RO e-Transport: Amenzi de pana la 100.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 08 Mai 2024 14:58 |
Sistemul RO e-Transport reprezinta o componenta esentiala a efortului de digitalizare la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Lansat ca parte a unui plan strategic extins, acest sistem este fundamental pentru modernizarea si eficientizarea proceselor fiscale in Romania.
Prin implementarea sistemului RO e-Transport, principalul obiectiv al ANAF este de a reduce decalajul fiscal de TVA, prin monitorizarea in timp real a miscarilor de marfuri pe drumurile nationale. Astfel, identificand si investigand potentialele cazuri de nereguli sau de frauda fiscala.
Spre deosebire de raportarea in sistemul RO e-Factura, care are la baza un standard european de raportare, RO e-Transport este un sistem dezvoltat local. Un element cheie al RO e-Transport este generarea anticipata de coduri unice fiecarui transport (UIT). Aceasta functionalitate ofera posibilitatea de a urmari fiecare transport in mod individual, asigurand o monitorizare eficienta si precisa a activitatilor comerciale legate de transportul rutier de bunuri.
"Implementarea sistemului a inceput la 1 iulie 2022, initial adresandu-se transporturilor de marfuri considerate cu un risc fiscal ridicat. Incepand cu 5 decembrie 2023, sfera de acoperire a sistemului a fost extinsa pentru a include toate categoriile de marfuri destinate transportului rutier international. Intrucat au existat mai multe discutii intre mediul de afaceri si autoritatile fiscale privind clarificarea raportarilor in cadrul sistemului, in data de 26 aprilie, ANAF si Ministerul Finantelor au publicat Ghidul privind utilizarea sistemului national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport", a mentionat Mihaela Hampu, Senior Tax Manager, Mazars in Romania.
La nivel national, obligatiile declararii datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne, sau operatorului economic care transporta, incarca si descarca pe teritoriul Romaniei bunuri cu risc fiscal ridicat.
"La nivel international, obligatiile declararii datelor cu privire la transportul bunurilor revin: destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de export. In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, aceasta obligatie revine beneficiarului din Romania, si furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri. Depozitarul trebuie sa obtina codul UIT, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit.”, a mentionat Daniel Damian, Tax Assistant Manager, Mazars in Romania.
In cazul persoanelor juridice, fapte precum cele de mai jos se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei, precum si cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate:
In cadrul Mazars, echipa fiscala a dezvoltat o solutie digitala pentru companiile din Romania, pentru a le ajuta sa raporteze corect informatiile in sistemul RO e-Transport, intr-un mod mult mai simplu si eficient.
|