Roland Berger: Criza generata de Covid-19, catalizator pentru schimbare si inovatie |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 26 Aug 2020 05:54 |
Economia Romaniei a inregistrat o scadere de aproximativ 20% in perioada martie-mai 2020, conform celui mai recent studiu al companiei de consultanta si management Roland Berger. In acest context, Szabolcs Nemes, director general si partener in cadrul biroului Roland Berger Bucuresti recomanda companiilor 4 pasi prin care sa realizeze o tranzitie de succes catre noua realitate economica: resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operational si redimensionarea organizatiei.
"Criza generata de Covid-19 poate fi un catalizator pentru schimbare si inovatie. Automatizarea si digitalizarea vor fi factori cheie de succes in perioada urmatoare, multe companii planificand accelerarea acestor investitii", a declarat Szabolcs Nemes.
Dat fiind contextul fara precedent generat de Covid-19, Roland Berger Romania a desfasurat un studiu care analizeaza impactul crizei asupra economiei romanesti, asteptarile cu privire la revenirea economica, precum si potentialele schimbari structurale care au fost generate sau accelerate de criza actuala. Studiul a fost realizat cu participarea a 100 de companii de top, care cumuleaza venituri de aproximativ 28 miliarde euro (echivalentul a 13% din PIB-ul Romaniei) si au peste 120.000 de angajati. Datele au fost colectate in perioada 10 iunie - 10 iulie si pe langa raspunsurile oferite de catre executivi de top din cadrul companiilor participante, studiul a fost completat cu analize comparative internationale si studii de caz.
Potrivit analizei, numai 14% dintre participantii la studiu au declarat ca cifra lor de afaceri a crescut in perioada martie-mai 2020 fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar pentru 8% dintre participanti veniturile au ramas constante. Pe de alta parte, 9% dintre companiile care au participat la studiu au declarat ca veniturile lor au inregistrat o scadere de 50% sau chiar mai mult comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Studiul remarca diferentele foarte mari intre sectoarele economice.
"Domeniile de activitate cel mai putin afectate sunt farma & servicii medicale, precum si IT & telecomunicatii, cu o scadere de aproximativ 5% in martie-mai fata de aceeasi perioada a anului trecut. La polul opus se situeaza serviciile financiare si auto (cu o scadere de 25%-30%) si, respectiv, transporturi & logistica (cu o scadere de peste 35%)", arata analistii.
In pofida scaderilor inregistrate in toate domeniile mari de activitate, 44% dintre participantii la studiu declara ca au inregistrat un profit operational stabil sau chiar in crestere in aceste luni fata de perioada similara a anului anterior. Multi jucatori au luat inca de la inceputul crizei numeroase masuri pentru stimularea veniturilor; in ceea ce priveste costurile, marea majoritate a companiilor s-au concentrat intr-o prima faza pe masuri cu impact rapid, putini jucatori apeland in primele luni ale crizei la masuri structurale/ cu impact asupra modelului operational.
Activitatea din 2021 va fi sub nivelul din 2019
Companiile participante la studiu anticipeaza o scadere agregata a cifrei de afaceri de aproximativ 20% in trimestrul al doilea din 2020 (comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut), urmata de o revenire graduala, sustinuta, in trimestrele trei si patru.
Per total pentru anul 2020, scaderea totala a cifrei de afaceri este estimata la 8%, cu o curba a revenirii economice de tip Nike. Participantii anticipeaza, de asemenea, ca efectele crizei vor fi resimtite si anul viitor, prognozand un nivel de activitate in 2021 usor mai redus decat in 2019.
"Aceste estimari au fost realizate de catre companii in perioada 10 iunie - 10 iulie, inainte de cresterea recenta a numarului de infectii cu noul coronavirus, aspect care este posibil sa influenteze in sens negativ aceste previziuni", a precizat Szabolcs Nemes.
Printre sectoarele cele mai reziliente se numara farma & servicii medicale, IT & telecomunicatii, bunuri de consum & retail si constructii & real estate. Acestea anticipeaza un nivel relativ constant de activitate per total in 2020 fata de anul precedent, potrivit datelor Roland Berger.
In ciuda impactului negativ fara precedent, multi dintre participantii la studiu au mentionat si o serie de oportunitati care au aparut in contextul actual, de exemplu cresterea importantei productiei locale, scurtarea lanturilor de aprovizionare, reducerea importurilor (in special pentru produsele de o calitate mai redusa/ cu pret scazut), sprijin (guvernamental) pentru productia locala, o deschidere mai mare a clientilor cu privire la solutiile digitale/ comertul online precum si reducerea presiunii din piata muncii, deficitul de forta de munca diminuandu-se pe termen scurt si mediu.
"Criza generata de Covid-19 poate fi si un catalizator pentru schimbare si inovatie. Experienta crizelor economice anterioare demonstreaza ca investitiile in inovatie pot aduce numeroase beneficii companiilor, asigurandu-le un avantaj competitiv pe termen mediu si lung. Exista numeroase exemple de inovatii care au avut succes, produse, companii sau modele de afaceri nou lansate in timpul crizelor anterioare. Automatizarea si digitalizarea vor fi factori cheie de succes in perioada urmatoare, multe companii planificand accelerarea acestor investitii. Pe de alta parte, putini participanti la studiu au declarat ca au in plan investitii in solutii inovatoare radicale, in detrimentul imbunatatirilor incrementale, cel putin pe orizontul de timp scurt si mediu", a mai precizat Szabolcs Nemes.
|