda, modelarile derulate de BPIE arata ca, intr-un interval de temperatura cuprins intre 20°C si 32°C, o reducere cu 1°C a temperaturii din cladire creste performanta de invatare a elevului cu 2,3%. Reducerea concentratiei de CO2 din interior cu cate 100 ppm conduce nu doar la diminuarea absentelor medicale, ci si la imbunatatirea performantei academice cu 3-8%.
Totodata, un iluminat natural bun, pe langa reducerea cererii de energie, poate creste atentia, concentrarea si relaxarea, conducand la o performanta scolara imbunatatita cu pana la 18%.
Asadar, data fiind importanta mediului interior, investitiile in cresterea eficientei energetice a cladirilor vor avea beneficii rapide asupra sanatatii si performantei academice a elevilor.
Sa facem scolile „energy smart”: autoritatile publice pot oferi o lectie importanta pentru tineri
In Romania, din circa 13.600 de cladiri apartinand unor unitati scolare, aproape jumatate necesita reabilitare, reiese dintr-o analiza realizata de Energy Policy Group pe baza datelor culese din Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania (www.siiir.edu.ro).
Aceasta statistica, desi nu e completa, reflecta nevoia uriasa de reabilitare a scolilor din tara.
Dincolo de beneficiile enumerate mai sus, prin renovarea scolilor, municipalitatile se pot folosi de aceste cladiri publice ca modele deschizatoare de drum pentru un amplu val de renovare in toata tara - cu beneficii economice, sociale si de sanatate majore.
Pe langa toate acestea, creandu-le elevilor spatii de calitate, eficiente energetic, pentru educatie, autoritatile locale ofera tinerei generatii un instrument de invatare despre responsabilitatea financiara, sociala si de mediu.
Vom creste astfel nu doar copii sanatosi, ci si o generatie responsabila in ceea ce priveste gestionarea resurselor. O lectie importanta in contextul schimbarilor climatice care modifica din temelii fundamentele economice si sociale ale lumii in care traim.
|