EUROSTAT: Aproape 7% din companiile romanesti vand online |
Actualitatea interna Publicat de Cosmin Dincu 10 Ian 2018 08:38 |
Anul trecut, 16% din intreprinderile localizate in Uniunea Europeana si care lucreaza cu minimum 10 angajati au primit comenzi prin intermediul unui website sau prin aplicatii, vanzarile prin internet fiind acelea efectuate prin acest mijloc modern de tranzactionare, indiferent daca se realizeaza catre consumatori individuali sau catre alte persoane juridice, dupa cum se remarca in cadrul unei cercetari, date publicitatii la mijlocul lunii decembrie a.c. de Eurostat.
Potrivit analizei biroului european de statistica, ponderea companiilor din UE care ofera posibilitatea de vanzare online a crescut de la 12% in 2010 (ce reprezinta un an statistic de referinta) la 16% in 2014 si, din acel moment, cota respectiva s-a stabilizat. Mai mult, printre intreprinderile UE ce au efectuat vanzari pe internet in 2016, aproape toate (97%) si-au comercializat produsele sau serviciile in tara de resedinta, mai putin de jumatate (44%) avand clienti online si din alte state membre ale UE. Circa un sfert (28%) dintre acestea au vandut online si la clienti din afara spatiului comunitar.
Cel mai mare grad de utilizare a conceptului de comert electronic (e-commerce), ca parte a scopului si efortului Comisiei Europene de a crea o piata unica digitala, se regaseste in Irlanda (unde 26% din companiile rezidente au folosit metoda vanzarii online), Suedia (25%) si Danemarca (24%), aceste tari fiind in fata Olandei (22%) si Belgiei (21%) din punctul respectiv de vedere. La polul opus, in care numai una din zece companii (sau chiar mai putine) sunt preocupate de comertul online, se afla Romania (7%), Bulgaria si Polonia (ambele, cu 9%), Italia si Lituania (10% fiecare).
Circa 45% din companiile din Romania au, totusi, un website propriu
Datele privind tara noastra arata ca, desi firmele locale sunt codase in ceea ce priveste utilizarea efectiva a metodelor de comercializare prin internet, totusi, 45% din companiile romanesti au un website propriu. In plus, dintre cele care practica vanzarea online, 91% isi comercializeaza produsele/serviciile pe plan national, 55% au clienti din alte tari membre ale UE si 9% au vandut si catre beneficiari din afara spatiului comunitar.
„Cele mai mari proportii din intreprinderile UE cu vanzari pe internet spre clienti din alte tari membre in 2016 - si care au depasit barierele ce tin de costul sporit de livrare sau returnare a produselor si/sau problemele tehnice care deriva din necunoasterea unei limbi straine - se regasesc in Cipru (71%) si Austria (69%), respectiv in Luxemburg (61%), Lituania (57%), Italia, Grecia si Malta (cu 55% fiecare). Prin contrast, aceasta preocupare - de a vinde produse clientilor din alte tari ce formeaza UE - nu a fost la fel de vizibila (contand doar pentru o treime sau mai putin dintre companiile implicate in e-commerce) in trei state nordice - Finlanda (24%), Danemarca (30%) si Suedia (33%) -, la fel ca si in Romania (28%). In ceea ce priveste operatiunile comerciale online efectuate cu beneficiari din afara spatiului UE, doar in Cipru cota acestora este mai ridicata in randul companiilor ce practica vanzarile prin internet (62% din totalul acestora), stat urmat de Malta (44%), Irlanda (41%), Portugalia (40%), Grecia si Austria (cu 39% fiecare)”, subliniaza specialistii Eurostat.
In fine, conform raportului, daca majoritatea (59%) firmelor din UE ce au primit comenzi online in 2016, prin website sau aplicatii, nu au raportat nicio dificultate referitoare la vanzarile prin internet efectuate spre ale tari comunitare. Cu toate acestea, aproape patru din zece societati respondente (38%) invoca factori destabilizatori in acest sens, cum ar fi motive economice, mai precis costul mare de livrare sau restituire a produselor (27% din raspunsuri), bariere tehnice precum lipsa aptitudinii de cunoastere a unei limbi straine (13%) sau dificultatea adaptarii etichetei produsului in functie de cerintele tarii destinatare (9%), precum si/sau motivatii de natura juridica, legate, de exemplu, de solutionarea unor plangeri si dispute (12%) sau de restrictionarea din partea unor colaboratori (parteneri de afaceri), cu 8% din totalul celor ce au invocat bariere puse in calea vanzarilor online. Pentru informatii suplimentare, https://ec.europa.eu
|