Anul 2024 - provocator pentru transportatori, pe fondul tulburarilor internationale |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 15 Feb 2024 13:58 |
Piata de transport de marfuri in Romania isi va continua trendul de crestere in 2024, insa mai temperat decat pana acum, pe fondul contextului economic incert si a tensiunilor geopolitice, transmite DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de marfuri din Romania si Europa. Chiar si asa, transportul intern de marfuri va cunoaste cel mai bun an de pana acum.
“Vedem in 2024 un an provocator pentru piata de transport de marfuri, avand in vedere mai multe tulburari la nivel national, cum sunt protestele transportatorilor, dar si la nivel international, unde au loc tensiuni. Atat razboiul din Ucraina, dar si cel dintre Israel si Hamas afecteaza lanturile logistice si de transport. Activand intr-o piata globala suntem legati de tot ceea ce se intampla la nivel european si global. Faptul ca Germania, cea mai mare piata europeana, a „ratat” la mustata intrarea in recesiune tehnica spune suficient despre situatia pietei UE. Chiar si asa, ramanem optimisti insa rezervati in ceea ce priveste dezvoltarea accentuata a sectorului de transport in 2024”, declara Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
In 2024, companiile se vor orienta spre solutii de transport eficiente, pentru transport rapid, care sa le ajute sa reduca cheltuielile cu transportul de marfuri. Astfel, DSV Road se asteapta la un interes crescut pentru transportul de tip grupaj, care reduce cu pana la 80% costurile de transport, dar si pentru intermodal.
Principalele previziuni in industria de transport in 2024, potrivit companiei DSV Road:
1. Camioanele electrice, tot mai vizibile pe drumurile din Romania
Industria de transport de marfuri din Romania accelereaza spre un viitor mai verde, iar in acest sens camioanele electrice vor incepe sa fie folosite pentru transportarea marfurilor pe first si last mile.
Aceasta tranzitie catre vehicule electrice in industria de transport poate aduce o serie de beneficii, printre care reducerea emisiilor, reducere de costuri pe termen lung, conformitate cu standardele de mediu, imbunatatirea reputatiei si stimularea inovatiei.
2. Transportul de tip grupaj va ramane cel mai folosit mod de transport
Transportul de tip grupaj ramane cel mai solicitat mod de transport la nivel de piata, fiind preferat in special pentru import si, totodata, castigand popularitate in sectorul exporturilor datorita multiplelor beneficii pe care le ofera. Aceste avantaje includ flexibilitatea de a incarca un singur camion cu marfuri provenite de la mai multe companii, cu posibilitatea de a transporta greutati variate intre 10 kg si 2.500 kg, fara a fi necesara incarcarea completa a vehiculului. Acest model de transport permite optimizarea costurilor pentru companii, aducandu-le economii de pana la 80%, si asigura rapiditatea in livrarea catre diverse destinatii.
Trendul ascendent al transportului de tip grupaj este alimentat in mare masura de extinderea comertului electronic si a serviciilor online, precum si de eforturile de minimizare a stocurilor. In cadrul DSV Road, serviciul de transport grupaj ocupa o pozitie centrala, reprezentand 60% din totalul afacerilor companiei. Aceasta demonstreaza nu doar relevanta continua a acestui model de transport, dar si adaptabilitatea sa la nevoile actuale ale pietei.
3. Exportul marfurilor, o activitate tot mai intensa
O tendinta semnificativa in peisajul economic al Romaniei o constituie cresterea activitatii de export. Aceasta tendinta este sustinuta de o serie de factori, cum ar fi dezvoltarea infrastructurii, imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor, accesul la noi piete si parteneriate comerciale, precum si adaptarea la schimbarile din mediul economic global. In contextul unei economii in continua evolutie, cresterea activitatii de export poate contribui la consolidarea resurselor financiare si la crearea unui cadru propice pentru dezvoltarea pe termen lung a tarii.
4. Transportul intermodal se afla in crestere accelerata
Combinarea a doua moduri de transport, cunoscuta sub numele de transport intermodal (de exemplu, feroviar si rutier), devine din ce in ce mai relevanta pe piata transportului din Romania. Aceasta evolutie se datoreaza costurilor mai reduse si impactului pozitiv asupra mediului, o preocupare tot mai importanta pentru companii in prezent. In cadrul DSV Road, transportul intermodal ocupa locul al doilea in clasamentul serviciilor cele mai solicitate.
5. Solutiile Green Transport prind viteza in Romania
Adaptarea la standardele Uniunii Europene si la directivele europene a generat o crestere semnificativa a interesului companiilor din Romania pentru reducerea emisiilor de CO2 si, implicit, pentru adoptarea solutiilor de Green Transport (transport verde). Chiar daca aceasta initiativa in domeniul sustenabilitatii este in stadiile incipiente in tara, preocuparea pentru aspectele legate de mediu devine tot mai relevanta, mai ales intr-un context in care strategia ESG (mediu, sociale si guvernanta) a devenit o componenta esentiala in strategia de afaceri a companiilor.
In acest context, DSV Road a dezvoltat CO2 Reporting Tool, un sistem de monitorizare a impactului amprentei de carbon generat de transportul rutier de marfuri. Acest sistem permite reducerea in timp real a emisiilor de carbon per fiecare lot de marfa transportat si, implicit, per camion.
Recent, grupul DSV, din care face parte si DSV Road, a lansat un program ambitios de sustenabilitate, investind aproximativ 1 miliard DKK (peste 134 milioane de euro) in proiecte verzi, initiative durabile si inovare in urmatorii cinci ani.
Prin acest program special, DSV Road din Romania se angajeaza activ in initiativele de protectie a mediului, accelerand dezvoltarea diviziei Green Transport prin implementarea unor noi proiecte menite sa reduca emisiile de carbon.
"Acordam o importanta sporita serviciilor de tip green, iar prin utilizarea tehnologiei noastre de monitorizare a emisiilor de carbon, companiile pot evalua impactul asupra mediului. Acest demers este in concordanta cu misiunea DSV Road de a reduce cu pana la 40% cantitatea de emisii de CO2 pana in 2030", explica Mihai Teodorescu, Country General Manager si Sustainability Ambassador, DSV Road.
|