Consolidarea industriei HVAC are la baza inovatia si tendintele actuale HOT M&A |
Instalatii de apa & sisteme HVAC Publicat de Ovidiu Stefanescu 18 Nov 2024 06:00 |
In peisajul aflat in continua evolutie al industriei de incalzire, ventilatie si conditionare a aerului (HVAC), o crestere semnificativa a activitatii de fuziuni si achizitii (M&A) duce in prezent la o accelerare a schimbarii. Intelegerea fenomenului respectiv este esentiala pentru planificarea strategica si mentinerea unui avantaj competitiv, considera expertii Freedonia. Dupa cum se mentiona anterior, piata HVAC se afla actualmente intr-un context de crestere robusta, caracterizat prin vanzari anuale de 136 miliarde USD si un indice compozit de crestere intre 2023 si 2027 (CAGR) de 5%.Sectorul este eterogen din punct de vedere geografic, deoarece nivelul de dezvoltare economica al unei tari, standardul de viata si clima determina tipul si valoarea echipamentelor utilizate. La nivel mondial, cresterea este alimentata de mai multi factori, precum: cererea continua de inlocuire pe pietele mature si a adoptarea mai frecventa a sistemelor de racire pe pietele aflate in curs de dezvoltare; schimbarile climatice care stimuleaza nevoia de sisteme de racire; cresterea cererii de sisteme HVAC eficiente din punct de vedere energetic, cu o valoare mai mare, inclusiv versiuni mai eficiente; majorarea gradului de constientizare a problemelor de mediu, ceea ce duce la sporirea numarului de reglementari si subventii pentru instalarea de echipamente HVAC mai eficiente din punct de vedere energetic, precum si la cresterea inovatiei in aceste domenii; punerea unui accent tot mai puternic pe calitatea aerului interior si intelegerea modului in care echipamentele HVAC pot fi utilizate impreuna cu sistemele de tratare a aerului pentru a optimiza confortul si bunastarea utilizatorilor.
In acest context, companiile din industrie fac miscari strategice pentru a-si optimiza operatiunile, fie prin extinderea activitatii, fie prin restrangerea acesteia, pentru a se concentra pe un domeniu-cheie. Dintre actiunile M&A recente se remarca cea realizata de Bosch, care in luna iulie a.c. a achizitionat divizia HVAC rezidentiala si comerciala usoara de la Johnson Controls, inclusiv join venture-ul Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning (atat actiunile Johnson Controls, cat si pe cele ale Hitachi). Achizitia, in valoare de peste 8 miliarde USD, se preconizeaza ca va dubla dimensiunea activitatii Bosch Home Comfort, consolidand pozitia grupului german pe piata globala HVAC, in special in regiunile-cheie din Asia si SUA. Printre produsele importante se numara cele care vizeaza o mai mare eficienta a functionarii si tehnologiile moderne de refrigerare. Johnson Controls urmareste sa se restranga pentru a se concentra pe cresterea in domeniul solutiilor pentru cladiri comerciale si centre de date.
O alta tranzactie este cea a Rheem Rheem Manufacturing Company, care a anuntat ca intentioneaza sa achizitioneze Nortek Global HVAC. Strategia este menita sa extinda portofoliul de produse al Rheem si sa consolideze pozitia sa pe pietele HVAC rezidentiale si comerciale. La cele mentionate se adauga actiunile Carrier de la sfarsitul anului 2023 si inceputul lui 2024, cand grupul nord-american a incercat sa renunte la afacerile sale din domeniul incendiilor si securitatii si al refrigerarii comerciale pentru a se concentra pe operatiunile de baza din domeniul HVAC. Carrier, care este in topul primilor cinci furnizori globali de echipamente HVAC, a vandut in decembrie 2023 unitatea Global Access Solutions catre Honeywell, in martie 2024 divizia de incendii industriale catre Sentinel Capital Partners, pentru ca in luna august a.c. sa cesioneze operatiunile din domeniul incendiilor comerciale si rezidentiale catre o filiala a firmei de capital privat Lone Star Funds. De asemenea, in luna ianuarie 2024, concernul a preluat Viessmann Climate Solutions.
Analistii Freedonia afirma ca exista mai multi factori care stau la baza actualei tendinte de fuziuni si achizitii. Este vorba despre scara si eficienta (entitatile de mari dimensiuni achizitioneaza firme mai mici sau specializate pentru a realiza economii de scara si a-si extinde prezenta pe piata), integrare tehnologica/inovare (incorporarea tehnologiilor avansate, cum ar fi IoT, promovarea de solutii eficiente din punct de vedere energetic si inovatii in domeniul refrigerarii), expansiunea geografica (accesul pe noi piete), diversificarea produselor (pe fondul necesitatii de a respecta reglementarile stricte de mediu si de a se adapta la cererea in crestere a consumatorilor pentru solutii eficiente din punct de vedere energetic). Toate cele mentionate anterior genereaza atat provocari, cat si oportunitati, legate, in principal, de schimbarea peisajului concurential, imperativul inovarii, lansarea de parteneriate profitabile, extinderea pietei, accentul tot mai mare pus pe sustenabilitate etc. Pentru informatii suplimentare, click aici
|