Agenda Constructiilor
Luni, 23 Septembrie 2019
 
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - ESEC al proiectului de captare si stocare a dioxidului de carbon la nivelul UE
ESEC al proiectului de captare si stocare a dioxidului de carbon la nivelul UE
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 25 Oct 2018 09:11
Dupa cum se indica intr-un nou raport publicat de Curtea de Conturi Europeana, actiunile UE de sprijinire a captarii si stocarii carbonului si a productiei inovatoare de energie din surse regenerabile nu au avut succes. Potrivit Curtii, intre 2008 si 2017, au fost stabilite tinte ambitioase, insa sprijinul UE acordat proiectelor demonstrative nu a produs decat foarte putine realizari in termeni de proiecte livrate si de rezultate obtinute. Curtea adauga ca UE trebuie sa isi adapteze noul Fond pentru inovare pentru a-si putea indeplini obiectivele.
In 2009, UE a lansat doua programe majore de finantare vizand sprijinirea captarii si stocarii dioxidului de carbon si a productiei inovatoare de energie din surse regenerabile: Programul energetic european pentru redresare (PEER) si Programul privind rezerva pentru instalatiile nou-intrate (NER 300). Cu un obiectiv global in materie de cheltuieli in valoare de 3,7 miliarde de euro, ambele programe si-au stabilit tinte ambitioase pentru livrarea captarii carbonului si a productiei inovatoare de energie din surse regenerabile. In cadrul Acordului de la Paris din 2015, UE s-a angajat sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera cu cel putin 40 % pana in 2030, in completarea ambitiei sale de a se ajunge la o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon pana in 2050.
Curtea a examinat modul in care cele doua programe au fost concepute, gestionate si coordonate si a evaluat daca acestea au inregistrat progresele scontate in ceea ce priveste sprijinirea captarii dioxidului de carbon si a productiei inovatoare de energie din surse regenerabile sa avanseze spre implementare la scara comerciala. Curtea a vizitat proiecte in Germania, Spania, Tarile de Jos, Polonia si Regatul Unit.
Curtea a constatat ca Programul energetic european pentru redresare (PEER) a contribuit in mod favorabil la dezvoltarea sectorului energiei eoliene offshore, insa nu si-a indeplinit obiectivele ambitioase legate de captarea dioxidului de carbon. In acelasi timp, Programul privind rezerva pentru instalatiile nou-intrate nu a dus la niciun proiect de succes in domeniul stocarii dioxidului de carbon si nu a inregistrat decat putine progrese in ceea ce priveste sprijinirea demonstrarii unei game mai largi de tehnologii de productie inovatoare de energie din surse regenerabile.
„UE are ambitia de a se situa pe primul loc la nivel mondial in combaterea schimbarilor climatice”, a declarat domnul Samo Jereb, membrul Curtii de Conturi Europene responsabil de raport. „Pentru a continua in directia cea buna, Uniunea trebuie sa traga invataminte din esecuri anterioare, sa conceapa mecanisme de sprijin mai bune pentru tehnologiile inovatoare cu emisii scazute de dioxid de carbon si sa asigure o raspundere deplina pentru gestiunea resurselor publice care sunt utilizate pentru a raspunde acestei provocari.”
Potrivit Curtii, conditiile nefavorabile pentru investitii au afectat ambele programe. Incertitudinea de la nivelul cadrelor de reglementare si al politicilor fie a impiedicat, fie a intarziat progresul multor proiecte din domeniul productiei inovatoare de energie din surse regenerabile si din cel al captarii si stocarii dioxidului de carbon. Raportul evidentiaza totodata rolul deosebit pe care l-au avut preturile volatile si sub estimari de pe piata carbonului dupa 2011 in esecul implementarii captarii si stocarii carbonului.
Curtea a constatat ca modul in care Programul privind rezerva pentru instalatiile nou-intrate a fost conceput a limitat capacitatea Comisiei si a statelor membre de a face fata in mod eficace circumstantelor in continua schimbare. Procesele de selectie a proiectelor si de luare a deciziilor erau complexe, iar alte caracteristici ale conceptiei au redus flexibilitatea programului. In opinia Curtii, sunt necesare imbunatatiri majore la nivelul coordonarii pentru a se spori coerenta si gradul de claritate. Totodata, Curtea ridica unele preocupari in legatura cu lipsa unor mecanisme clare de control si de raspundere de gestiune pentru Programul privind rezerva pentru instalatiile nou-intrate. Fondurile pentru acest program nu au fost alocate prin bugetul UE si nu sunt inregistrate in bilantul acesteia.
In prezent, UE se pregateste sa lanseze in 2021 Fondul pentru inovare, pentru a accelera tranzitia catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon. Tinand seama de acest aspect, Curtea recomanda Comisiei Europene:
- sa sporeasca potentialul unui sprijin eficace din partea UE pentru astfel de proiecte
- sa imbunatateasca procedurile de selectie a proiectelor si de luare a deciziilor care se vor aplica pentru urmatorul Fond pentru inovare si sa asigure flexibilitatea acestuia pentru a face fata evolutiilor externe
- sa isi consolideze coordonarea interna, in vederea unei directionari mai coerente a sprijinului din partea UE
- sa asigure raspunderea de gestiune pentru Fondul pentru inovare si pentru Programul privind rezerva pentru instalatiile nou-intrate
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ACADghid_proiectareLicente bim

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 145 (Septembrie 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2020
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere