Sustenabilitate & CSR
Publicat de Ovidiu Stefanescu
03 Oct 2019 06:49
|
Aplicate cu succes de mai multe decenii in industria prelucratoare, in general, principiile lean manufacturing pot fi translatate cu rezultate optime si spre sectorul constructiilor. Studii recente indica faptul ca, de exemplu, diferentele operationale dintre o fabrica auto si un santier sunt de 31%. Astfel, actualmente 57% din cheltuielile aferente domeniului mentionat anterior reprezinta eforturi care nu adauga valoare sau se incadreaza la categoria pierderilor. Prin comparatie, in industria auto acest nivel este de numai 26%, de unde rezulta si diferenta respectiva. In aceste conditii, este evidenta necesitatea de a determina factorii obiectivi care determina niveluri atat de mici ale productivitatii factorilor de productie in sectorul constructiilor. Principala cauza este data de faptul ca, spre deosebire de domeniile industriale puternic automatizate si robotizate, unde operatiunile au un grad ridicat de repetabilitate, pe segmentul constructiilor fiecare actiune este unica: imobilele si proiectele sunt individuale, la activitatea generala concura multi subantreprenori, iar factorii interesati sunt multipli, transparenta este scazuta, multe dintre activitati sunt efectuate inca manual, echipele de lucratori se schimba destul de des, structurile organizationale sunt aproape inexistente. Cu toate acestea, nici in industria auto nu se poate vorbi despre o uniformizare generalizata, de exemplu un mare producator ca Volkswagen promovand peste 1.000 de configuratii diferite. Aceasta situatie ii incurajeaza pe cei care incearca implementarea conceptului de lean construction, punctele de pornire fiind urmatoarele: imbunatatirea continua a proceselor de-a lungul derularii intregului proiect, eliminarea pierderilor, preintampinarea exigentelor beneficiarilor. Toate acestea ar putea duce in scurt timp la cresterea calitatii lucrarilor, prin limitarea defectelor (care implica operatiuni suplimentare de remediere) si a supraproductiei, scaderea timpului de asteptare, cresterea nivelului de calificare a personalului, eliminarea procedurilor inutile de transport al utilajelor si a personalului, calibrarea corecta a stocurilor. Cheia succesului este digitalizarea, avand in vedere avantajele pe care aceasta le aduce mai ales in ceea ce priveste transparenta.
|