Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) va dispune in 2016 de un buget estimat la circa 11,9 miliarde lei, nivel cu 7,6% inferior celui din acest an, pentru investitiile publice fiind alocata suma de 9,1 miliarde lei, cu 21,5% mai putin fata de nivelul din 2015. Investitiile asumate in proiectul de buget au fost planificate tinandu-se cont de prioritatile stabilite prin Master Planul General de Transport (MPGT). Conform datelor prezentate in proiectul bugetului MTI pentru 2016 si perspectivele pentru 2017-2019, fondurile se vor aloca, in mod prioritar, pentru:
- continuarea lucrarilor la autostrazile Lugoj - Deva (348 milioane de lei), Timisoara - Lugoj (34 milioane de lei), Orastie - Sibiu (20 milioane de lei) si la varianta de ocolire a municipiului Timisoara;
- continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania: Gilau - Nadaselu-Mihaiesti, Suplacu de Barcau - Bors si Campia Turzii - Targu Mures (680 milioane de lei);
- revizuirea documentatiei tehnico-economice si inceperea lucrarilor la autostrada Pitesti - Sibiu;
- realizarea coridoarelor de legatura cu autostrazile, prin intermediul drumurilor europene si expres;
- continuarea programului de constructie a soselelor de centura, prin realizarea inelelor ocolitoare ale localitatilor Targu Mures, Bacau (80 milioane de lei), Carei, Craiova Sud, Targu Jiu (104 milioane de lei), Caracal, Comarnic, Busteni, Campina, Mihailesti, Sacuieni, Suceava (45 milioane de lei), Radauti (20 milioane de lei), Caracal (26 milioane de lei) etc.
- reabilitarea de poduri si pasaje (podul Giurgiu peste Dunare, pasajele supraterane peste drumul de centura al municipiului Oradea etc.);
- autostrada Orastie - Sibiu (20 milioane de lei);
- autostrada Sebes - Turda (247 milioane de lei);
- autostrada A3: Bucuresti - Ploiesti - Comarnic - Brasov (210 milioane de lei);
- centura Capitalei in zona de nord, intre DN 2 si A2, respectiv intre DN 7 si A1 (72 milioane de lei);
- largirea la patru benzi a Centurii Sud Bucuresti (30 milioane de lei);
- finalizarea pasajelor de pe centura ocolitoare a municipiului Arad (20 milioane de lei).
In ceea ce priveste infrastructura feroviara, principalele proiecte finantate din bugetul anului 2016 vizeaza:
- modernizarea/ reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera - Curtici - Arad - Simeria - Coslariu - Sighisoara. S-au alocat, in total, 691 milioane de lei, din care 150 milioane de lei pentru tronsonul 1 (Frontiera - Curtici - Arad - km 614), 291 milioane de lei pentru sectorul Coslariu - Simeria, respectiv 250 milioane de lei pentru tronsonul Coslariu - Sighisoara);
- modernizarea a 30 de statii de cale ferata din intreaga tara, din care 16 gari se afla in executie (cum sunt cele de la Ramnicu Valcea, Targu Mures etc);
- modernizarea instalatiilor pentru cresterea sigurantei circulatiei, prin implementarea proiectului-pilot denumit "Sistemului Feroviar European de Management al Traficului nivel 2 (ERTMS nivel 2)";
- dezvoltarea transportului de tip RO-LA si a platformelor de transport intermodal.
Fonduri bugetare de 974 milioane de lei, pentru extinderea metroului
La nivelul sistemului de transport subteran din Bucuresti, administrat de Metrorex, s-au alocat sume importante pentru extinderea retelei de metrou prin executia tronsoanelor 1 Mai - Laminorului - Lac Straulesti, respectiv pentru magistrala dintre Drumul Taberei - Universitate - Pantelimon. Lucrarile sunt realizate, preponderent, din fonduri europene. De asemenea, s-au alocat fonduri bugetare pentru achizitia de material rulant, pentru innoirea parcului existent si pentru dotarea noilor magistrale de metrou cu trenuri. Astfel, pentru continuarea lucrarilor la Magistrala 5 (Drumul Taberei - Universitate) s-au alocat 492 milioane de lei, pentru M4 (1 Mai - Laminorului - Lac Straulesti) au fost repartizate fonduri totale de 270 milioane de lei, in timp ce pentru tronsonul de pe M% cuprins intre Universitate si Pantelimon, se prevede o alocare bugetara de 212 milioane de lei.
Infrastructura aeriana si navala: continuare a proiectelor de extindere demarate prin TEN-T
In ceea ce priveste infrastructura de transport aerian, este vizata continuarea unor proiecte demarate in anii anteriori, ce au drept obiectiv principal dezvoltarea aeroporturilor cuprinse in reteaua europeana de transport (TEN-T), respectiv cele doua aeroporturi din Bucuresti (din Otopeni si Baneasa) si a Aeroportului International Traian Vuia din Timisoara. Alte obiective bugetate vizeaza:
- sprijinirea programelor de dezvoltare si modernizare a infrastructurii aeroportuare la aeroporturile regionale, inclusiv a accesarii de fonduri europene, astfel incat acestea sa ofere conditii pentru dezvoltarea traficului de pasageri si marfuri si sa se transforme in reali poli de dezvoltare regionala;
- finantarea functionarii si mentinerii standardelor de siguranta si securitate pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, din Constanta, avand in vedere caracterul strategic al acestui obiectiv;
- continuarea procesului de eficientizare a companiei TAROM si de pregatire a acesteia pentru privatizare, in conditii de piata favorabile;
- continuarea procesului de implementare a conceptului de Bloc Functional de Spatiu Aerian instituit intre Romania si Republica Bulgaria (DANUBE FAB);
- sprijinirea implementarii unor proiecte avand ca efect reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in domeniul aviatiei civile;
- continuarea proiectului de investitii al Romatsa privind instalarea si modernizarea sistemului de aterizare instrumentala (ILS).
La nivelul infrastructurii navale, vor fi alocate fonduri pentru:
executia de lucrari de infrastructura in vederea dezvoltarii de terminale specializate in portul Constanta Sud - Mol 3S si 4S, in portul Constanta;
realizarea unei platforme industriale in portul Constanta Sud;
imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare, intre Calarasi si Braila (km 375 - km 175);
modernizarea ecluzelor, echipamentelor si instalatiilor la Canalul Dunare - Marea Neagra si Poarta Alba - Midia Navodari;
modernizarea porturilor dunarene si dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale (Giurgiu, Corabia, Galati), proiecte de modernizare finantate din fonduri europene.
|