INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
ACVATOT |
Adresa: Str. Dinu Vintila nr. 11, Bucuresti, S2 |
Telefon: 021-252.08.60 |
Fax: 021-252.09.34 |
E-mail: contact@acvatot.ro |
Web site: www.acvatot.ro |
Domenii: Instalatii de apa si HVAC | Instalatii electrice si automatizari |
Descriere activitate
Executie lucrari complexe de retele de apa, canalizare, gaz sau termoficare, cat si de instalatii electrice pentru parcuri eoliene, reabilitari de drumuri comunale/judetene sau lucrari complete de apa/canal/drum pentru complexe comerciale. |
Prezentare companie/institutie
ACVATOT: Contrar prognozelor, cifra de afaceri a crescut consistent in 2023
Calin Bichir
Functia/Firma: director general, Acvatot;
Experienta profesionala: 30 de ani in domeniul constructiilor.
Infiintata in anul 1991, compania Acvatot este specializata in executia lucrarilor de alimentare cu apa si canalizare pentru clienti publici si privati. Incepand din 2005, Acvatot a demarat un amplu proces de diversificare a activitatii, implicandu-se in domenii precum termoficare, retele de gaze naturale si lucrari de energie regenerabila. Calitatea lucrarilor executate i-a asigurat notorietatea de care se bucura in prezent si care a constituit o parghie extrem de utila in gestionarea cu succes a provocarilor generate de crizele din ultimii ani. Incepand din 2017, ca parte a Veolia Romania, Acvatot a lansat conceptul de pachet edilitar complet - apa, canal, gaz, termice, iluminat, drum - care ii permite abordarea unor lucrari complexe. Mizand pe calitatea executiei si incurajand respectul fata de mediu, Acvatot sustine solutiile non-invazive si de dezvoltare durabila, prin imbunatatirea permanenta a tehnicilor de executie.
In 2023, la capatul unui an provocator pentru sectorul de constructii, Acvatot a inregistrat o crestere semnificativa a volumului lucrarilor, concretizata intr-o cifra de afaceri de peste 380 de milioane de lei. Pentru acest an, conducerea companiei estimeaza un business de aproximativ 400 de milioane de lei, avand in vedere portofoliul vast de contracte in derulare, evaluate la peste 500 de milioane de lei, cateva dintre ele desfasurandu-se pe urmatorii trei ani. - Cum a evoluat activitatea de constructii ingineresti in 2023 si ce dezvoltare va inregistra acest sector in 2024 si in perspectiva?
- Sectorul constructiilor ingineresti a avut o evolutie notabila in cursul anului 2023, contrar unor prime perspective ce anticipau o tendinta de scadere. Intr-o surprinzatoare inversare a acestor previziuni initiale, spre finalul anului am fost martorii unei cresteri spectaculoase, inregistrand un avans semnificativ de 26,8%. In ceea ce priveste 2024, perspectiva ramane optimista, intrucat anticipam o continuare a trendului ascendent. Cu toate acestea, trebuie sa subliniem ca aceasta crestere va fi influentata in mare masura de nivelul finantarilor disponibile atat din surse europene, cat si din fonduri nationale, precum bugetul local sau Programul National "Anghel Saligny". Capacitatea de a accesa aceste resurse si de a le dirija eficient catre proiecte va juca un rol esential in determinarea ritmului si amploarea cresterii in sectorul in care ne desfasuram activitatea.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Avem in desfasurare mai multe proiecte multianuale, finantate din fonduri europene, care au ca scop reabilitarea si extinderea retelelor de apa si canalizare in Pantelimon si Branesti, reabilitarea si extinderea sistemului de canalizare in Cartierul Independentei din Bragadiru, reabilitarea si extinderea retelelor de alimentare cu apa si canalizare in Petrachioaia, Cernica, Glina, in orasul Fundulea si comuna Ileana, precum si infiintarea si extinderea retelelor cu apa si canalizare in Baleni, Bucsani si Finta, din judetul Dambovita. De asemenea, suntem implicati in implementarea unor acorduri-cadru pe o perioada de patru ani, care au ca obiect: lucrari de intretinere si reparatii strazi pentru Administratia Domeniului Public Sector 1, executarea lucrarilor de semnalizare rutiera orizontala si verticala pe strazile administrate de ADP Sector 1, modernizarea si repararea infrastructurii urbane din Sectorul 1 al Municipiului Bucuresti, servicii de proiectare si executie lucrari de extindere retele alimentare cu apa, canalizare menajera si pluviala, precum si servicii de asistenta tehnica in Sectorul 6. Simultan, am demarat proiecte noi, cum ar fi: asfaltarea drumurilor depozitului ecologic Vidra pentru un beneficiar privat, amenajarea unui sens giratoriu in intersectia DN6 cu DN61 si cu DN5B si conexiunea Prelungirea Ghencea, in asociere cu un partener traditional, ambele avand ca beneficiar CNAIR. De asemenea, lucram la modernizarea DN4 (km 7+564 - km 11+715) din Popesti-Leordeni, amenajarea scurgerilor de ape pe DJ184, pe raza localitatii Dascalu, infiintarea sistemului de canalizare menajera in satele Piteasca si Sindrilita, comuna Ganeasa, dar si la reabilitarea sistemului rutier Drumul Valea Larga, din Sectorul 6 al Capitalei. In paralel, desfasuram lucrari de sistematizare si optimizare a sistemului de distributie a gazelor naturale, inclusiv terasamente pentru remedierea defectiunilor, pentru unul dintre cei mai importanti furnizori de gaze naturale. Tot in domeniul energiei, printre alte contracte semnificative se numara proiectarea si executia lucrarilor pentru infiintarea sistemului de distributie a gazelor naturale in comuna Vulturu, din judetul Vrancea, si extinderea sistemului de distributie a gazelor naturale in Targu Secuiesc. Totodata, derulam proiecte de reabilitare a sistemului de termoficare in Capitala, pentru Primaria Municipiului Bucuresti.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In 2024 ne vom concentra pe extinderea prezentei noastre pe segmentele de lucrari care ne-au consacrat, urmarind totodata cu atentie noile tehnologii din domeniul constructiilor ingineresti si explorarea de oportunitati in sectoarele conexe, precum si pe cresterea sustenabilitatii operationale prin implementarea practicilor de eficienta energetica. Suntem preocupati in mare masura de implementarea unor tehnologii care sa afecteze cat mai putin confortul si siguranta riveranilor. In acest scop, am achizitionat de curand un echipament de batut palplanse fara rezonanta.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Unul dintre principalele obstacole cu care ne confruntam este procesul de decontare a lucrarilor executate, cu intarzieri care uneori pot ajunge pana la 4-5 luni. In plus, observam o tendinta de mentinere a cresterii preturilor materialelor, desi nu intr-o masura similara cu cea din perioada 2020-2022. Aceasta evolutie poate pune presiune suplimentara asupra costurilor operationale si poate influenta in mod direct profitabilitatea proiectelor. O alta provocare cu care ne confruntam este legata de absorbtia cheltuielilor generate de introducerea in salariu a procentului de 10% reprezentand contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, astfel incat salariile angajatilor nostri sa nu fie afectate. Intr-un mediu in care competitia pentru personalul calificat este acerba, orice diminuare a salariilor sau beneficiilor ar putea determina o migrare catre alte piete de munca, inclusiv catre tarile dezvoltate din Europa. Prin urmare, facem eforturi considerabile pentru a atrage si a mentine specialistii in cadrul organizatiei noastre.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Martie/Aprilie 2024)
ACVATOT: Portofoliu de proiecte in lucru de peste 1,28 miliarde lei
Calin Bichir
Functia/Firma: administrator, Acvatot;
Experienta profesionala: 29 de ani pe piata de constructii.
In primele 6 luni din 2023, activitatea din domeniul constructiilor a inregistrat o evolutie remarcabila, cu un avans semnificativ fata de aceeasi perioada a anului trecut. Datele furnizate de Institutul National de Statistica (INS) arata ca volumul total de constructii a crescut in luna mai, cu 11%, confirmand deja o tendinta ascendenta in sector. Unul dintre factorii-cheie care a contribuit in mod considerabil la cresterea generala a volumului de constructii in 2023 a fost dezvoltarea lucrarilor ingineresti, in special pe segmentul de infrastructura, lucrari executate cu finantare europeana. Potrivit lui Calin Bichir, administratorul companiei Acvatot, avansul de peste 40% in aceasta categorie a avut un impact pozitiv asupra intregului sector de constructii, generand o dinamica favorabila pentru industrie. Mai exact, volumul de lucrari de infrastructura a avansat cu 41% in mai 2023, comparativ cu aceeasi luna din 2022.
In acest context, in primele 6 luni din 2023, Acvatot a realizat o cifra de afaceri de peste 165 milioane de lei, iar pentru finalul anului, conducerea companiei estimeaza o crestere de peste 25% fata de nivelul din 2022, pana la 360 milioane de lei. In prezent, in cadrul societatii lucreaza 530 de angajati. - Cum credeti ca va evolua piata lucrarilor ingineresti pe termen mediu si lung?
- Ne asteptam, in perspectiva anilor 2024-2027, la o crestere continua a activitatii in domeniul constructiilor ingineresti in Romania, bazata pe tendintele confirmate de pana acum. Este important, insa, sa mentionam ca exista permanent factori de risc si incertitudini care pot influenta evolutia sectorului. Marile programe de finantare vor fi motorul cresterii din domeniu, cu impact pozitiv semnificativ asupra proiectelor de constructii ingineresti, generand oportunitati pentru dezvoltarea infrastructurii si a altor proiecte majore. Impactul pozitiv al acestor programe poate fi resimtit in mai multe moduri, de la stimularea dezvoltarii economice prin injectarea de fonduri in proiecte de constructii si, implicit, crearea de noi locuri de munca, pana la imbunatatirea infrastructurii, avand ca rezultat o dezvoltare regionala echilibrata si durabila, pentru ca, avand fondurile adecvate, constructorii pot adopta in proiecte tehnologii avansate si metode inovatoare.
Bineinteles, exista si impedimente care pot frana absorbtia fondurilor si executia proiectelor, de la birocratie si proceduri complicate de aprobare, dificultati tehnice generate de studii de fezabilitate si proiecte insuficient documentate, aprovizionarea defectuoasa cu materiale si echipamente si pana la resurse financiare insuficiente, pentru ca, in unele cazuri, fondurile alocate sunt sub-evaluate si nu acopera costurile reale ale proiectelor. Pentru a maximiza impactul pozitiv al marilor programe de finantare si pentru a infrunta impedimentele, este necesara o gestionare transparenta si eficienta, o supraveghere riguroasa a cheltuirii fondurilor, precum si o colaborare stransa intre toate partile implicate - guverne, institutii de reglementare, sectorul privat si societatea civila. - Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- In prezent, suntem angajati in continuarea proiectelor multianuale in desfasurare, care vizeaza reabilitarea si extinderea retelelor de apa si canalizare in zonele Pantelimon si Branesti, precum si in localitatile Petrachioaia, Cernica si Glina.
In paralel, suntem implicati in implementarea acordurilor-cadru pe o perioada de 4 ani, care au ca obiect modernizarea si repararea infrastructurii urbane din Sectorul 1, intretinerea si mentinerea in buna stare a strazilor, aleilor si parcarilor din Sectorul 2, proiectarea si executia retelei de apa si canalizare in Sectorul 6. Totodata, executam lucrari de sistematizare si optimizare a sistemului de distributie si infiintare de noi sisteme de gaze naturale, abordand si lucrarile de terasamente necesare pentru remedierea defectelor si anomaliilor la elementele sistemelor de distributie a gazelor pentru unul dintre principalii furnizori de gaze naturale. Avem in derulare proiecte noi, cum ar fi infiintarea si extinderea retelelor de alimentare cu apa in orasul Fundulea si comuna Ileana si extinderea retelelor de canalizare in Fundulea. Alte contracte importante constau in proiectarea, asistenta tehnica si executia lucrarilor pentru infiintarea sistemului de distributie a gazelor naturale in satele Maracineni, Capatanesti si Potoceni din comuna Maracineni, judetul Buzau, infiintarea sistemului de distributie a gazelor naturale in comuna Vulturu, judetul Vrancea, sau extinderea sistemului de distributie a gazelor naturale in Targu Secuiesc. De asemenea, suntem implicati in reabilitarea sistemului de termoficare din Municipiul Bucuresti si in acordul-cadru pentru lucrarile de semnalizare rutiera orizontala si verticala pe strazile administrate de ADP Sector 1 si altele. Un alt proiect in executie este largirea la 4 benzi a drumului de circulatie, Poarta 10bis - Poarta 10, in Portul Constanta. In acest moment, valoarea totala a portofoliului de contracte se ridica la 1,28 miliarde lei, acoperind urmatorii 4 ani. - Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Compania noastra se afla intr-o perpetua evolutie, avand ca scop principal consolidarea pozitiei pe piata constructiilor ingineresti. Ne concentram pe investitii constante in echipamente si utilaje necesare, pentru a ne indeplini eficient obligatiile contractuale si a raspunde cu succes exigentelor clientilor nostri.
In plus, suntem la un nivel foarte avansat de digitalizare, cautand constant sa implementam cele mai avansate tehnologii in modul nostru de lucru. Ne preocupam in mod deosebit de dezvoltarea si formarea continua a personalului nostru, astfel incat sa fie mereu la curent cu ultimele inovatii tehnologice. O alta prioritate a noastra consta in analiza atenta a oportunitatilor emergente in domeniile conexe activitatilor noastre principale. Ne asiguram ca suntem mereu deschisi la explorarea de noi posibilitati si identificarea modurilor inovatoare de a satisface nevoile clientilor nostri, cum este de exemplu lucrarea: "Eficienta energetica si confort sporit in cadrul Caminului rezidential pentru persoane varstnice din Alba Iulia", prin utilizarea pompelor de caldura si a apei termale atat pentru incalzirea, cat si pentru racirea spatiilor interioare. - Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada, pe segmentul constructiilor ingineresti, dar nu numai?
- Provocarile in aceasta perioada in activitatea noastra includ in continuare costurile ridicate ale materialelor, lipsa acestora si penuria de forta de munca calificata. Intentia guvernului de a elimina o parte din facilitatile fiscale va avea implicatii semnificative asupra industriei constructiilor si va accentua dificultatile cu care ne confruntam deja. Eliminarea facilitatilor fiscale va creste costurile operationale, determinand reducerea investitiilor in constructii, intarzieri in decontarea lucrarilor executate, deja aflate in intarziere, si, implicit, o scadere a cresterii economice in acest sector. Totodata, va conduce la migratia in strainatate a fortei de munca si asa insuficienta.
Lipsa de predictibilitate, coroborata cu noi mariri de taxe va conduce la descresterea interesului pentru investitii in constructii din partea investitorilor, avand un efect final invers celui scontat, si anume diminuarea incasarilor la buget. Este important ca guvernul sa analizeze cu discernamant impactul masurilor fiscale asupra industriei constructiilor si sa colaboreze cu reprezentantii acestei industrii pentru a gasi solutii echilibrate care sa asigure o dezvoltare durabila si predictibilitate pe termen lung. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia August 2023) |