Cheltuielile pentru investitii au depasit in anul 2023 nivelul de 18 miliarde euro |
Actualitatea interna Publicat de AG&F 31 Ian 2024 12:05 |
Executia bugetului general consolidat pe anul 2023 s-a incheiat cu un deficit de 89,90 miliarde de lei, respectiv 5,68% din PIB, in scadere de la 5,76% cat a reprezentat soldul negativ al anului 2022, potrivit datelor afisate marti de Ministerul Finantelor, citate de Agerpres.
Veniturile totale au insumat 521,45 miliarde de lei anul trecut, in crestere cu 13,3% de la an la an, pe fondul incasarilor din fonduri europene, impozitul pe salarii si venit si contributii de asigurari. Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 611,35 miliarde de lei au crescut in termeni nominali cu 13% comparativ cu anul precedent, mentinandu-si ponderea la nivelul de 38,6% din PIB.
Pe partea de venituri, Ministerul Finantelor noteaza ca au fost consemnate evolutii favorabile, insa mai temperate, si in cazul veniturilor din TVA, impozitul pe profit si venituri nefiscale.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 40,41 miliarde de lei, inregistrand o crestere de 19,9% (an/an), determinata de sporul incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii (41,8%) si impozitul pe dividende (32,3%), incasarile aferente declaratiei unice consemnand, de asemenea, o dinamica pozitiva, de 11,8%. Totodata, veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 11,2%, sub evolutia fondului de salarii din economie (15,6%), dinamica acestei categorii de incasari fiind influentata de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, de noile masuri fiscale privind modificarea deducerilor personale introduse prin O.G. nr. 16/2022, neimpozitarea sumei de 200 lei/luna pentru salariatii care incaseaza salariul minim brut, majorarea salariului minim brut pe tara si modificarea reglementarilor facilitatilor fiscale pentru salariatii ce desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator (Legea nr. 296/2023).
Contributiile de asigurari au inregistrat 158,66 miliarde de lei, in crestere cu 13,4% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, dinamica acestora s-a situat sub evolutia fondului de salarii din economie, ca efect al extinderii in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, conform Legii nr. 135/2022, al masurii privind incetarea de la plata a CASS pentru veniturile din pensii mai mari de 4.000 lei si restituirea, incepand cu 1 martie 2023, a sumei retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,7 miliarde lei), al neincluderii in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii a sumei de 200 lei/luna pentru angajatii care incaseaza salariul minim brut pe tara, respectiv al modificarii reglementarilor privind facilitatile fiscale acordate salariatilor din sectorul constructii, agricol, industria alimentara si a activitatilor de creare de programe pentru calculator.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 29,13 miliarde de lei, consemnand o crestere de 9,2% (an/an), sustinuta de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (12,1%) si de la bancile comerciale (13,5%), atenuat insa de redirectionarea din impozitul pe profit a sumei de -0,8 mld lei pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private (conform Legii nr. 322/2021).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 104,33 miliarde de lei, in crestere cu 10,9% (an/an). Comparativ cu dinamica inregistrata anul trecut, in 2023 se remarca o evolutie mai temperata a acestei categorii de venituri, explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice relevante (si pe fondul unui efect de baza ridicat aferent anului anterior), cat si de majorarea restituirilor de TVA cu 8,2%, fata de nivelul rambursat in aceeasi perioada a anului trecut (30,3 miliarde de lei in 2023, comparativ cu 28 miliarde de lei in 2022), explica sursa citata.
Veniturile din accize au insumat 37,26 miliarde de lei, consemnand o crestere de 5,5% fata de nivelul de anul trecut. In structura, incasarile din accizele pentru produsele din tutun au inregistrat un avans de 10,4% (influentat si de cresterea accizei la tigarete de la 1 aprilie 2023), in timp ce dinamica incasarilor din accizele pentru produsele energetice a devenit pozitiva (1,1%), pe fondul evolutiei favorabile inregistrata in luna decembrie (+23,3%). Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile, subliniaza MF.
Veniturile nefiscale au insumat 42,66 miliarde de lei, consemnand un avans de 7,5% (an/an), sustinut de incasarile din dividende si sumele din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Pe de alta parte, s-a inregistrat o diminuare a incasarilor din redevente - pe fondul evolutiei descendente a preturilor energiei, respectiv a varsamintelor din veniturile nete ale BNR. Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 67,71 miliarde de lei, in crestere cu 39,8% (an/an).
Pe partea de cheltuieli, cele de personal au insumat 132,7 miliarde de lei, in crestere cu 12,8% comparativ cu anul precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal si-au mentinut ponderea la nivelul de 8,4% din PIB.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 77,16 miliarde de lei, in crestere cu 6,5% comparativ cu anul 2022. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 3,3% comparativ cu anul precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 17,1% pentru decontarea medicamentelor cu si fara contributie personala si a medicamentelor utilizate in programele nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 30,62 miliarde de lei, cu 1,53 miliarde de lei mai mult fata de anul precedent, respectiv 5,2% comparativ cu anul anterior.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 191,01 miliarde de lei, in crestere cu 9,6% comparativ cu anul precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea, de la 1 ianuarie 2023, a punctului de pensie cu 12,5%, respectiv de la 1.586 lei la 1.785 lei, a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 1.000 lei la 1.125 lei, de acordarea unui ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale caror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 lei, precum si de acordarea celei de-a 13-a indemnizatii pentru persoanele cu dizabilitati sub forma unei indemnizatii compensatorii.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pe anul 2023, care au fost in suma de 4,50 miliarde de lei, precum si de majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 18,01 miliarde de lei, in principal, aceasta suma reprezinta subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici (6,05 miliarde de lei) care reprezinta 33,58% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 10,91 miliarde de lei, reprezentand in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 78,41 miliarde de lei, cu 53,98% mai mari comparativ cu anul precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 100,66 miliarde de lei, in crestere cu 38,8% comparativ cu anul anterior, cand au fost in valoare de 72,53 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 61,58% din totalul cheltuielilor pentru investitii, se mai arata in documentul Ministerului Finantelor.
Ministrul Finantelor, Marcel Bolos, a anuntat, la inceputul acestui an, ca Romania ar putea incheia 2023 cu un deficit bugetar sub 5,7%.
Bugetul pentru acest an este construit pe un deficit in scadere la 5% din PIB.
|