SAR: Deficit de finantare de 55 miliarde euro pentru investitii, pana in 2023 |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 20 Mar 2017 16:35 |
Valoarea totala a investitiilor planificate in Romania (in infrastructura de transport, de mediu si sociala si in programele de investitii integrate) pana in anul 2023 depaseste 90 de miliarde de euro, conform datelor incluse in Raportul Anual de Analiza si Prognoza - Romania 2017, publicat recent de Societatea Academica Romana (SAR). Potrivit calculelor institutiei, alocarile financiare programate din fonduri europene (perioada 2014-2020), cumulate cu fondurile planificate din bugetele de stat/ judetene/ locale, cu imprumuturile anuntate si cu fondurile estimate a fi atrase prin parteneriate public-private (PPP) acopera doar circa 35 miliarde euro din necesarul de investitii estimat la circa 90 miliarde euro, rezultand un deficit de finantare de aproximativ 55 miliarde euro pana la finele anului 2023.
Calculele SAR au fost realizate pe baza principalelor documente oficiale disponibile de planificare si prioritizare a investitiilor, precum Master Planul General de Transport (MPGT) pentru marile proiecte de infrastructura, alte date estimate pe baza standardelor de cost ale MDRAP pentru reabilitarea/ modernizarea drumurilor judetene si a necesitatilor judetene de investitii, Programul Operational Regional 2014-2020, estimarile regionale din masterplanurile regionale de apa-canal, PNDR, POIM 2014-2020, PNDL, estimari ale Bancii Mondiale si alte date despre imprumuturi etc.
"In raport cu obiectivele investitionale asumate pentru perioada de implementare 2014-2023, exista un deficit mare de finantare, fondurile europene reprezentand numai 15% din nevoia de finantare. In acest sens, propunem o mai prudenta alocare a cheltuielilor de capital din bugetul central si al marilor orase, pentru a completa necesarul de finantare a proiectelor investitionale de importanta majora", explica autorii studiului.
Proiectele de apa-canal si de cai ferate vor necesita cele mai mari investitii
Conform aceluiasi document, cele mai mari sume vor fi necesare pentru investitii in sectorul de apa si canal, respectiv circa 23,8 miliarde euro, deficitul din acest domeniu ajungand la 16,7 miliarde euro. Pe locul al doilea se afla caile ferate, cu un plan investitional de 17,38 miliarde euro si un deficit estimat la 9,87 miliarde euro, precum si de sectorul de autostrazi, cu investitii necesare de 13,25 miliarde euro conform MPGT si un deficit calculat la 5,85 miliarde euro.
"Dupa cum se vede in tabel, fondurile europene ca sursa suplimentara bugetara sunt extrem de limitate in raport cu volumul finantarii necesare. Mai mult, finantarea din fonduri structurale si de coeziune, dar si din alte surse de imprumut extern (cum ar fi BEI sau BERD) este conditionata pe anumite tipuri de proiecte, de cele mai multe ori investitionale. La nivelul bugetului national suplimentarea veniturilor este necesara si pentru asigurarea cheltuielilor curente (salarii, instrumente de interventie sociala, cheltuieli operationale). De aceea, cea mai importanta sursa de finantare suplimentara pe termen mediu si lung ramane cea a imbunatatirii colectarii fiscale", mai precizeaza analistii SAR.
|