Agenda Constructiilor
Duminica, 22 Decembrie 2024
Home - Stiri - Produse & Tehnologii - Cum construiesti o magistrala de metrou cu Leica Geosystems (partea I)
Cum construiesti o magistrala de metrou cu Leica Geosystems (partea I)
Produse & Tehnologii Publicat de AG&F 23 Sep 2024 10:37
Sebastian Chetan, director tehnic Guide Tech in parteneriat cu Leica Geosystems, prezinta solutii inovatoare pentru realizarea unui proiect de anvergura. Dezvoltarea infrastructurii este o tema recurenta si un subiect de actualitate, mai ales acum, in campanie electorala. Romania si, implicit, Cluj-Napoca nu fac nota discordanta, asa ca Sebastian Chetan se raporteaza la cel mai de interes subiect pentru citadinii urbei transilvane si vorbeste despre metrou.

- Leica Geosystems propune multiple solutii pentru dezvoltarea infrastructurii. Care sunt cele mai populare dintre acestea si in ce domenii sunt folosite?
- Leica Geosystems le ofera clientilor sai o varietate de solutii pentru dezvoltarea infrastructurii, solutii care se aplica atat in inginerie, cat si in constructii. Le voi prezenta succint si voi vorbi si despre beneficiile pe care le ofera acestea.
Statiile totale robotice sunt folosite, cu precadere, in domeniile rutier, feroviar si constructii civile. Cele mai folosite modele sunt iCON iCR70 si iCON iCR80. Aceste statii totale va asigura masuratori precise si trasari rapide, ceea ce contribuie la optimizarea procesului de construire si la diminuarea erorilor.
 
 
Sistemele GNSS sunt utilizate in domeniile rutier, feroviar si naval. La capitolul beneficii, notam ca tehnologia GNSS permite pozitionarea exacta a utilajelor si monitorizarea lucrarilor in timp real. Prin urmare, solutiile de acest tip sunt esentiale in constructii mari, cum ar fi drumuri, cai ferate si proiecte portuare.
 
 
Captarea fidela a realitatii este de un real ajutor in domeniile rutier, feroviar, naval si in proiectele de urbanism, in special in cele de tip smart city. Dispozitivele LiDAR scaneaza mediul inconjurator si genereaza o replica digitala 3D de inalta fidelitate. Leica Pegasus TRK capteaza simultan imagini si date datorita camerelor de inalta rezolutie care permit colectarea datelor vizuale si spatiale in acelasi timp. Mai mult decat atat, aceasta tehnologie include functii de inteligenta artificiala care optimizeaza procesul de captare a realitatii si reduc necesitatea interventiei umane.
 
 
Sistemele de control al utilajelor sunt ideale pentru domeniile rutier si feroviar. Aceste sisteme automatizeaza functiile utilajelor de constructii si sunt folosite pentru asfaltare, nivelare si pentru constructia de drumuri si cai ferate. Principalele beneficii ale sistemelor de control al utilajelor sunt reducerea costurilor operationale, cresterea productivitatii si imbunatatirea acuratetei in executie.
 
 
Solutiile de monitorizare sunt optime pentru domeniile rutier, feroviar si aerian. Acest tip de tehnologii este folosit pentru prevenirea problemelor structurale si pentru asigurarea integritatii infrastructurii existente. Leica GeoMoS va permite sa monitorizati diferite categorii de structuri - poduri, tuneluri, cladiri - pentru a detecta orice miscare sau deformare in timp real.

 
- Cluj-Napoca se vrea a fi al doilea oras din Romania care sa aiba metrou. Din postura ta de specialist, cum vezi acest proiect?
- Desigur, nu este o noutate pentru nimeni ca municipiul Cluj-Napoca este tot mai aglomerat si ca realizarea unei retele de metrou este o solutie viabila pentru descongestionarea traficului rutier si, totodata, pentru reducerea poluarii. Totusi, un proiect atat de ambitios trebuie sa tina cont de provocarile geotehnice si logistice, printre altele.
Cluj-Napoca are un relief variat si structura geologica este complexa, asa ca realizarea unei magistrale de metrou nu va fi o sarcina facila. Totusi, un echipament de forat tuneluri (TBM) ar face ca proiectul sa devina realitate cu un impact minim asupra mediului si infrastructurii existente. Vestea buna este ca, spre deosebire de marile metropole ale lumii, Cluj-Napoca are mult spatiu disponibil in subteran, deci crearea unei linii de metrou nu este neverosimila.
 
 
Beneficiile transportului metropolitan rapid sunt nenumarate: conectivitate imbunatatita intre cartiere, acces rapid la locurile de munca, stimularea economiei locale, cresterea calitatii vietii, atragerea investitorilor. Totodata, acest proiect este o oportunitate de a utiliza tehnologii sustenabile: statii cu eficienta energetica ridicata, trenuri electrice sau alimentate cu hidrogen. Totusi, cel putin in momentul de fata, aceste solutii par mai degraba distante daca ne raportam la cheltuielile pe care le presupun.
Vreau sa imi inchei raspunsul intr-o nota pozitiva, deci consider ca provocarile financiare si de implementare a acestui proiect pot fi depasite prin colaborare. Colaborare intre autoritatile locale, companii de constructii si furnizori de tehnologie, asemenea Leica Geosystems. Solutiile noastre pot asigura o planificare riguroasa, implementarea eficienta si incadrarea in termene si buget.

- De ce este nevoie pentru ca proiectul "metrou in Cluj-Napoca" sa devina realitate? Din punct de vedere tehnic, desigur.
- Studii geotehnice si topografice detaliate. Se incepe cu analizarea terenului unde va fi santierul pentru metrou pentru ca studiile geotehnice sunt esentiale pentru a intelege compozitia solului, stabilitatea terenului si eventualele riscuri seismice sau de alunecari de teren. Vorbeam mai devreme despre provocarile pe care le ridica relieful variat al Clujului, deci acest pas este crucial pentru bunul mers al lucrarilor.
Proiectarea traseului si inginerie civila. Proiectarea tunelurilor, a statiilor si a liniilor de metrou trebuie sa fie precisa si detaliata si sa tina cont de adancimea optima de forare si de intersectarea cu retele edilitare sau alte obstacole. Utilizarea echipamentelor de ultima generatie de forat tuneluri este un mare avantaj pentru ca saparea se va face in conditii de siguranta si eficacitate maxima, mai ales in zonele urbane aglomerate.
 
 
Solutii avansate de control si monitorizare. Folosirea unor sisteme de monitorizare in timp real a constructiei este esentiala pentru a detecta miscarea solului si a altor structuri aflate in vecinatatea santierului. Astfel, veti preveni riscul de accidente de munca, pagube materiale si deteriorarea infrastructurii existente. Solutiile de control al utilajelor va permit automatizarea proceselor de constructie si executia precisa a lucrarilor.
Sisteme de ventilatie si siguranta. Tunelurile de metrou au nevoie de solutii de ventilatie pentru a asigura circulatia aerului si evacuarea noxelor produse de utilaje in timpul constructiei. Mai mult decat atat, statiile de metrou si tunelurile trebuie sa fie dotate cu sisteme de siguranta si de evacuare a pasagerilor in caz de incendii sau alte incidente.
Coordonare si managementul proiectului. Succesul unui proiect de o asemenea amploare depinde si de cat de bine colaboreaza intre ei actorii implicati in realizarea magistralei de metrou: ingineri civili si geotehnicieni, experti in sisteme de transport, autoritati locale. Data fiind complexitatea lucrarilor, a echipamentelor de constructii si tehnologiilor implicate, este nevoie de un management riguros al proiectului care sa garanteze respectarea termenului de finalizare si a bugetului.
 
 
- Ce solutii Leica Geosystems pot fi folosite pentru realizarea infrastructurii de metrou?
- Masuratori si trasari precise. Statiile totale robotizate si sistemele GNSS permit trasarea exacta a elementelor de constructie. Aceste echipamente sunt esentiale pentru topografia initiala a terenului si pentru stabilirea corecta a coordonatelor tunelurilor si statiilor de metrou. Software-ul Leica iCON site este utilizat pentru identificarea infrastructurii subterane si a retelelor de utilitati, ceea ce reduce erorile pe santier.
Monitorizarea stabilitatii terenului. Sistemele de monitorizare structurala Leica GeoMoS sunt ideale pentru supravegherea miscarilor solului si a cladirilor din apropierea lucrarilor subterane. Leica GeoMoS ajuta la prevenirea unor probleme structurale sau probleme de siguranta, mai ales in timpul sapaturilor pentru tuneluri. Aceste sisteme pot fi integrate cu senzori amplasati strategic si cu alte structuri pentru a furniza date in timp real despre eventualele deplasari sau deformari.
Captarea mediului si redarea tridimensionala. Leica Pegasus TRK este o solutie de scanare 3D folosita pentru captarea detaliata a mediului inainte si in timpul constructiei. Aceste date sunt esentiale pentru crearea fidela a modelelor 3D de tuneluri si statii, de exemplu. Scanarea LiDAR permite echipelor de ingineri sa inteleaga mai bine terenul si sa aiba o imagine de ansamblu asupra acestuia, ceea ce reprezinta o baza solida pentru proiectarea infrastructurii metroului.
 
 
Controlul utilajelor de constructii. Leica iCON iXE3 este o solutie de control al excavatoarelor care se dovedeste extrem de utila in construirea tunelurilor si in sapaturi subterane. Acest sistem le permite operatorilor de utilaje sa execute lucrari cu precizie milimetrica, conform specificatiilor tehnice. Leica iCON MC1 3D Grade Solution este ideal pentru controlul utilajelor de nivelare si de excavare care sunt implicate in proiecte de infrastructura de mare anvergura pentru ca asigura o executie precisa a lucrarilor.
Automatizarea si eficientizarea proceselor. Solutiile Leica iCON pave sunt esentiale pentru proiectele care implica asfaltarea si constructia drumurilor de acces catre santierele de metrou sau pentru reabilitarea infrastructurii din jurul statiilor. Leica ConX este o platforma de colaborare in cloud care le permite echipelor sa gestioneze, sa monitorizeze si sa impartaseasca informatii despre proiect in timp real, ceea ce are ca efecte imbunatatirea comunicarii si coordonarea facila a echipelor implicate.
Proiectarea si verificarea aliniamentului. Leica Infinity este o solutie software de proiectare care poate integra toate datele colectate de echipamentele Leica Geosystems, facilitand astfel analizarea si verificarea proiectului. Acest lucru contribuie la evitarea erorilor de aliniament si permite o verificare constanta a conformitatii lucrarii cu proiectul tehnic
 
 
Vom continua discutia pe tema metroului din Cluj-Napoca intr-un articol viitor, cand Sebastian Chetan, director tehnic Guide Tech in parteneriat cu Leica Geosystems, ne va dezvalui care sunt cele mai potrivite solutii pentru realizarea unui proiect de anvergura. Pentru intrebari si consultanta de specialitate privind tehnologiile Leica Geosystems, accesati www.guidetech.ro, iar Sebastian Chetan va sta la dispozitie la numarul de telefon 0790-315.214 sau pe adresa de email  Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza .
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiTotalEnergiesSISECAMALLBIMRAWLPLUGABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
EURO BUILD
theda mar
DRS
VEGO
noark
GEWISS
concelex
konsent
MAKITA
CDS
SSAB
Arduro
leviatan
ELECTROGRUP
AED
ERBASU CONSTRUCT
BogArt
SIGM
Acvatot 2019
EDIT-Structural
quadratum
CONCEPT STRUCTURE
Ubitech
strabag nivel 1
rigips

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<