DRULA: Noul program de investitii pune in pericol dezvoltarea infrastructurii feroviare |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 03 Ian 2022 13:21 |
Executivul a aprobat, pe 30 decembrie 2021, Hotararea de Guvern privind aprobarea Programului de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa, act normativ care constituie una dintre tintele asumate in cadrul PNRR pentru finalul anului 2021. Catalin Drula, fostul ministru al Transporturilor si Infrastructurii, spune ca acesta nu poate duce, insa, la indeplinirea obiectivelor asumate, si ca acesta “va ingropa calea ferata in urmatorii ani”.
Conform fostului ministru, care citeaza documentul oficial aprobat de Guvern, numai 6% (370 de milioane de lei din 6,2 miliarde lei) din fondurile necesare in urmatorii 4 ani pentru reinnoirea caii ferate vor fi alocate.
"Reinnoirea este operatiunea de inlocuire a cadrului piatra sparta - traverse - prinderi - sina + macazuri (aparate de cale) si conform Strategiei feroviare a Romaniei pe 2021-2025 este cea mai importanta operatiune pentru revitalizarea caii ferate. In 2021, am investit un record de 200 de milioane de lei in reinnoiri. Adica mai mult decat in toata perioada 2017-2020 insumat. Asta inseamna aproape 100 km de cale ferata pe care viteza a fost adusa la standardul constructiv. Un astfel de exemplu, este Buzau-Faurei, 40 km pe care cu aproximativ 12 milioane de euro in 6 luni a fost ridicata viteza de la 30km/h la 120km/h pe unul din fire. Ei bine, exact acest sector este prins pentru reinnoire cu o valoare mincinoasa in Planul de actiune adoptat pe 30 decembrie: 190 milioane euro. In conditiile in care in 2021, am facut jumatate din lucrare (un fir din doua) cu 12 milioane de euro! In mod normal, in 2022 lucrarea ar trebui continuata si finalizat si firul al doilea, dar in Planul adoptat aceasta reinnoire este trecuta cu termen «dupa 2027». Am prins fonduri in PNRR pentru Reinnoire (spre exemplu, pe Bucuresti-Pitesti), dar proiectele bat pasul pe loc dupa ce-am plecat de la minister", a precizat Catalin Drula.
El a mai subliniat ca, potrivit Strategiei pentru infrastructura feroviara, in 2021 tinta de reinnoiri de cai ferate era de 70 km si aceasta a fost depasita, ajungand la 100 km. "Pentru 2022, tinta este de 150 km, dar pare cu noua conducere a ministerului, vazand documentele oficiale si lipsa de actiune, ca e deja in pericol. Pentru 2023, tinta este de 250 km, iar pentru 2024, de 375 km, iar spre sfarsitul deceniului am ajunge la 700 km/an. E nevoie de aceasta crestere pentru a duce calea ferata intr-o zona de decenta, dar noile intentii strategice ale ministerului Transporturilor ne prabusesc speranta", a subliniat fostul ministru al Transporturilor.
***
Prin HG aprobata la 30 decembrie 2021, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) si-a propus sa configureze un program de actiune pentru reformele din domeniul feroviar, care sa duca la cresterea traficului pe calea ferata pana in 2026. Un obiectiv prioritar vizeaza cresterea traficului de marfa feroviar cu cel putin 25% pana in 2026, fata de 2020.
|