Agenda Constructiilor
Marti, 16 Iulie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - Eficienta energetica si neutralitate climatica: noua directie in real estate, in UE
Eficienta energetica si neutralitate climatica: noua directie in real estate, in UE
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 15 Iul 2024 12:38
Consiliul Uniunii Europene a adoptat textul revizuit al Directivei 2010/31/UE privind performanta energetica a cladirilor („Directiva Revizuita”). Directiva Revizuita a fost publicata in Monitorul Oficial al Uniunii Europene la 8 mai 2024, iar statele membre vor trebui sa o transpuna in legislatia nationala in termen de 2 ani de la intrarea sa in vigoare (adica pana la 28 mai 2026).
Directiva Revizuita privind performanta energetica a cladirilor marcheaza un pas important catre atingerea neutralitatii climatice si reducerea impactului pe care sectorul imobiliar il are asupra mediului in intreaga Europa.
Aceasta Directiva stabileste obiective si orientari ambitioase menite sa revolutioneze standardele de eficienta energetica in cladiri, cu accent pe reducerea consumului de energie si a emisiilor de gaze cu efect de sera. Directiva Revizuita contureaza o strategie cuprinzatoare care implica o tranzitie treptata catre cladiri cu emisii zero, renovarea constructiilor ineficiente si eliminarea treptata a centralelor electrice pe baza de combustibili fosili. Printre obiectivele sale cheie se numara:
  • pana in 2030, toate cladirile noi din UE ar trebui sa fie cladiri cu emisii zero (ZEB), iar pana in 2050, toate cladirile din UE ar trebui sa fie transformate in cladiri cu emisii zero; cladirile noi ocupate de autoritatile publice ar trebui sa aiba emisii zero incepand cu 2028;
  • 16% din cele mai ineficiente cladiri nerezidentiale ar trebui renovate pana in 2030 si 26% pana in 2033;
  • reducerea consumului mediu de energie primara pentru cladirile rezidentiale cu 16% pana in 2030 si cu 20-22% pana in 2035; cel putin 55% din acest obiectiv trebuie atins prin renovarea cladirilor celor mai putin performante;
  • eliminarea treptata a centralelor electrice pe baza de combustibili fosili pana in 2040 si interzicerea subventiilor pentru centralele electrice pe baza de combustibili fosili incepand cu 1 ianuarie 2025.
Potrivit Comisiei Europene, cladirile din Uniunea Europeana sunt responsabile pentru 40% din consumul final de energie din Uniunea Europeana si pentru 36% din emisiile de gaze cu efect de sera legate de consumul de energie, in timp ce 75% din cladirile din Uniunea Europeana sunt inca ineficiente din punct de vedere energetic, iar din cladirile existente astazi, 85-95% vor continua sa existe si in 2050.
Cu toate acestea, avand in vedere ca in prezent rata anuala ponderata a renovarilor energetice in UE este de aproximativ 1%, va fi nevoie de secole pentru decarbonizarea sectorului constructiilor. Se estimeaza ca in urma introducerii acestor cerinte, aproximativ 30% din cladirile din UE vor trebui renovate pana in 2030 si 80% pana in 2050. 
Data fiind starea actuala a fondului de cladiri din Uniunea Europeana, Directiva subliniaza importanta folosirii materialelor de constructie durabile, a masurilor eficiente de protectie termica si a adoptarii pe scara larga a instalatiilor de energie regenerabila. Aceste masuri sunt esentiale pentru a asigura longevitatea si durabilitatea ecologica a cladirilor, in special in fata provocarilor legate de schimbarile climatice si a cresterii cererii de energie.
Printre alte masuri, statele membre au responsabilitatea de a se asigura ca noile cladiri sunt proiectate pentru instalarea de panouri fotovoltaice si, de asemenea, sunt prevazute termene exacte pentru instalarea de capacitati de generare fotovoltaica pe cladirile existente.
Directiva Revizuita prevede, de asemenea, introducerea pasapoartelor de renovare pentru cladiri, care sunt concepute sa ajute proprietarii cladirilor sa planifice o renovare treptata a cladirilor lor, cu scopul final de a imbunatati semnificativ performanta energetica. Pasapoartele vor lua in considerare caracteristicile specifice ale cladirii, cum ar fi tipul si anul constructiei, izolatia existenta, sistemele de incalzire si racire si vor prezenta o serie de recomandari de renovare pe care proprietarul le poate pune in aplicare treptat, in functie de buget si prioritati.
Sunt prevazute anumite exceptii de la aplicarea standardelor minime de performanta energetica, astfel cum vor fi stabilite de fiecare stat membru, pentru cladiri precum lacasuri de cult, cladiri istorice si de patrimoniu etc. 
 
Aspecte si provocari financiare
Directiva Revizuita urmareste sa forteze proprietarii sa se angajeze in renovari la scara larga pentru a face cladirile din intreaga Europa mai ecologice si pentru a garanta ca Uniunea Europeana isi indeplineste angajamentul fata de Acordul de la Paris.
In timp ce beneficiile renovarilor eficiente din punct de vedere energetic sunt substantiale, implicatiile financiare nu pot fi ignorate. Estimarile Comisiei Europene sugereaza ca costurile anuale asociate renovarii cladirilor pentru a respecta standardele Directivei s-ar putea ridica la aproximativ 275 de miliarde euro. Aceste cerinte financiare semnificative subliniaza importanta mecanismelor nationale de sprijin si a programelor de stimulare care sa faciliteze tranzitia catre practici de constructie mai durabile. 
Costurile de renovare a cladirilor vor fi suportate de proprietari, dar statele membre vor putea oferi subventii pentru a ajuta la finantarea renovarilor. Nivelul sprijinului financiar va varia in functie de fiecare stat membru si de posibilitatile acestuia.
Directiva Revizuita creeaza atat oportunitati, cat si provocari pentru companiile din sectorul imobiliar. Investitia in renovari pentru reducerea consumului de energie si a emisiilor de gaze cu efect de sera creeaza o mare oportunitate de afaceri pentru companiile din sectorul constructiilor. Cu toate acestea, sectorul constructiilor va trebui sa investeasca in noi tehnologii si materiale, sa dobandeasca noi competente si cunostinte pentru a ramane competitiv. 
Directiva Revizuita va stimula, de asemenea, cererea de tehnologii de energie regenerabila, cum ar fi cererea de panouri fotovoltaice, ceea ce reprezinta o oportunitate de afaceri pentru intreprinderile din sectorul energiei regenerabile.
 
 
Impactul Directivei Revizuite asupra Romaniei
Romania are un fond semnificativ de cladiri vechi si ineficiente din punct de vedere energetic, deoarece aproximativ 80% din cladirile din Romania au fost construite inainte de 1990, cand standardele de eficienta energetica erau mult mai scazute. Acest lucru conduce la un consum ridicat de energie si la emisii de gaze cu efect de sera.
Potrivit Comisiei Europene, cladirile nerezidentiale din Romania sunt renovate cu o rata medie de 1,9% pe an si doar 0,4% dintre acestea fac obiectul unor renovari majore.
Directiva Revizuita isi propune sa stimuleze renovarea cladirilor existente din Romania si construirea de cladiri noi la standarde energetice mai ridicate. Se estimeaza ca aproximativ 2 milioane de cladiri din Romania ar trebui renovate pana in 2030, dar acest lucru va necesita investitii anuale semnificative de aproximativ 20 de miliarde euro pana in 2030.
Directiva 2010/31/UE privind performanta energetica a cladirilor a fost transpusa initial in legislatia nationala prin Legea 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor. Un proiect de lege de modificare a Legii 372/2005 este in prezent in dezbatere in Parlament si vizeaza adaptarea legislatiei actuale la noile cerinte ale Directivei Revizuite. Cu toate acestea, proiectul de lege a fost supus dezbaterii inainte de aprobarea versiunii finale a Directivei Revizuite, astfel incat ne asteptam la modificari ale propunerii initiatorilor sau la modificari ulterioare ale Legii 372/2005. 
 
Posibile consecinte si sanctiuni
Potrivit Directivei Revizuite, fiecare stat membru trebuie sa stabileasca sanctiunile aplicabile in cazul incalcarii dispozitiilor legale nationale (care urmeaza sa fie) adoptate in urma punerii in aplicare a Directivei Revizuite.
Directiva Revizuita impune doar ca sanctiunile ce urmeaza a fi stabilite de fiecare stat membru sa fie eficiente, proportionale si disuasive. In acest context, pentru a asigura trecerea catre obiectivele de eficienta energetica, Directiva Revizuita introduce cerinte mai stricte de monitorizare si raportare. Statele membre care nu se conformeaza Directivei s-ar putea confrunta cu sanctiuni, desi accentul se pune in primul rand pe oferirea de sprijin si stimulente pentru conformare, mai degraba decat pe masuri punitive.
Consecintele nerespectarii Directivei Revizuite pot fi semnificative, atat pentru proprietari, cat si pentru constructori sau auditori energetici. Printre sanctiunile care pot fi stabilite de statele membre, ar putea fi luate in considerare urmatoarele:
(i) pentru proprietari: amenzi, potentiale intarzieri sau chiar refuzul de a li se elibera autorizatii de construire pentru proiecte noi, potentiala raspundere pentru daunele de mediu cauzate de cladirile care nu respecta cerintele directivei revizuite;
(ii) pentru constructori si/sau auditori energetici: amenzi, retragerea/suspendarea autorizatiei de exercitare a profesiei, potentiale dificultati in obtinerea de noi contracte pentru prestarea de servicii.
Pe langa consecintele juridice, nerespectarea dispozitiilor Directivei Revizuite ar putea duce la cresterea costurilor cu energia, la reducerea nivelului de confort pentru utilizatori si la efecte negative asupra mediului.
In concluzie, Directiva Revizuita este un instrument esential pentru imbunatatirea performantei energetice a cladirilor si pentru atingerea obiectivelor UE in materie de clima si energie. Prin respectarea dispozitiilor sale, cetatenii UE pot beneficia de facturi mai mici la energie, de conditii mai bune de viata si de munca si de un mediu mai ecologic.
Prin urmare, este esential ca toata lumea sa fie informata si constienta de cerintele Directivei Revizuite si sa ia masurile necesare pentru a le pune in aplicare, deoarece aceasta nu este doar o obligatie legala, ci si o responsabilitate sociala si o oportunitate de a contribui la un viitor mai durabil.
*Autori: Ioana Roman (partener), Alina Savastre (associate) la Filip & Company
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiSISECAMALLBIMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MAKITA
Arduro
noark
leviatan
rigips
theda mar
siniat
concelex
CDS
EDIT-Structural
konsent
SSAB
Ubitech
quadratum
strabag nivel 1
viarom
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
SIGM
BogArt
CONCEPT STRUCTURE
ness project

Parteneri

top 500
HABITAT
AHK 2022
FPSC_2019
AICPS_30
econet
ef-de-n
top 500
ROGBC 2016
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander