INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
CITR ROMANIA |
Adresa: Str. Gara Herăstrău nr. 4, Bucuresti, S2 |
Telefon: 021.326.60.14 |
Fax: 021.326.60.13 |
E-mail: bucuresti@citr.ro |
Web site: www.citr.ro |
Domenii: Insolventa, administrare & reorganizare |
Descriere activitate
Cu o vechime de peste 10 ani in activitatea de practician in insolventa, echipa CITR este astazi un adevarat formator se opinie, un motor al inovatiei in acest tip de business. |
Prezentare companie/institutie
CITR: Companiile au la dispozitie noi mecanisme de preventie si restructurare
Mariana Boiciuc, Partener Senior
Calin Parau, Manager Comercial
In primele 6 luni ale anului 2022, un numar de 670 companii din constructii au intrat in insolventa, in crestere cu 31,63% fata de perioada similara a anului trecut. Sectorul constructiilor este afectat semnificativ de cresterea pretului materialelor de constructii si a carburantului, de majorarea dobanzilor, de oferta redusa de produse de garantare (dupa falimentul City Insurance) si de lipsa fortei de munca.
Potrivit CITR, liderul pietei de insolventa si restructurare din Romania, companiile au acum la dispozitie noi mecanisme de restructurare, care vin in sprijinul intregului mediu de business si care aduc instrumente de restructurare si preventie timpurie. Specialistii sfatuiesc antreprenorii sa apeleze la aceste solutii. Echipa CITR se implica foarte mult in procesul de dezvoltare a unei culturi a preventiei in mediul de business. Cu o experienta de peste 20 de ani pe piata insolventei si aproape 1.000 de proiecte gestionate de-a lungul timpului, CITR administreaza anual un patrimoniu de un miliard de euro si distribuie peste 100 de milioane de euro creditorilor in fiecare an, in misiunea sa de a salva valoarea din companiile romanesti de impact. CITR este o companie Impetum Group, primul grup romanesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapa din viata unei companii, cu scopul de a crea un impact pozitiv in economie. - Cat de predispuse sunt companiile la insolventa si care sunt cele mai mari riscuri cu care se confrunta acestea?
- Efectele intarziate ale crizei pandemice, dar si ale razboiului din Ucraina, care au determinat o criza a energiei fara precedent, ne fac sa spunem ca suntem intr-o piata foarte volatila si supusa unor riscuri mari. Mediul de afaceri din Romania dovedeste o rezistenta puternica la provocarile actuale. Reluarea consumului dupa perioada de lockdown a energizat pe termen scurt economia, motiv pentru care este dificil sa apreciem perspectiva pentru perioada urmatoare. Vedem presiune in economie la companiile care sunt expuse in zona de energie, dar sunt in etapa in care exprima rezerve si ingrijorari, dar ele nu se manifesta inca, nu le vedem ca pe probleme marcante in economia acestor companii. Facilitatile fiscale si lipsa unei presiuni puternice din partea creditorilor pot denatura perspectivele financiare ale companiilor, motiv pentru care trebuie sa ne punem intrebarea - cati vor putea continua cand "rotile ajutatoare" vor fi eliminate? Provocarile din perioada urmatoare vor evidentia gradul de rezilienta a companiilor romanesti, riscul principal fiind ca masurile necesare de restructurare sa se ia prea tarziu pentru a asigura supravietuirea afacerilor.
Exista doua reactii ale antreprenorilor, posibile la aceasta incertitudine. Prima este sa actioneze foarte repede sau sa nu faca nimic, sa astepte sa vada ce se intampla, astfel incat cifrele pe care le vedem astazi nu sunt inca relevante. Domeniile care cu siguranta sunt expuse si au nevoie de protectie si de sustinere sunt cele foarte dependente de energie, dar si cele care sunt dependente de materii prime, cum ar fi sectorul constructiilor. Costurile cu energia au crescut cu 242%. Companiile incep sa adopte un comportament preventiv, incearca sa inteleaga despre ce e vorba, cand pot apela la mecanismele de restructurare. Si la nivel european, in pregatirea pentru raspunsul la criza, putem spune ca a existat o schimbare majora, de la a corecta problemele in a incerca sa le previna. Acest mindset a fost transpus si in legislatia noastra sub forma mecanismelor ca sa ne ajute sa rezistam "furtunii". Companiile aflate in dificultate au posibilitatea de a apela la solutii eficiente, adaptate nevoilor si specificului fiecarui business. Mesajul este sa cream o antifragilitate si sa ne pregatim si sa apelam la timp la solutia de restructurare. - Cum a evoluat numarul insolventelor in 2022 si ce estimari aveti pentru perioada urmatoare?
- Numarul companiilor care intra in procedura de insolventa nu s-a schimbat fundamental in ultimii ani, iar numarul companiilor de impact, cu active de peste un milion de euro, care au intrat in insolventa reprezinta un procent nesemnificativ fata de cele care noi, ca experti, consideram ca ar avea nevoie de ajutor. Conform studiului CITR de la finalul anului trecut, in Romania au fost identificate 6.654 companii de impact, cu active de peste un milion de euro, aflate in stare de insolventa iminenta. Dintre acestea, doar 32 au intrat in procedura de insolventa in primele sase luni ale anului 2022, iar asta ne arata, in continuare, ca nu ne indreptam catre o insanatosire a mediului economic. In primele 6 luni ale anului 2022, un numar de 670 companii din constructii au intrat in insolventa, in crestere cu 31,63% fata de perioada similara a anului trecut.
- Care sunt principalele cauze pentru care companiile de constructii intra in insolventa?
- Multi antreprenori, desi se confrunta cu probleme in activitatea curenta, considera ca le pot rezolva pe cont propriu si, de cele mai multe ori, apeleaza foarte tarziu la un specialist. La o analiza a propriului portofoliu, am concluzionat ca 57% din companiile din portofoliul CITR au amanat cel putin 3 ani intrarea in insolventa, acest lucru avand consecinte negative, cum ar fi scaderea cu peste 50% a cifrei de afaceri si cresterea cu peste 30% a datoriilor.
O alta cauza a intrarii in insolventa a companiilor din constructii o reprezinta neincasarea creantelor. Totodata, falimentul City Insurance a generat pentru foarte multe din acestea pierderea unui instrument de asigurare de buna executie a contractelor de lucrari, aspect care nu poate fi inlocuit de accesarea unei solutii similare. Iar cel mai adesea, pentru a nu fi pusi in situatia de a pierde contractele in derulare, accepta mecanismul de garantare a lucrarilor prin retineri succesive de 10% din facturile emise. Or, aceasta este o solutie de ultim resort, care genereaza o presiune foarte mare pe cash, mai ales ca este posibil ca valoarea marjei contractului sa fie inferioara procentului de 10% care impacteaza incasarile. Cand o companie este in dificultate, echipa CITR demareaza o analiza complexa a businessului, pentru a identifica solutia sau solutiile potrivite de restructurare pe care le propune ulterior antreprenorului. Decizia este, bineinteles, la latitudinea fiecarei companii si a reprezentantilor sai. Restructurarea si reorganizarea judiciara prin insolventa sunt solutii eficiente de salvare a companiei atunci cand problemele nu pot fi rezolvate altfel. - Cate dosare ale unor companii de constructii aveti in portofoliu, in prezent, si care sunt cele mai importante dintre acestea?
- Putem vorbi despre un caz fericit din constructii. Planul de reorganizare propus de CITR pentru societatea Constructii Napoca SA, unul dintre cei mai mari jucatori la nivel regional, dar si national, aflat in procedura de insolventa de la sfarsitul anului trecut, a fost confirmat de judecatorul sindic la mai putin de zece luni de la debutul procedurii. CITR a inceput colaborarea cu Societatea de Constructii Napoca intr-un moment in care compania intampina dificultati majore. In urma unei analize de business, echipa CITR a identificat cele mai bune solutii de redresare si a fost un partener de incredere in implementarea solutiilor, inclusiv in negocierile cu partenerii de business. Obiectivul planului de reorganizare a fost sa mentinem pe piata acest jucator important, activ de peste 31 de ani, cu toti cei 154 de angajati ai sai. Planul prevede o restructurare financiara complexa care, practic, acorda o noua sansa acestei companii sa isi continue activitatea in conditii de rentabilitate economica. Am folosit o solutie de restructurare eficienta, puternic ancorata in specificul businessului si in dinamica pietei de constructii. Reusita a fost, de asemenea, asigurata prin colaborarea stakeholderilor care au fost uniti de misiunea CITR de salvare a companiei. Avand in vedere rezultatele foarte bune, credem ca societatea are sanse foarte mari sa iasa anticipat din procedura de reorganizare, inainte de implinirea celor 3 ani prevazuti in plan.
Mai putem vorbi despre un caz de reorganizare de succes finalizat in primavara acestui an, cu constructorul Vega 93, care a iesit din insolventa dupa 8 ani de reorganizare. In anul 2014, compania Vega 93, cel mai mare constructor din judetul Galati, a intrat in insolventa la propria cerere, din cauza dificultatilor financiare. La acel moment, compania se afla in top zece cele mai mari companii din judetul Galati si se afla intre primii 20 cei mai mari constructori din Romania. Pe tot parcursul procedurii de reorganizare, Vega 93 a continuat sustinut activitatile specifice de constructii precum si activitatea de valorificare a activelor. Cifra de afaceri pentru 2021 a fost de 42 milioane de lei pentru compania cu un numar mediu de 50 de salariati, iar estimarea pentru 2022 este de 45 milioane de lei. In perioada de insolventa (observatie si reorganizare judiciara) au fost achitate datorii catre creditori in suma totala de peste 120 de milioane de lei. - Care sunt principalele dificultati pe care le intampina companiile de constructii din Romania in procesul de reorganizare?
- Putem spune ca sectorul constructiilor este afectat semnificativ de cresterea pretului materialelor de constructii si a carburantului, cresterea inflatiei si a dobanzilor bancare, intarzieri in actualizarea preturilor pe contracte, oferta redusa de produse de garantare (dupa falimentul City Insurance), lipsa fortei de munca, precum si accesul tot mai limitat la creditare a beneficiarilor finali, pentru constructorii care activeaza in domeniul rezidential. In semestrul I al anului 2022 am asistat la o incetinire a vitezei de executie a lucrarilor, cauzele fiind, in principal, legate de problemele in fluxurile de aprovizionare, cresterea continua a preturilor materialelor de constructie, de precautia investitorilor in a impune o viteza de executie accelerata, de lipsa fortei de munca si altele. In plus, impredictibilitatea primirii platilor pentru lucrarile publice, modificarea recenta a Codului Fiscal si o legislatie in continua schimbare, credem ca vor accentua problemele cu care se confrunta sectorul constructiilor.
- Care este procentul companiilor ce se redreseaza, din totalul celor care intra in insolventa?
- Nu exista studii recente, la nivel national, cu privire la procentul companiilor care se redreseaza dupa intrarea in insolventa, iar procentele care au fost vehiculate sunt destul de mici. Exista numeroase cazuri in care, in cadrul reorganizarii, partea viabila din afacere a fost salvata prin aplicarea unor metode de divizare, transfer de business etc., iar compania a fost lichidata prin faliment, aceasta fiind una din cauzele care determina un procent mic al companiilor redresate, dar principala cauza ramane, totusi, lipsa unor masuri de restructurare timpurii si apelarea cu intarziere la procedura insolventei. O companie care se afla in stare de dificultate, dar care are un portofoliu de contracte active, care are o baza de personal adecvata si o logistica corespunzatoare, poate fi restructurata sau reorganizata, dar daca intrarea in insolventa este intarziata prea mult, sunt sanse ca reorganizarea sa nu mai fie posibila.
Un plan de reorganizare trebuie sa cuprinda, pe langa un program de plata a creditorilor, si principalele masuri de reorganizare a companiei si estimari asupra impactului acestor masuri, principalul obiectiv fiind inchiderea cu succes a reorganizarii si revenirea companiei in circuitul economic. Unul dintre obiectivele principale este restructurarea datoriilor in acord cu posibilitatile reale de rambursare a acestora. O asumare a platilor peste nivelul excedentului de cash generat va potenta starea de dificultate si, cel mai probabil, compania nu va reusi sa se redreseze. Iar pentru a obtine implementarea unei astfel de masuri, este fundamentala implicarea administratorului judiciar. Prin exercitarea rolului sau activ de mediator, poate alinia nevoile stakeholderilor, iar printr-un proces decizional bazat pe expertiza si transparenta, salvarea companiei poate avea loc. Rolul administratorului judiciar, pentru perioada de reorganizare, trebuie sa fie unul activ, pe langa atributiile de supraveghere, prevazute de lege, acesta trebuie sa actioneze, in interesul tuturor partilor implicate, pentru salvarea companiei. - Ce durata medie de solutionare procedurala au dosarele in cazul companiilor de constructii?
- Dupa intrarea in insolventa, compania parcurge o perioada de observatie de maximum 12 luni, perioada in care se definitiveaza evaluarea si tabelul creditorilor. O procedura de reorganizare, conform reglementarilor actuale, poate sa dureze maximum 60 de luni. Procedura falimentului presupune lichidarea activelor si acoperirea mesei credale, perioada fiind diferita, in functie de gradul de vandabilitate a acestor active.
- Ce evolutie a inregistrat compania CITR in 2022 si ce planuri de dezvoltare si obiective aveti pe termen scurt si mediu?
- Principala noastra misiune este sa adaptam solutiile dezvoltate la nevoile si problemele actuale ale companiilor. Cum spunea recent Jose Garrido, Coordonatorul Grupului de lucru pe Insolventa al IMF, fiecare criza este diferita si fiecare solutie ar trebui sa fie diferita. Astazi, Uniunea Europeana depune eforturi pentru dezvoltarea unor mecanisme moderne de sustinere a afacerilor aflate in dificultate. Invatand din experienta crizei financiare din 2008, principalul obiectiv este acela de a asigura rezilienta si a sustine eforturile de a pivota in fata unor evenimente neprevazute. Suplimentar, viteza de reactie si adaptabilitatea solutiilor este esentiala, motiv pentru care CITR investeste consistent in digitalizare, transformand procesele birocratice repetitive impuse practicienilor in insolventa in procese care necesita un singur click. Pe viitor, vom asigura si sustine informarea antreprenorilor despre noile oportunitati, despre proaspata adoptata legislatie si extinderea expertizei.
Pentru CITR anul 2022 a fost unul bun, cu realizari majore in misiunea noastra de a crea contextul celei de-a doua sanse pentru salvarea si cresterea valorii in business prin solutii inovative, dedicate si pro-business de restructurare. O reusita cu impact major in economia noastra este ca transpunerea legislatiei europene in materie de restructurare, la care echipa CITR, in calitate de consultant al Ministerului Justitiei, a contribuit decisiv, a fost realizata. Reglementarile, la care am lucrat cu un focus pe simplificarea procedurii pentru a genera solutii mai complexe pentru business, au intrat in vigoare la finalul lunii iulie. - Ce presupun noile reglementari in materie de restructurare?
- Noua lege prevede doua proceduri de restructurare, respectiv acordul de restructurare si concordatul preventiv, ambele orientate spre salvarea companiei si spre dezvoltarea businessurilor. Acordul de restructurare este elaborat de catre specialistul in restructurare, apoi negociat cu creditorii, votat de acestia si confirmat de judecatorul sindic. Concordatul preventiv presupune o cerere de deschidere a procedurii, cu efect imediat de suspendare a executarilor silite, apoi elaborarea unui plan de restructurare, negocierea si votarea acestuia de catre creditori, si ulterior aprobarea lui de catre judecatorului sindic. Pe tot parcursul procesului de restructurare, antreprenorul ramane in controlul afacerii sale si, in plus, se bucura de sprijinul specialistului in restructurare pentru crearea si implementarea masurilor propuse prin planul de restructurare, care pot fi dintre cele mai relevante si variate.
Transpunerea Directivei Europene aduce, pe langa oportunitatea pentru redresarea companiilor si nevoia de a schimba mindsetul mediului de business, de la teama de esec la motoare de relansare. Avand in vedere contextul economic si necesitatea ca aceste prevederi sa fie adoptate cat mai repede, echipa de proiect a depus toate eforturile pentru a se asigura ca mediul de afaceri va putea beneficia in timp util de acest sprijin. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2022) |