EY: Peste jumatate dintre consumatori cred ca viata lor se va schimba semnificativ |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 11 Aug 2020 12:00 |
Epidemia Covid-19 a modificat obiceiurile de consum ale romanilor cu privire la produse, servicii, canale media si experiente sociale accesate. Calitatea si pretul au devenit criteriile principale pentru optiunea consumatorilor romani. In plus, acest context atipic a generat schimbari si in comportamentul companiilor in fata crizei neobisnuite.
Consumatorul roman a devenit mai atent la companiile responsabile
In ultimele cinci luni din 2020, au putut fi observate mai multe comportamente asociate contextului pandemic in randul companiilor din Romania: stoparea sau, dimpotriva, cresterea comunicarii comerciale, implicarea crescuta in comunitate sau atentia sporita pentru angajati. Multe dintre companiile romanesti si-au dezvoltat strategii si capabilitati pentru a gestiona criza si pentru a-si continua activitatea pe timp de pandemie.
Consumatorii romani au inceput sa urmareasca cu tot mai multa atentie responsabilitatea sociala a companiilor. Deocamdata, este inca incert in ce masura o strategie de business care integreaza sustenabilitatea si responsabilitatea sociala poate determina in mod direct cresterea reputatiei unei companii si, indirect, migrarea consumatorilor catre produsele si serviciile companiilor responsabile, dar in mod cert, aceste aspecte apar in preferintele consumatorilor, asa cum o demonstreaza studiul.
Pandemia a determinat o implicare mai puternica a companiilor in comunitati
Pandemia a schimbat puternic dinamica implicarii sectorului privat in comunitati, iar acest fapt poate fi observat in volumul mare de donatii din partea companiilor, directionate catre sprijinirea sistemului public de sanatate.
Aproape 85% dintre consumatorii romani declara ca modul in care se comporta companiile este la fel de important pentru ei ca si produsele/ serviciile pe care acestea le furnizeaza, 80% sustinand ca mediul de afaceri are responsabilitatea de a face schimbari in lume. In contextul Covid-19, 59% dintre participantii la studiu declara ca pot vedea impactul pozitiv al companiilor in societate.
Mai mult, majoritatea respondentilor (61,32%) afirma ca activitatile de implicare in comunitati i-ar determina sa achizitioneze produse din portofoliul companiilor implicate. Grija pentru angajati si transparenta se numara de asemenea printre factorii pe care consumatorii ii iau in considerare in deciziile de achizitie. Peste 70% dintre consumatori declara ca publicitatea nu le mai influenteaza deciziile de consum.
Noul consumator, sub influenta pandemiei la nivel macro, este mult mai pragmatic si mai atent la comportamentul companiilor. Si consumatorul roman urmareste comportamentul adoptat de companii in contextul crizei Covid-19, si, deopotriva, strategia lor de business generala.
Ce a primat in aceasta perioada au fost investitiile publice in infrastructura din sanatate si donatiile destinate activitatilor de igiena si medicina si, totodata, sustinerea oferita de companii angajatilor.
Cele mai bine clasate companii in topul increderii consumatorilor romani in ceea ce priveste gestionarea crizei COVID-19 sunt companiile de tehnologie (84,5%) si companiile de retail (74%). Companiile farmaceutice se afla pe o pozitie inferioara, doar 58% din respondenti considerand ca Big Pharma a raspuns eficient in situatia actuala.
Companiile trebuie sa faca mai multe eforturi ca noul consumator sa se simta in siguranta
In acest context atipic, atentia sporita pentru siguranta si protectia consumatorului poate fi decisiva in cimentarea fidelitatii lui. Comunicarea non-comerciala, a masurilor intreprinse in situatia actuala si implicarii in comunitati, dar si cea comerciala sunt foarte importante pentru consumatorii romani, care spun ca doresc sa fie cat mai bine informati.
Avand in vedere ultimele schimbari din comportamentul consumatorilor (atentia catre sanatate si siguranta - 60% sunt preocupati de sanatatea proprie; accentul pe calitate - pe primul loc ca importanta in topul criteriilor de achizitie, migrarea catre cumparaturile online), asimilarea acestor tendinte vor fi vitale pentru supravietuirea business-urilor. Flexibilitatea si optimizarea portofoliului de produse oferite, migrarea catre campanii digitale, dar si atentia sporita la toate nevoile curente ale consumatorului sunt cateva dintre solutiile pe care companiile le pot folosi pentru a se adapta la noile conditii din piata.
Stabilitatea, noua regula generala
La nivel global, stabilitatea pare a fi dorinta predominanta a consumatorilor, 40% din ei fiind in prezent dornici ca situatia sa revina cat mai repede la normal. Peste jumatate dintre consumatori considera ca viata lor va continua sa se schimbe semnificativ.
Consumatorii se asteapta sa faca schimbari profunde si de durata atat in obiceiurile de consum, cat si in activitatile lor uzuale, 62% indicand ca vor fi mai constienti si mai precauti in ceea ce priveste sanatatea lor fizica si 58% se vor concentra din ce in ce mai mult pe valoarea creata de produsele si serviciile achizitionate. In noua segmentare a consumatorilor din cel mai nou Future Consumer Index, mediul inconjurator, binele comun al societatii, sanatatea fizica sunt considerate prioritare de catre majoritatea consumatorilor.
Asadar, companiile vor trebui sa se indrepte catre un consumator dornic de stabilitate, mai preocupat de calitate si de sanatatea fizica, ce cauta in acelasi timp brand-uri cu care sa se identifice in ceea priveste valorile lor de mediu si sociale. Transparenta si adaptabilitatea companiilor sunt necesare pentru a atrage si fideliza noul consumator.
***
Studiul Comportamentul consumatorului roman in contextul Covid-19, initiat de EY Romania, este menit sa analizeze comportamentele de consum din Romania din ultimele luni, precum si modul in care ne asteptam sa arate o societate „post Covid-19”, privita din perspectiva consumatorului. El este inspirat din Future Consumer Index, studiu dezvoltat la nivel global de EY in mai multe piete dezvoltate. Pentru informatii suplimentare, click aici!
*** Articol realizat de Cristian Carstoiu, Partener, Consultanta, EY Romania.
|