XARI Agency: 70% din siteurile companiilor romanesti nu sunt conforme cerintelor UE |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 04 Iun 2025 09:32 |
![]() "Pe piata online din Romania, aproximativ 10-15% dintre firme sunt obligate prin lege sa respecte standardul de accesibilitate WCAG 2.2. Din acest segment vizat, peste 70% dintre site-urile detinute de acestea nu sunt aliniate inca la cerintele prevazute de European Accessibility Act, ceea ce reprezinta un risc major pentru multe afaceri. Noile reglementari devin obligatorii din 28 iunie 2025, iar firmele vizate trebuie sa inceapa cat mai rapid procesul de conformare, pentru a evita sanctiunile legale si pierderile financiare aferente”, a declarat Botond Imre, CEO XARI Agency.
Guvernul Romaniei a aprobat inca din aprilie 2022 transpunerea integrala in legislatia nationala a cerintelor europene de accesibilitate. European Accessibility Act (Directiva 2019/882) impune, printre altele, respectarea standardului WCAG 2.2 pentru toate site-urile si serviciile digitale accesibile publicului. Obligativitatea se aplica companiilor care nu se incadreaza in categoria microintreprinderilor – respectiv celor care au avut in ultimul an fiscal mai mult de 10 angajati sau cifre de afaceri de peste 2 milioane de euro – si care detin site-uri web active.
Respectarea standardului WCAG 2.2 este obligatorie, indiferent de industrie, pentru firmele care prin intermediul site-urilor detinute:
• Ofera informatii sau servicii catre public;
• Permit contactarea, realizarea de programari sau comenzi;
• Asigura acces la formulare, conturi, documente sau plati online.
Nerespectarea cerintelor se poate solda cu plangeri la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, urmate de investigatii oficiale si somatii de remediere a site-urilor. Daca nu se conformeaza, companiile risca actiuni legale pentru discriminare digitala sau chiar descalificarea in accesarea de fonduri europene sau licitatii publice. Anul trecut, compania aeriana Vueling a fost amendata in Spania cu 90.000 de euro pentru lipsa accesibilitatii site-ului.
Ce inseamna alinierea la noile cerinte
Potrivit specialistilor XARI Agency, procesul de adaptare a unui site la cerintele WCAG 2.2 presupune implementarea masurilor necesare pentru ca toate persoanele, inclusiv cele cu dizabilitati, sa poata naviga si utiliza site-ul fara dificultati. Acestea includ:
• Navigare completa cu tastatura, pentru utilizatorii care nu pot folosi mouse-ul;
• Contrast suficient si fonturi lizibile, care sa faciliteze lectura;
• Zone click-abile suficient de mari pentru a putea fi accesate usor;
• Formulare inteligente, cu etichete clare si mesaje de eroare utile;
• Evitarea CAPTCHA-urilor greu de rezolvat;
• Limitarea animatiilor obositoare sau oferirea optiunii de dezactivare;
• Avertismente clare inaintea actiunilor automate (redirectionari, popup-uri etc.);
• Ajutor si contact permanent, vizibil pe toate paginile;
• Structura clara si logica a continutului pentru o navigare intuitiva.
"Pentru respectarea tuturor acestor cerinte, doar instalarea unui plugin de accesibilitate nu este suficienta. In prezent, mai putin de 0,1% dintre site-uri sunt create inca de la inceput la standardele W3C pentru accesibilitate si pot asigura conformitatea simpla prin instalarea unui plugin. Din experienta practica acumulata de noi pe zeci de site-uri, doar unul creat recent a fost conform fara ajustari suplimentare. Majoritatea necesita modificari tehnice complexe, inclusiv ajustari de Javascript, CSS, restructurari si rescrieri de elemente. Pe de alta parte, un design «modern» sau o declaratie generica de accesibilitate nu garanteaza conformitatea legala. Este necesara o verificare detaliata si corecta, pentru a valida respectarea cerintelor WCAG 2.2 la nivelul minim legal”, explica Botond Imre.
Cum se poate remedia problema si care sunt costurile
Pentru a putea realiza cat mai rapid si eficient alinierea la cerintele standardului WCAG 2.2, companiile trebuie sa realizeze, intr-o prima etapa, un audit al site-ului. Pentru efectuarea acestuia, in cazul in care nu detin intern competentele necesare evaluarii nivelului de accesibilitate, externalizarea poate reprezenta solutia optima. Astfel, au acces la expertiza tehnica a unor specialisti certificati si cu experienta practica, care pot asigura testarea completa si furniza solutii personalizate, pe nevoile specifice.
"Prin externalizarea serviciilor de audit si aliniere la noile cerinte, companiile beneficiaza de un raport clar si un plan concret de remediere, cu costuri si termene predictibile. De exemplu, pentru Nivelul A de accesibilitate, auditul, instalarea, configurarea si testarea pot dura 2-3 zile lucratoare. Costul intregului proces porneste de la 200 de euro si poate ajunge pana la 600 de euro, in functie de complexitatea site-ului si volumul de probleme identificate”, precizeaza CEO-ul XARI Agency.
Conform specialistului, alinierea la cerintele noii reglementari reprezinta un demers util si pentru microintreprinderi sau site-urile pentru care conformitatea nu este obligatorie. Astfel, acestea isi consolideaza imaginea de responsabilitate sociala si accesul catre peste 1 miliard de persoane cu dizabilitati la nivel global, din care mai mult de 860.000 inregistrate in Romania. Nu in ultimul rand, beneficiaza de o performanta SEO mai buna a site-ului, prin evaluarea Google PageSpeed, care include printre criterii si accesibilitatea.
***
XARI Agency este o agentie de web design si digital marketing strategic care furnizeaza servicii complete, ce includ de la dezvoltare web, la o experienta de utilizare optimizata, securitate robusta si campanii de marketing de impact, cu rezultate masurabile. XARI Agency asigura acces la tehnologii de ultima generatie si o echipa dedicata de experti certificati si cu o vasta experienta, prin intermediul ofertelor accesibile si a planurilor de abonament personalizate.
|