Accenture: 37% din companii utilizateaza AI si GenAI in lantul de aprovizionare |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 08 Aug 2024 13:16 |
Companiile cu lanturi de aprovizionare dezvoltate sunt cu 23% mai profitabile decat concurentii lor, conform unui studiu Accenture. Aceste companii sunt de sase ori mai predispuse sa utilizeze inteligenta artificiala si inteligenta artificiala generativa pe scara larga in lanturile lor de aprovizionare, generand astfel valoare adaugata pentru afaceri.
Denumit „Next stop, next-gen”, studiul Accenture a analizat 1.148 de companii din 15 tari si 10 industrii. Acesta defineste maturitatea lantului de aprovizionare ca fiind nivelul in care companiile utilizeaza AI generativa, invatarea automata avansata si alte tehnologii in evolutie pentru luarea deciziilor autonome, simulari avansate si imbunatatiri continue. Aceste capacitati permit companiilor sa se adapteze mai usor la schimbarile care apar si sa adopte fara probleme alte noi tehnologii.
Cercetarea a constatat, de asemenea, ca „Liderii” - cele 10% dintre companii care au obtinut cel mai mare punctaj pe scala de maturitate - au realizat marje cu 23% mai mari decat concurentii lor (11,8% fata de 9,6%) intre 2019 si 2023. In acelasi timp, acestea au oferit actionarilor un randament cu 15% mai bun (8,5% vs. 7,4%).
"Liderii investesc considerabil in tehnologii din ce in ce mai sofisticate - in special inteligenta artificiala si inteligenta artificiala generativa - pentru a construi urmatoarea generatie de capacitati ale lantului de aprovizionare”, a declarat Max Blanchet, Global Strategy Lead for Supply Chains and Operations al Accenture. „Aceste capacitati sunt importante pentru a reinventa lanturile de aprovizionare in vederea eficientei, agilitatii, sustenabilitatii si rezilientei. Ele permit liderilor sa depaseasca factorii traditionali ai lantului de aprovizionare, care constau in cost, calitate si livrare, si care cauzeaza multe vulnerabilitati si ineficiente in lantul de aprovizionare, atat in prezent, cat si in viitor.”
In timp ce doar 9% din totalul companiilor utilizeaza inteligenta artificiala si inteligenta artificiala generativa pe scara larga in lanturile lor de aprovizionare, un numar mult mai mare de lideri o fac deja (37%), comparativ cu doar 6% dintre concurentii lor. De asemenea, liderii se asteapta sa vada beneficii semnificative. Acestia sunt de 8 ori mai predispusi sa reduca timpul necesar pentru dezvoltarea si lansarea de noi produse cu 30%, de 8,5 ori mai predispusi sa dezvolte produse ecologice si de 6 ori mai predispusi sa imbunatateasca eficienta resurselor de inginerie cu 30%.
Cu toate acestea, imaginea de ansamblu prezentata in studiu este alarmanta. In timp ce scorul mediu de maturitate al lantului de aprovizionare a crescut cu peste 50% intre 2019 si 2023, scorul mediu pentru toate companiile ramane scazut, la doar 36%. Acesta variaza in functie de industrii si tari - de la 22% in Mexic la 52% in Japonia si de la 31% pentru companiile de bunuri de consum la 40% pentru firmele aerospatiale si de aparare.
"Daca comparam maturitatea lantului de aprovizionare cu evolutia navigatiei – de la urmarirea stelelor la conducerea vehiculelor semi-autonome – multi dintre noi inca opereaza lanturile de aprovizionare folosind o combinatie de harti pe hartie si primele generatii de sisteme GPS,” a declarat Melissa Twining-Davis, Accenture’s Global Operations Lead for Supply Chains. „Capacitatile de noua generatie care exista, precum designul generativ pentru dezvoltarea produselor, facilitatile puternic automatizate pentru producerea acestora si analiza avansata si invatarea automata pentru a prezice blocajele din lantul de aprovizionare, sunt doar la inceput. Potentialul de reinventare din viitor este imens.”
Conform studiului, acestea sunt capacitatile lantului de aprovizionare de care companiile au nevoie pentru a fi competitive in contextul economic actual. Acestea nu mai opereaza intr-o perioada de crestere economica stabila si globalizare fara obstacole. Acest lucru inseamna ca vechile mecanisme ale lantului de aprovizionare, cum ar fi aprovizionarea globala la costuri reduse si fabricile specializate in locatii cu costuri reduse, nu mai sunt suficiente.
"Reinventarea lanturilor de aprovizionare necesita, de exemplu, capacitatea de a monitoriza furnizorii pana la al patrulea si al cincilea nivel in aproape timp real pentru a anticipa riscurile, de a schimba productia intr-un timp cat mai scurt si de a simula intregul ciclu de viata al unui produs. Lanturile de aprovizionare de noua generatie se vor adapta automat la schimbari si vor fi sustenabile prin design. Companiile cu scoruri de maturitate ale lantului de aprovizionare de 25% sau mai mici – aproape una din trei companii – trebuie sa actioneze rapid pentru a recupera decalajul. In caz contrar, exista un risc real ca acestea sa nu supravietuiasca in noul context economic si industrial de astazi”, a adaugat Max Blanchet.
Explorati studiul in aplicatia Accenture, Foresight, si obtineti un feed personalizat cu cele mai recente informatii, date, studii de caz, bloguri si multe altele. Descarcati aplicatia la https://www.accenture.com/foresight.
***
Studiul „Next stop, next-gen” se bazeaza pe un sondaj realizat in octombrie 2023 in randul a peste 3.000 de executivi din lantul de aprovizionare din 1.148 de companii. Respondentii au fost din urmatoarele tari: Australia, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Regatul Unit, Statele Unite. Companiile lor faceau parte din urmatoarele industrii: Industria aerospatiala si de aparare, Industria auto, Industria chimica, Bunuri si servicii de larg consum, Inalta tehnologie, Echipamente industriale, Stiintele vietii (farmaceutica), Metale si minerit, Petrol si gaze si Utilitati.
|