GREEN DEAL: 750 milioane euro vor fi alocate Romaniei prin fondul de tranzitie |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Elena Icleanu 21 Feb 2020 17:26 |
Romania va beneficia de o alocare financiara europeana de aproximativ 750 de milioane de euro pentru implementarea obiectivelor de mediu stabilite si asumate prin aderarea tarii noastre la Green Deal - Pactul ecologic european. Suma provine dintr-un fond de tranzitie - Just Transition Fund -, in valoare totala de 7,5 miliarde euro. Tara noastra va beneficia de 10% din acest fond, fiind pe locul al treilea in functie de alocari, dupa Polonia si Germania.
Principalele obiective ale Green Deal sunt reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si CO2 cu 55% pana in 2030 si atingerea neutralitatii in 2050.
"Green Deal inseamna foarte multe proiecte de regulamente, care urmeaza sa fie dezbatute in trialog si care vor trebui sa fie urmarite cu maxima atentie, iar noi sa fim implicati in aceste dezbateri. (...) Dupa cum sunt impartiti banii din Just Transition Fund, din 7,5 miliarde euro, vreo 750 de milioane de euro, adica 10% din total, sunt alocati teoretic Romaniei, pe proiectul care exista astazi. Ceea ce inseamna ca Romania este printre tarile cele mai afectate, fiind pe locul trei ca alocare financiara", a declarat prim-ministrul Ludovic Orban joi, 20 februarie, dupa participarea la conferinta "Green Deal Romania - Finantare, strategie, provocari si solutii".
Premierul a precizat, in contextul necesitatii respectarii Pactului Ecologic European, ca Romania are nevoie de un plan care sa includa toate activitatile economice.
"Va trebui sa ne facem un plan. Iar acel plan trebuie sa prevada cu claritate toate domeniile care vor fi afectate: industrie, transporturi, energie, agricultura; am vazut ca sunt foarte ambitiosi si pe zona agricola. Trebuie sa vedem exact efectele, sa stim ce activitati economice vor fi afectate si, mai ales, cum putem sa indepartam sau, in mare parte, sa prevenim efectele pe care le pot genera diferitele reglementari aferente Green Deal-ului", a mai spus Ludovic Orban.
Prim-ministrul a mai adaugat ca producerea de energie electrica din resurse alternative este destul de dificila pentru Romania, astfel incat planul tarii noastre va trebui sa propuna solutii de rezerva.
"Poti produce energie electrica numai din vant, soare si din apa - este destul de complicat si aici trebuie foarte clar sa fim implicati in toate negocierile, pentru a putea sa ne adaptam si sa si asiguram consumul de energie necesar. Trebuie sa fim foarte realisti, Romania nu este in centrul Europei, nu este inconjurata de tari europene astfel incat sa poata sa obtina energia din tarile din jur. Romania este intr-o margine a Europei, ne invecinam cu Marea Neagra. Sigur, putem produce energia electrica din valuri sau din vanturi, din briza marii, nu este exclus nici asta. In rest, nu avem foarte mari producatori de energie prin jur care sa ne poata ajuta in situatii in care noi nu putem asigura consumul de energie", a mai spus premierul.
In conditiile in care Green Deal va afecta aproape toate industriile productive si agricultura, Ludovic Orban a precizat ca planul pe care trebuie sa il faca tara noastra nu trebuie realizat numai la nivel guvernamental, acesta fiind un efort in care trebuie sa se implice toate companiile din industriile care vor fi afectate de Pact. In plus, seful Guvernului a mai declarat ca vor fi nevoie de investitii suplimentare in cercetare si inovare, pentru identificarea solutiilor potrivite.
***
Pactul Ecologic European, lansat in decembrie 2019 sub titlul Green Deal de catre Comisia Europeana, propune intreprinderea masurilor necesare pentru ca Europa sa devina neutra din punct de vedere al impactului asupra climei, pana in anul 2050. In perioada urmatoare, Comisia va propune un act legislativ european privind clima, prin care acest angajament politic va deveni o obligatie juridica si va impulsiona investitiile. Printre masurile concrete ce vor fi intreprinse se afla decarbonizarea sectorului energetic, renovarea cladirilor, sprijinirea inovatiilor in industrie si introducerea unor forme de transport public si privat mai putin poluante si mai ieftine.
|