CONCORDIA: Companiile doresc predictibilitate si mentinerea activitatii economice |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 23 Oct 2020 10:46 |
Situatia extraordinara pe care o traverseaza Romania in acest moment impune adoptarea unor masuri urgente de sprijin, pentru ca economia sa supravietuiasca crizei sanitare. Membrii Confederatiei Patronale Concordia au pus de la inceputul pandemiei oamenii pe primul loc. Au avut grija ca fiecare angajat, partener sau client sa fie in siguranta. Au fost luate toate masurile impuse de autoritati si masuri suplimentare de protectie si sprijin, dar mediul de afaceri are nevoie de masuri urgente si sanatoase pentru a putea merge mai departe si pentru a sprijini refacerea intregii societati.
Membrii Confederatiei Patronale Concordia cer Guvernului si Parlamentului un cadru legislativ clar care sa asigure, pe cat posibil, continuitatea activitatii economice si atunci cand este necesara intreruperea acesteia, sa o faca in directa consultare cu industriile vizate pentru a minimiza impactul acestor masuri.
Daca inceputul pandemiei ne-a prins pe toti nepregatiti, nu acelasi lucru il putem spune despre situatia din prezent. Lectiile din primavara trebuie invatate de toti actorii implicati si pe baza acestora trebuie elaborate noile masuri.
Confederatia Patronala Concordia reprezinta 10 sectoare economice importante. Pentru a putea continua asigurarea serviciilor necesare populatiei (aprovizionare cu alimente si bunuri de larg consum, energie, utilitati si carburanti, transport de marfuri, servicii bancare, pentru a putea mentine pe linia de plutire activitatea unor industrii importante deja afectate de peisajul economic general (automotive, productie de bere) si pentru limitarea pierderilor in industriile deja afectate grav de pandemie, fie prin inchiderea activitatii prin decizie a autoritatilor, fie prin stransa legatura cu acestea (industrial hoteliera, productia de film), in primul rand este nevoie:
- O minima predictibilitate cu privire la masurile limitative (a se evita aplicarea masurilor de la o zi la alta, scenariile de evolutie sunt deja cunoscute)
- Claritate cu privire la masurile si normele adoptate – ne confruntam deja cu o abundenta a normelor si este necesar ca neclaritatile sa fie lamurite rapid atunci cand normele lasa loc de interpretare.
- Este necesar un grad de proportionalitate a masurilor restrictive. El pot fi drastice sau mai permisive, dar trebuie corelate obiectiv cu situatia epidemiologica din fiecare judet, plecand de la indicatori general cunoscuti.
Relatii de munca
Companiile isi doresc mentinerea activitatii economice pentru a pastra cat mai multe locuri de munca. In prezent este nevoie de mai multa flexibilitate in organizarea acestora (cu caracter temporar) pentru a raspunde situatiilor particulare din fiecare industrie, precum si de sprijin din partea statutului pentru industriile care sunt afectate de criza, pentru supravietuirea acestora
- Acordarea somajului tehnic pentru angajatii afectati direct de deciziile autoritatilor de suspendarea a activitatilor, precum si pentru cei din industriile care desi nu fac de jure obiectul acestor decizii, dar sunt afectati de facto (ex. Situatia industriei hoteliere din mai multe centre urbane – restrictiile privind mobilitatea persoanelor pe teritoriul Romaniei si cele privind activitatile de alimentatie publica in interior fac de facto ca acestia sa nu mai ai aiba deloc operatiuni, respectiv sa fie nevoiti sa concedieze salariatii)
- Asigurarea implementarii masurilor de sprijin care sunt deja in vigoare – de exemplu sprijinul de 41.5% pentru angajatii din industria hoteliera nu mai este disponibil pentru luna septembrie desi legislatia nu mentiona ca cele trei luni trebuie sa fie iunie-iulie-august si unii angajatori au optat pentru luna septembrie
- Renuntarea (cu caracter temporar) la necesitatea de a incheia Act Aditional la contractul de munca pentru telemunca si munca la domiciliu. In timp ce telemunca se doreste a fi o masura de preventie, necesitatea de a semna documente in format fizic pentru a o putea presta minimizeaza efectele.
- Echilibrarea situatiei privind prezenta lucratorilor la munca in raport cu zilele libere pentru ingrijirea copiilor. Pe masura ce tot mai multe scoli se inchid, pe atat devine mai greu pentru companii sa aiba control asupra fortei de munca proprii. Spre exemplu, in industrie, daca lipsesc peste 10% dintre lucratori, asta afecteaza fluxul de productie. In plus, nu se pot face planificari si reorganizari cand scolile se inchid de pe o zi pe alta.
- Actualizare a legislatiei privind munca flexibila pe baza informatiilor din REVISAL si a feedbackului din practica de la partenerii sociali.
- Sprijinirea companiilor privind primirea de raspunsuri prompte de la autoritatile statului in cazul unor solicitari din partea companiilor privind diverse neclaritati legislative;
- Emiterea unei singure legi privind situatiile de criza pe pandemie care sa cuprinda cat mai multe scenarii si ce anume se acorda pe fiecare sector ca si sustinere/facilitati pentru usurinta urmaririi cadrului legislativ. Si permisiunea ca aceasta lege sa aiba o trecere mai rapida privind aprobarile necesare.
Educatie
Desi anul scolar a inceput de doua luni, inca sunt probleme in multe localitati din tara pentru asigurarea resurselor necesare educatiei on-line. Multi elevi si profesori fie nu dispun de echipamentele necesare, fie nu au abilitatile digitale pentru derularea cursurilor on-line.
Invatamantul profesional, tehnic si dual, unde si mediul de afaceri s-a implicat constant prin parteneriate de practica si asigurarea dotarilor necesare invatarii unei meserii, a fost grav afectat de pandemie. In unitatile cu scenariu hibrid practica de specialitate ridica mari probleme in implementare, sistemul nefiind util grupelor de elevi care participa online la ore, intrucat deprinderile meseriei se exerseaza fizic la companii. Pe de o parte, trebuie avute in vedere limitarile tehnice (acces la echipamente, conexiune la internet etc), pe de alta parte trebuie precizat faptul ca aceasta alternanta a grupelor in sistemul hibrid ar injumatati numarul total al orelor de practica.
Pierderea unui an de scoala, indiferent de tipul de invatamant, va duce la decalaje socio-economice extrem de greu de recuperat. Asigurarea continuitatii cursurilor in regim online sau hibrid, inclusiv pentru elevii din invatamantul vocational, tehnic si dual, la standarde cat mai ridicate de calitate trebuie sa fie o prioritate, fiind nevoie de:
- Urgentarea asigurarii platformelor tehnice de comunicare pentru toti elevii din Romania, astfel incat acestia sa aiba acces la educatia la distanta. Sistemele de comunicatie trebuie sa adreseze atat nevoile elevilor (tablete si acces la internet), cat si pe cele are profesorilor (microfoane de calitate, camere web high definition, aplicatii software dedicate predarii la distanta)
- Cursuri de pregatire pentru profesori pentru utilizarea platformelor de educatie la distanta
- Elaborarea de continut educational digital; crearea de material didactic pentru a fi folosit de profesori in procesul de predare (atat online, cat si la clasa); dezvoltarea de lectii/materiale de documentare online, ce pot fi folosite de elevi in studiul individual.
- Actualizarea metodologiei de predare pentru lectiile online
- Masuri de sprijin pentru operatorii economici care nu mai pot sustine clasele duale din cauza suspendarii activitatii
- Sustinerea financiara a burselor profesionale acordate de companiile aflate in dificultate, in scopul diminuarii riscului sporit de abandon scolar in randul copiilor inscrisi deja in sistemul de invatamant dual.
- Identificarea de solutii pentru recuperarea si derularea, acolo unde este posibil, a orelor de practica in conditii de siguranta sanitara prin consultarea agentilor economici care pot inca sustine acest tip de invatamant
Valorificarea solutiilor digitale
Pandemia de COVID-19 a scos in evidenta valoarea solutiilor digitale pentru a asigura functionarea relatiilor sociale si de munca. Este nevoie de o crestere accelerata a utilizarii tehnologiilor digitale pentru a reduce contactul fizic ca principal factor de risc in aceasta perioada, dar in acelasi timp pentru a asigura functionarea eficienta a economiei si disponibilitatea serviciilor publice.
- Adoptarea legii privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice
- Adoptarea sistemului Single Sign On pentru ca ca orice institutie publica sa ofere servicii online cetatenilor romani, in conditii de siguranta.
- Implementarea unui sistem oficial de posta electronica oficiala pentru a usura comunicarea atat dintre institutii cat si comunicarea intre institutii si persoane.
- Actualizarea cadrului legislativ (in special a legislatiei din domeniul achizitiilor publice) astfel incat sa permita si sa incurajeze adoptarea tehnologiilor cloud.
- Integrarea diverselor aplicatii publice prin intermediul unor interfete (Application Programming Interface), dezvoltate pe un set de standarde tehnice deschise
- Implementarea de cursuri de formare digitala pentru categorii profesionale din sectoare cheie
|