EY: Cat de pregatiti sunt contribuabilii pentru e-Factura, e-Transport si SAF-T |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 04 Iul 2022 10:37 |
Noile raportari fiscale creeaza un nivel mult mai mare de transparenţa in relaţia dintre contribuabili si autoritaţile fiscale. Este esenţial ca eforturile depuse in prezent atat de mediul de afaceri, cat si de catre administraţia fiscala sa isi atinga obiectivele si, in anii in care urmeaza, sa vedem timpi mai redusi de control fiscal, costuri mai reduse de conformare fiscala, simplificarea sau chiar eliminarea altor declaratii fiscale, dar si o imbunataţire a colectarii si crearea unui mediu mai echitabil pentru agenţii economici. Aceasta ar fi, pe scurt, concluzia specialistilor EY in cadrul webinarulului Tot ce trebuie sa stii despre ”restartarea sistemului fiscal”: RO e-Factura si RO e-Transport organizat pe 1 iulie 2022, data de la care RO e-Factura si RO e-Transport devin obligatorii pentru produsele cu grad de risc fiscal ridicat.
„In mod cert, toate aceste raportari vin cu multiple provocari asociate - incepand de la inţelegerea cerinţelor, costurile suplimentare de conformare, calibrarea soluţiilor ERP sau identificarea unor soluţii potrivite pentru pregatirea datelor in formatele cerute, timpul si resursele limitate, termenele scurte de implementare. Este esenţial ca agenţii economici sa inţeleaga importanţa si impactul acestor raportari pe termen lung, atunci cand isi stabilesc strategia si planul de acţiune pentru adaptarea la noile cerinţe ale ANAF. Dupa un an de pregatiri pentru raportarea SAF-T. alaturi de clienţii nostri, vedem cat este de important ca dincolo de alegerea unei soluţii tehnice care sa fie cat mai adaptata specificului activitaţii si sistemelor ERP folosite, sa fie intelese cerinţele de raportare, cum se coreleaza datele raportate si care sunt soluţiile inteligente la care se poate apela atunci cand tehnologia isi are limitarile sale”, a declarat Georgiana Iancu, Partner | Tax & Law, Indirect Tax department.
Aspecte despre aplicabilitatea e-factura
La Webinarul EY au participat reprezentanti ANAF si ai Directiei Generale Antifrauda. Albert Fruth, Consilier Superior ANAF in cadrul Unitaţii de Management al Informaţiei, a acoperit mai multe aspecte care tin de aplicabilitatea e-factura si a declarat: „Sistemul RO e-Factura a fost creat in vederea punerii la dispozitia operatorilor economici a unui serviciu electronic pentru emiterea si primirea facturilor, ce contribuie la sustinerea unui mediu fiscal eficient si adaptat nevoilor de tranzitie catre o metoda de lucru bazata pe instrumente digitale, nu pe hartii, raspunzand evolutiilor tehnologice si cerintelor mediului de afaceri.”
„RO e-transport impreuna cu celelalte proiecte de digitalizare ale ANAF contribuie la reducerea decalajului fiscal si la crearea unui mediu concurential corect. Aceste instrumente pun la dispozitia ANAF un sistem proactiv de prevenire si identificare timpurie a fraudelor, constituind o premisa pentru cresterea conformarii fiscale”, a transmis mediului de afaceri si domnul Teodor-Alexandru Georgescu, director general al Directiei Generale Antifrauda Fiscala.
De asemenea, in cadrul webinarului, specialistii EY au dat vesti bune mediului de afaceri: „Pe 30 iunie, a fost publicata Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport si amanarea stabilirii de sanctiuni pentru RO-E transport, pana la 1 octombrie 2022, masura mult asteptata de agentii economici”, a punctat Georgiana Iancu, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte. Totodata, vor fi aduse clarificari suplimentare pentru aplicabilitatea RO e-transport.
Cum percep companiile re-startul sistemului fiscal - sondaj EY
In pragul termenului de raportare in sistemul RO e-factura si a sistemului RO e-Transport, companiile declarau, in proportie covarsitoare - 72%, ca nu sunt pregatite pentru „o implementare atat de rapida”, mai ales luand in calcul faptul ca, intre 30% si, respectiv, 45% dintre facturile emise, respectiv primite, sunt pe hartie, dar si alte proiecte derulate in paralel - cum este SAF-T, care le solicita la maximum resursele. Acestea sunt concluziile unui studiu EY Romania, derulat zilele acestea, care si-a propus sa vada cat de pregatite se simt companiile sa puna in practica noul pachet de „digitalizare” a raportarilor fiscale. Marii contribuabili spun, majoritar - 60%, ca, desi au inceput pregatirile pentru raportarea SAF-T, nu cred ca vor fi pregatite sa raporteze in termen si apreciaza ca ”o extindere a perioadei de gratie este imperios necesara”.
Agentii economici emit facturi pe hartie
Realitatea cu care se confrunta agentii economici, acum relevata de studiul EY, este ca acestia emit si comunica catre clienti, in proportie de 30%, facturile pe hartie/prin curier sau posta si le primesc de la furnizori tot traditional, pe hartie, prin curier sau posta, intr-o si mai mare proportie, de 45%. Astfel, desi toate companiile care au participat la sondajul EY Romania au spus ca folosesc sisteme informatice financiar-contabile, prelucrarea informatiilor este foarte dificila. Marii contribuabili - principalii respondenti ai studiului EY Romania, se mai lovesc de o bariera - preluarea datelor aferente facturilor primite de la furnizori in sistemul financiar-contabil se realizeaza, pentru 95% dintre ei, in mod semi-automat sau manual.
De asemenea, un alt aspect interesant revelat de studiul EY Romania este acela ca doar o treime dintre marii contribuabili respondenti au declarat ca au inteles in proportie de cel putin 70% cerintele raportarii in sistemul RO e-factura.
Intrebate fiind care sunt principalele costuri suplimentare pe care estimeaza ca le vor avea pentru a se adapta la raportarea e-Factura, companiile au raspuns ca acestea vor veni in principal din implementarea unei solutii tehnice, care sa permita generarea facturii electronice, comunicarea prin SPV si procesarea ulterioara a mesajelor generate din SPV in legatura cu e-Factura - 75% dintre respondenti.
„Este interesant ca la aceasta intrebare, companiile iau in considerare si un potential impact al neconformarii in sistemul RO e-factura asupra fluxurilor de numerar, in cazul in care partenerii comerciali conditioneaza plata facturilor de raportarea prin SPV a e-Facturii. Aici bineinteles, nu se poate exclude un astfel de impact, de aici importanta clarificarilor din partea autoritatilor fiscale asupra aplicabilitatii acestei raportari prin RO e-factura pentru produsele cu grad ridicat de risc. Raportarea prin SPV a facturilor pentru produsele cu risc nu se poate substitui facturii originale care sustine deducerea TVA la beneficiar, cel putin nu pana la obtinerea unei derogari de la regulile de facturare consacrate prin Directiva de TVA”, a afirmat Georgiana Iancu, Partner | Tax & Law, Indirect Tax department.
Costuri vor mai fi, anticipeaza agentii economici, si din asigurarea unei piste de audit (arhivare, reconciliere, trasabilitate) intre factura traditionala si e-Factura, dar si din resursele umane suplimentare ce vor trebui asigurate, cum arata 13% dintre respondenti.
Aproape 50% din marii contribuabili cred ca un interval rezonabil pentru a se putea conforma si a factura electronic prin intermediul platformei puse la dispozitie de ANAF ar fi intre 6 luni si un an.
De remarcat este faptul ca toti agentii economici intrebati au raspuns, in proportie de 90%, ca stiu ca autoritatile fiscale intentioneaza ca programul e-Factura sa devina aplicabil cu caracter generalizat, ceea ce nu poate decat sa confere premisele unei si mai bune mobilizari pentru trecerea catre facturarea electronica obligatorie, mai arata Georgiana Iancu.
Informatii esenţiale pentru Ro e-transport nu pot fi extrase automat
„In ceea ce priveste cel de-al doilea proiect de raportare digitala RO e-Transport, companiile care au raspuns demersului EY Romania au dat de inteles ca nu sunt tocmai pregatite de implementare - 53% dintre ele declarand ca nu au facut, inca, o analiza pentru a vedea cat din datele raportabile in RO e-Transport care pot fi extrase automat sunt disponibile in sistemele ERP. Doar 8% dintre respondentii studiului nostru au spus ca au executat aceasta analiza si au constatat ca au date disponibile in proportie de 70-90%, ceea ce in mod evident ca va duce la dificultati in intocmirea raportarii in RO e-Transport, dar si in costuri si timpi suplimentari de obtinere si procesare a informatiilor”, explica Georgiana Constantin, Senior Manager in cadrul departamentului de Taxe Indirecte.
„Dintre informatiile necesare, care nu sunt disponibile in sistemele financiar contabile, respondentii pun pe primul loc detalii despre transport (transportator si mijlocul de transport) si detaliile despre documentele de transport - 27%. Alte informatii importante care nu se regasesc in sistemele companiilor sunt cele despre locul de descarcare - 15%, detalii despre locul de incarcare -14% sau chiar detalii despre bunurile transportate (cantitate, valoare, cod tarifar) - 11%. Aici trebuie punctat si ca in functie de operatiunea supusa raportarii, mai pot aparea si informatii specifice care sunt obligatorii, cum ar fi punctul de trecere a frontierei sau biroul vamal unde se declara importul sau exportul bunurilor”, mai arata Georgiana Constantin, Senior Manager.
Dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta companiile implicate in raportarea RO e-Transport, studiul EY Romania a identificat derularea in paralel cu SAF-T si e-Factura, timpul prea scurt de implementare in plin sezon, volumul datelor raportate si acuratetea lor, la care se adauga timpul scurt de pregatire, resursele numeroase de care ar avea nevoie, pentru a se putea conforma cerintelor legale.
De asemenea, Georgiana Iancu mai puncteaza si ca in anumite situatii devine practic imposibila sau foarte dificila obtinerea codul UIT. Un exemplu foarte frecvent este cel al operatiunilor care implica retur sau refuz al marfii (total sau partial), care implica rute alternative de transport, sau chiar operatiuni care trebuie efectuate in afara programului de lucru si pentru care declararea datelor sau accesul prin SPV nu pot fi realizate in timp real. Lipsa accesului sau internet sau chiar dificultatea de a asigura o comunicare in timp real cu conducatorii vehiculelor de transport sunt de asemenea provocari bine stiute in randul celor impactaţi de aceasta raportare.
41% dintre respondenti afirma chiar ca nu identifica potentialul de a asigura o astfel de raportare, avand in vedere complexitatea fluxurilor logistice si complexitatea detaliilor care trebuie raportate. O astfel de raportare nu reflecta realitatile din practica cu care se confrunta operatorii implicati in comercializarea de bunuri si nu este adaptata pentru a adresa complexitatea si multitudinea scenariilor din activitatea logistica.
Raportarea SAF-T
Cum finalul lunii iulie 2022 reprezinta termenul pana la care toate companiile mari contribuabili, incadrate in aceasta categorie la 31 decembrie 2021, trebuie sa depuna Declaratia D-406, EY Romania a dorit sa afle si cat de bine merge implementarea acestui proiect. Doar 4% dintre companii declara ca au reusit deja, in timp ce 24% dintre respondenti declara ca sunt in curs si spera sa reuseasca sa respecte acest termen. Majoritatea marilor contribuabili vechi spun ca sunt in curs, dar nu vor fi pregatiti sa raporteze in termen. „Apreciem ca o extindere a perioadei de gratie este imperios necesara”, sustin acestia.
In ceea ce priveste companiile care s-au regasit pe listele de mari contribuabili dupa 31 decembrie 2021 si ar trebui sa depuna declaratia pana la finele lunii ianuarie 2023 - 10% spun ca sunt in curs, dar nu cred ca vor fi pregatite sa raporteze la termenul din ianuarie, in vreme ce 40% spun ca nu au inceput inca, dar cred ca vor fi pregatite sa raporteze pana la finalul lunii ianuarie 2023. 25% dintre respondenti spun ca sunt in curs si vor fi pregatite sa raporteze chiar de la finalul lunii august 2022.
|