NextUp: Doar 19% dintre IMM-urile din Romania sunt digitalizate la nivel avansat |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 04 Iun 2024 11:13 |
Mediul de business romanesc este departe de nivelul de digitalizare pe care ar trebui sa-l aiba pentru nevoile sale si fata de nivelul din Uniunea Europeana. Cele mai multe IMM-uri din Romania nu au implementat inca sisteme informatice de business, nu si-au digitalizat operatiunile in functie de nevoile firmei, folosind inca metode rudimentare pentru gestionarea operatiunilor zilnice, arata compania de software NextUp, dezvoltatorul unui soft ERP complet customizabil. De altfel, cifrele Eurostat arata ca doar 18,6% dintre IMM-urile locale au un nivel avansat de digitalizare.
“Teama de digitalizare este inca acuta in mediul de business din Romania, pentru ca exista inca multa necunoastere. Antreprenorii amana decizia de a-si actualiza sistemele informatice din mai multe motive, printre care teama de schimbare, complexitatea proiectului, reactia angajatilor sau de durata procesului de inductie. Nu ajuta nici impredictibilitatea legislativa sau birocratia excesiva care ingreuneaza finantarea digitalizarii. De asemenea, educatia financiara nu este prea grozava. Majoritatea antreprenorilor cred ca merge oricum si ca intuitia lor inlocuieste cu succes luarea deciziilor corecte pe baza cifrelor. Avand in vedere progresul tehnologic, ne aflam in punctul in care digitalizarea este absolut necesara pentru dezvoltarea unui business. In lipsa acesteia apar pierderi constante, crize financiare, de stoc sau de cash care duc intr-un timp relativ scurt la presiuni imense si chiar la pierderea afacerii. Statisticile Eurostat arata ca IMM-urile din Romania sunt digitalizate la nivel avansat in proportie de 18,6%. Insa credem ca situatia este chiar mai pesimista, avand in vedere ca in prezent putine firme locale folosesc un soft potrivit pentru nivelul in care se afla acestea, iar costurile de automatizare a operatiunilor sunt din ce in ce mai accesibile”, explica Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Firmele cu afaceri de 1-5 milioane euro amana digitalizarea luni de zile
Reprezentantii NextUp subliniaza ca antreprenorii din Romania au si alte temeri privind adoptarea tehnologiilor pentru digitalizare si automatizare a proceselor de business, in principal ca dureaza mult implementarea unui soft nou, potrivit pentru afacerea lor, desi exista solutii modulare care evita oprirea activitatii, intarzierile si dificultatile de adaptare.
De asemenea, unii antreprenori evita inclusiv alinierea la cerintele legale, pentru ca inca mai cred ca anumite chestiuni ar fi strict responsabilitatea contabililor.
Astfel, spre exemplu, sunt inca firme cu cifre de afaceri de peste 1 milion de euro care folosesc un program ca Excel, softuri rudimentare sau doar un soft mic de facturare pentru intreaga activitate.
“Digitalizarea in business nu inseamna folosirea calculatorului sau a unor instrumente online, ca email-ul sau social media, folosite si de persoanele fizice, inseamna folosirea unor softuri potrivite, nici sub nivelul, nici peste nivelul business-ului, adaptate nevoilor operationale de zi cu zi astfel incat sa fie reduse cheltuielile si sa fie impulsionata dezvoltarea afacerii. Sunt multe firme cu afaceri anuale intre 1 si 5 milioane de euro, active in domenii diverse, precum retail, servicii, productie si distributie, care nu sunt digitalizate la zi, cu un soft potrivit, dupa nevoile de business. Antreprenorii intarzie implementarea solutiilor tehnologice moderne cu cel putin 6-12 luni de zile de la momentul aparitiei nevoii de noi automatizarii. In aceasta perioada de amanare, afacerile lor pierd bani si rateaza oportunitati de crestere si decizii strategice. Unul dintre motivele amanarii este perceptia gresita ca un soft de tip ERP este prea greoi si prea costisitor pentru afacerea lor. Insa digitalizarea cu un ERP poate fi realizata cu o investitie initiala de la 3.000 de euro, prin care automatizeaza numeroase operatiuni, au acces la functionalitati noi, se aliniaza la cerintele legislative si beneficiaza de suport tehnic nelimitat pentru utilizare. Afacerile care nu se digitalizeaza au pierderi si cheltuieli mai mari, isi consuma resursele umane pe sarcini repetitive fara valoare adaugata, nu pot anticipa punctele forte si slabe in business prin date concrete si rateaza oportunitati de piata, fiind depasite de concurentii deja digitalizati”, explica Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
IMM-urile din Romania care nu se digitalizeaza se confrunta atat cu pierderi necontrolate, cat si cu un haos tot mai pronuntat in activitate, erori umane si cheltuieli care pot fi evitate. Pe campul de batalie al pietei moderne, viteza de reactie le ofera un avantaj competitiv serios, daca se adapteaza la evolutia tehnologica. Astfel, in baza digitalizarii si a automatizarii operatiunilor de business cu ajutorul unui soft ERP, antreprenorii pot lua decizii corecte, au previziuni clare si se pot ridica la un nivel de performanta si siguranta care le garanteaza profit. Mai mult, automatizarea pe care o ofera un ERP inseamna mai putine erori, mai multa precizie si o eficienta sporita in toate departamentele. De exemplu, inventarul se face automat, 100% corect, cu un singur click. In plus, se sincronizeaza perfect chiar si cu magazinul online si ofera rapoarte de business in timp real.
“Necesitatea unui soft ERP, nu doar ca instrument, ci ca fundament al unui nou inceput, ofera eficienta, claritate si control. De asemenea, transforma fiecare provocare intr-o oportunitate si le deschide calea catre un nivel superior de performanta si securitate. Un ERP creste productivitatea, oferind instrumentele necesare pentru a lucra cu rapiditate, control si precizie. Rezultatul? Operatiuni mai fluide. Mai putin timp de pierdut cu sarcini manuale si angajati mai motivati si mai implicati. Astfel, antreprenorii castiga timp si reduc costurile. Soft-ul transforma ore intregi de lucru in cateva secunde de precizie, iar antreprenorul primeste rezultatele care il intereseaza, actualizate in timp real – exact ce are nevoie ca sa ia decizii corecte, pe loc. Un ERP potrivit ofera atat rezultate filtrate, cat si o imagine de ansamblu, dar si rapoarte actualizate in timp real: cash-flow, PNL, profitabilitate pe centre de cost, stocuri, etc. Tu tintesti rezultatul, software-ul te duce direct la tinta. O afacere sanatoasa, longeviva, profitabila, se cladeste cu decizii bazate pe date clare, in cifre. Informatiile concrete sunt moneda de schimb pentru succes. Digitalizarea nu este un lux, ci fundamentul pe care se construieste agilitatea si capacitatea antreprenorilor de a raspunde imediat la nevoile din piata”, puncteaza Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
|