PWC: Companiile sunt mai reticente la risc si pot pierde oportunitati importante |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 14 Feb 2022 13:37 |
In vremuri de criza si incertitudine, apetitul pentru risc si luarea deciziilor sunt profund afectate, iar ultimii doi ani de pandemie au generat multe provocari in cadrul organizatiilor. Din acest motiv, un cadru de evaluare si masurare a riscurilor in raport cu obiectivele strategice poate asigura o evaluare adecvata a oportunitatilor, evitand astfel aversiunea excesiva la risc si in asumarea deciziilor.
In acest context, conducerea oricarei companii trebuie sa inteleaga cum le-a schimbat pandemia constientizarea riscurilor si luarea deciziilor si cat de durabile vor fi aceste schimbari pe termen lung. Intelegand aceste lucruri, se pot asigura ca organizatia lor devine mai puternica si gestioneaza cu succes riscurile, permitandu-le sa ia decizii curajoase si informate.
Directorii executivi considera necesara concentrarea atentiei pe managementul riscurilor si reevalueaza toleranta la diferite amenintari
Organizatiile trebuie sa invete lectiile pandemiei si sa evalueze care actiuni au functionat si care au esuat. Si, acum mai mult ca niciodata, ele trebuie sa gestioneze apetitul la risc, tipul si cantitatea de risc pe care sunt dispuse sa o accepte in urmarirea obiectivelor strategice, de crestere, si de a deveni mai reziliente in situatii de criza.
Potrivit CEO Survey 2021, directorii generali din Romania par sa aiba o atitudine foarte precauta, fiind mai putin dispusi sa-si asume riscuri sau sa adopte schimbari ca raspuns la amenintarile mediului extern. Spre exemplu, pentru toate cele opt modalitati potentiale de stimulare a cresterii analizate in studiu (ex. lansarea unui nou produs sau serviciu, fuziuni si achizitii, aliante strategice sau intrarea pe o piata noua), procentele inregistrate in tara noastra sunt mai mici decat cele la nivel global si regional - in general, executivii din tara noastra fiind mai conservatori.
Dar, desi nu-si asuma riscuri pentru o dezvoltare mai accelerata, ingrijorarea privind factorii care le pot ameninta afacerea se reflecta in strategia de management al riscurilor. Astfel, impactul crizelor sanitare, volatilitatea cursului valutar, povara fiscala in crestere, modificarea comportamentelor de cumparare si consum, lipsa angajatilor talentati, schimbarile tehnologice si amenintarile cibernetice sunt luate in calcul de executivii din Romania la elaborarea strategiei de management al riscurilor.
Directorii generali din Romania afirma ca se concentreaza mai mult asupra a trei aspecte principale: reevaluarea tolerantei la risc a organizatiei, digitalizarea functiei de management al riscurilor si pregatirea pentru evenimente cu probabilitate scazuta insa cu impact major. Si asta pentru ca nimeni nu a prevazut pana acum ca se va confrunta intr-o zi cu o pandemie si o criza globala de sanatate.
De remarcat ca atentia liderilor de afaceri din Romania pare sa se indrepte catre digitalizarea functiei de management al riscurilor intr-o masura mai mare comparativ cu omologii la nivel global si regional, aproape doi din trei respondenti din tara noastra declarandu-se foarte preocupati de acest aspect.
Pe masura ce mediul de lucru digital continua sa evolueze, managerii de risc din cadrul companiilor sunt ingrijorati atat din cauza transformarilor tehnologice si schimbarilor la nivelul fortei de munca, cat si de securitatea cibernetica, degradarea procesului, controlul sau activitatile de conformitate, de frauda clientilor si de confidentialitatea datelor, arata raportul PwC Pulse Survey realizat la nivel global.
In Romania, un studiu realizat de PwC pentru Asociatia Business Service Leaders in Romania (ABSL) arata ca riscurile pentru afaceri indicate de directorii generali sunt: disponibilitatea talentelor, mediul politic, social si economic, mediul fiscal si juridic, concurenta, costul fortei de munca, riscuri operationale, incertitudinea generata de Covid-19, riscurile strategice si securitatea cibernetica.
Definirea apetitului pentru risc are la baza identificarea si stabilirea unor indicatori de masurare care sa reflecte toleranta companiei in asumarea riscurilor. Acest subiect trebuie sa se afle pe agenda oricarei companii, fiind considerat parte integranta a oricarei strategii de afaceri. Aceasta strategie de risc trebuie sa ofere un cadru formal si transparent de asumare din partea conducerii si trebuie comunicata la nivelul intregii companii. Prin aceasta angajatii vor sti exact cat de mult risc isi poate asuma compania in incercarea de a-si atinge obiectivele. Aceasta strategie ar trebui revizuita si actualizata permanent, pe masura ce strategia de afaceri a companiei se schimba si considerand totodata modul in care managementul riscului evolueaza in cadrul companiei. O declaratie clara a apetitului pentru risc va promova o cultura organizationala si de risc sanatoase si va ajuta la luarea deciziilor, in limitele de risc asumate, astfel incat sa se asigure indeplinirea obiectivelor strategice si dezvoltarea sustenabila a oricarei afaceri.
Un material Georgiana Dobre, Senior Manager si Valentina Manasescu (foto), Manager
|