Agenda Constructiilor
Joi, 18 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - BSMP: Mediul de afaceri este asaltat de o avalansa de modificari legislative
BSMP: Mediul de afaceri este asaltat de o avalansa de modificari legislative
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 04 Mar 2020 06:45
Mediul de afaceri din Romania este, in general, afectat de incertitudini legislative si fiscale si de avalanse de modificari ale actelor normative, iar nivelul de incredere in economia romaneasca este foarte scazut, potrivit avocatilor de la Bohalteanu si Asociatii (BSMP). Ionut Bohalteanu, Managing Partner, si Anda Calin, Senior Associate in cadrul societatii de avocati, indica principalele acte normative care au influentat mediul de afaceri in 2019 si, implicit, activitatea din sectorul de constructii, respectiv: Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului; OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale; HG nr. 524/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind determinarea cotei de piata, marjei de dobanda, a activelor financiare nete si a celor care se scad din baza impozabila, precum si raportarea indicatorilor necesari calcularii taxei pe active, prevazute la art. 86-88 din OUG nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene; OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare; OUG nr. 43/2019 din 12 iunie 2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor; si bineinteles, OUG 114/2018.
Despre efectele acestora, dar si despre alte aspecte legislative si nu numai, vorbesc, in continuare, Ionut Bohalteanu, Managing Partner, si Anda Calin, Senior Associate la BSMP.
 
- Ce impact a avut OUG 114/2018 in sectorul de constructii si cum vedeti implementarea acesteia in 2020?
- OUG 114/2018 a starnit opinii diverse din partea actorilor din sectorul constructiilor. Bineinteles, pentru salariati cresterea salariului minim brut la 3.000 de lei, impreuna cu facilitatile fiscale aferente, reprezinta in mod evident un avantaj, insa pentru angajator acest lucru este totodata o crestere a costurilor reflectata ulterior in pretul cu care isi ofera serviciile si produsele, ceea ce conduce la dereglari pentru o piata fara reflexe rapide. In acest sens, anul 2019 a inregistrat o crestere a preturilor materialelor de constructii. S-a dorit cresterea personalului calificat si eradicarea muncii la negru in domeniu, insa acest lucru a avut loc cu riscul destabilizarii activitatilor si proiectelor pe care unele societatile le desfasurau la momentul intrarii in vigoare a ordonantei si probleme in obtinerea de finantare pentru a acoperi golul lasat de cresterile salariale. Astfel, sute de mii de angajati au beneficiat de o situatie financiara mai buna, in timp ce unii angajatori au suferit deteriorari ale situatiei financiare si/ sau au avut dificultati in incercarea de a obtine finantare. Asemenea multor alte demersuri de implementare a unor acte normative, este nevoie de timp pentru acoperirea hibelor legislative si pentru adaptarea pietei constructiilor la noile prevederi. Un aspect de avut in vedere este faptul ca piata constructiilor pare sa se dezvolte suficient de mult in prezent astfel incat sa echilibreze balanta cu OUG 114/2018.
 
- Cum caracterizati piata de fuziuni si achizitii in 2019? Care au fost principalele mutari de pe piata constructiilor?
- Anul 2019 a fost un an prosper pentru piata de fuziuni si achizitii, lucru care demonstreaza apetitul investitorilor in Romania, aceasta din urma avand una dintre economiile cu o rata rapida de evolutie. Unele dintre sectoarele efervescente ale pietei de fuziuni si achizitii in anul 2019 au fost sectorul energetic, tehnologia si sectorul imobiliar. Referitor la sectorul constructiilor, am asistat un important grup imobiliar international in procesul de achizitie a unui conglomerat situat in centrul Bucurestiului, in vederea dezvoltarii unui ansamblu mixt. De asemenea, am asistat un jucator pe piata energiei regenerabile din Romania in legatura cu dezvoltarea unor proiecte inovative de utilizare a energiei regenerabile si un important grup pe piata producatorilor de condimente si ingrediente in legatura cu potentiala achizitie, respectiv incheiere a unui contract de asociere in participatiune avand ca obiect terenuri situate in zone strategice din Bucuresti sau din aproprierea acestuia. Nu in ultimul rand, am acordat recurent asistenta juridica unui grup important din Romania care activeaza in principal in sectorul turismului in legatura cu achizitia unor terenuri strategice in zona centrala a Capitalei, cu dezvoltarea unor proiecte imobiliare complexe, precum si intr-o serie de aspecte juridice care apar pe parcursul desfasurarii oricarui astfel de proiect.
 
- Care sunt cele mai frecvente litigii pe care le-ati intalnit in sectorul de constructii? Dati cateva exemple de litigii in sectorul de constructii pe care le-ati rezolvat?
- De principiu, litigiile apar in situatii foarte variate, de la societati de constructii care intra in insolventa, pana la deficiente si nerespectari ale autorizatiilor de constructie, vicii de constructie, amenzi aplicate de autoritatile administratiei publice centrale si locale in domeniul constructiilor, demolari de constructii etc. Noi am constatat ca sunt frecvente litigiile referitoare anularea autorizatiei de constructii si cele civile privind plata de despagubiri din partea proprietarilor imobilelor invecinate. Litigiile pot aparea din graba unor societati de a construi si de a incasa profit cat mai repede, fara a depune suficiente diligente pentru a se conforma cu cerintele legale si a preintampina aparitia litigiilor mai sus mentionate, dar, uneori, si din reaua-credinta a unor persoane fizice. Solutiile difera in functie de particularitatile cauzei. Referitor la ultima intrebare, am putea exemplifica, printre altele, litigii avand ca obiect cereri de emitere a unei ordonante presedintiale de suspendare a lucrarilor unor constructii, un litigiu in contencios administrativ referitoare la anularea autorizatiei de constructie, un litigiu civil avand ca obiect constatarea existentei dreptului de coproprietate fortata asupra unei conducte de canalizare.
 
- Cum vedeti anul 2020 din punct de vedere legislativ si fiscal pentru mediul de afaceri in general si sectorul de constructii, in particular?
-Guvernul isi propune sa implementeze masuri pentru imbunatatirea colectarii veniturilor la buget si o administrare fiscala eficienta prin informatizare si digitalizare, depolitizarea si modernizarea ANAF, punand accent pe respectarea predictibilitatii politicii fiscale. De asemenea, anunta ca va pune accent pe debirocratizare si ca se va consulta in permanenta cu mediul de afaceri, in special inaintea adoptarii de masuri legislative. Sunt idealuri onorabile, insa ramane de observat cum se vor concretiza in viitor. Momentan, stim ca exista proiecte de lege ce vizeaza, printre altele, reducerea TVA la 16%, eliminarea supra-impozitarii contractelor de munca cu timp partial si aplicarea unei baze de calcul pentru contributiile sociale si a contributiilor de asigurari sociale de sanatate in functie de salariul realizat, nu in functie de salariul de baza minim brut pe tara si un proiect de ordonanta ce priveste consolidarea fiscala a impozitului pe profit datorat de grupurile fiscale de firme. De asemenea, in data de 18 decembrie 2019, au fost adoptate de Camera Deputatilor doua proiecte de lege pentru completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si pentru completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care au intrat in vigoare din ianuarie 2020.
 
- Cum evolueaza activitatea companiei dvs.? Ce rezultate ati avut in 2019 si ce estimari aveti pentru 2020?
- Societatea noastra are, in prezent, un colectiv format din 19 avocati, aflandu-ne in plina ascensiune din 2015 si pana in prezent. In momentul de fata, echipa care acorda consultanta in domeniul imobiliar numara cinci avocati, departamentul fiind coordonat de Daniela Milculescu, partener BSMP, insa avem in vedere o noua extindere a echipei in viitorul apropiat, datorita multitudinii proiectelor in care echipa este implicata in domeniul imobiliar. Rezultatele obtinute in 2019 din practica de real estate sunt substantial mai bune decat in anii precedenti si estimam ca in 2020 acest trend ascendent va continua, avand in vedere apetitul pentru dezvoltarea imobiliara in Romania.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGALLBIMSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
siniat
MAKITA
ness project
CONCEPT STRUCTURE
noark
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
theda mar
leviatan
rigips
concelex
quadratum
viarom
CDS
strabag nivel 1
Ubitech
EDIT-Structural

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
top 500
FPSC_2019
AICPS_30
econet
ROGBC 2016
top 500
top 500
ef-de-n

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander