KPMG: Peste 70% din afacerile de familie sunt increzatoare privind viitorul economic |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 21 Nov 2017 13:38 |
71% dintre afacerile europene de familie sunt increzatoare in privinta viitorului lor economic. In pofida increderii aratate, „razboiul pentru talente”, concurenta sporita si scaderea semnificativa a profitabilitatii reprezinta principalele preocupari, arata Barometrul realizat in 26 de tari din Europa, inclusiv Romania. Afacerile de familie europene continua sa lase in urma criza datoriilor din 2008 si 2009 si raman increzatoare in perspectivele lor pentru anul urmator. Cel mai recent Barometru al Afacerilor de Familie Europene, realizat de European Family Businesses (EFB) si KPMG Enterprise, a aratat ca 71% din proprietarii de afaceri si-au exprimat increderea in viitorul afacerile lor.
„Afacerile de familie au avut inca un an solid in 2017 si raman foarte optimiste in privinta viitorului. Sondajul nostru arata ca 57% din afacerile de familie au raportat o crestere a cifrei de afaceri in anul anterior si, dintre acestea, 75% au in plan reinvestirea profiturilor. Totusi, aspecte precum impactul potential adus de incertitudinea politica si viitorul Uniunii Europene raman in continuare motive de ingrijorare,” adauga Jonathan Lavender, Global Chairman, KPMG Enterprise. Afacerile de familie din Europa au raportat faptul ca incertitudinea asociata cu modificarile legislative potentiale, care ar putea avea impact asupra liberei circulatii transfrontaliere a talentelor, reprezinta o prioritate si ca integrarea continua si legaturile politice mai stranse ar fi binevenite.
Informatii cheie:
- 71% din respondenti sunt increzatori sau foarte increzatori in privinta perspectivelor economice pe urmatoarele 12 luni. Aproximativ un sfert (24,97%) raman neutri fata de perspectivele lor si doar 2% considera ca anul viitor va avea efecte negative sau foarte negative;
- 30% din respondenti (53% din respondentii din Marea Britanie) au indicat faptul ca incertitudinea politica reprezinta una din principalele ingrijorari;
- 56% din respondenti considera cresterea gradului de integrare ca fiind una din preferintele lor in ceea ce priveste viitorul Europei;
- 57% din respondenti au raportat o crestere a cifrei de afaceri in anul anterior, in timp ce 27% si-au mentinut cifra de afaceri si doar 13% au inregistrat o scadere;
- 43% din respondenti au identificat „razboiul pentru talente” drept cea mai importanta problema cu care se confrunta. Disponibilitatea fortei de munca impreuna cu cresterea costului aferent fortei de munca sunt considerate de 32% din respondenti ca fiind factori care pun presiune asupra afacerilor de familie;
- Nevoia de a echilibra preocuparile familiale si interesele de afaceri este considerata de 87% din respondenti ca fiind importanta sau foarte importanta pentru afacerea lor. Acest aspect a devenit mai problematic de la an la an incepand cu 2014, cand era considerat important sau foarte important de 59% din respondenti;
- 84% din respondenti indica faptul ca pregatirea si trainingul unui successor a fost importanta sau foarte importanta pentru afacerea lor.
Incertitudinea politica ramane o problema esentiala
Avand in vedere negocierile continue privind Brexit si alegerile tensionate in curs de desfasurare, climatul politic actual ramane una din principalele preocupari pentru afacerile de familie din Europa. Incertitudinea politica a fost clasata pe primul loc de catre 30% din respondentii din Europa si 53% din Marea Britanie. Desi se discuta din ce in ce mai mult despre politicile si regulamentele protectioniste la nivel guvernamental, proprietarii de afaceri ar dori sa vada o integrare mai buna, inclusiv reforme de reducere a sarcinii administrative, scaderea impozitelor si un acces sporit la talente la un cost redus.
Reinvestirea in afacere
Dupa multi ani de imbunatatire a rezultatelor economice, proprietarii de afaceri privesc spre viitor sicauta modalitati noi de valorificare a succesului lor. Afacerile de familie isi fructifica succesul prin reinvestirea profiturilor si cresterea fortei de munca. Din liderii intervievati, doar 7% planifica sa isi scoata profitul din companie. Restul au planuri de reinvestire care implica initiative strategice, precum construirea sau imbunatatirea infrastructurii, productiei sau marketingului (47%) sau cresterea fortei de munca (28%).
René Schöb, Partener, Consultanta Fiscala, KPMG in Romania, adauga: „Potrivit rezultatelor sondajului, afacerile de familie din Romania tind sa fie mai active decat cele din alte tari europene in ceea ce priveste optiunea de reinvestire a profiturilor in afacerile lor (60%), comparativ cu optiunea de a planifica investitii externe precum fuziuni si achizitii (7%). Aceasta constatare poate indica un potential de crestere organica pe care piata romaneasca inca il are in raport cu pietele mai dezvoltate din Europa. 40% dintre companiile care au facut obiectul sondajului au considerat, de asemenea, ca factorul principal care justifica cresterea veniturilor in 2018 va fi reprezentat de cererea de pe piata, in detrimentul altor factori precum lansarea de noi produse sau servicii (13%) sau marketingul inteligent (13%).”
Razboiul pentru talente se intensifica
Afacerile de familie concureaza cu gigantii industriei pentru angajati. Aceasta concurenta, impreuna cu scaderea somajului in Europa, ingreuneaza gasirea talentelor necesare de catre afaceri. In timp ce 44,7% dintre proprietarii de afaceri planifica suplimentarea numarului de angajati, „razboiul pentru talente” reprezinta o preocupare in crestere, intrucat 43% din respondenti considera ca lipsa de forta de munca calificata este o ingrijorare semnificativa pentru anul urmator.
„‘Razboiul pentru talente’ a devenit un aspect din ce in ce mai problematic pentru afacerile de familie europene. Cererea depaseste oferta si duce la cresterea costurilor. 32% din respondenti considera costurile crescute ca fiind o preocupare semnificativa care pune presiune asupra afacerilor de familie” afirma Jesus Casado, Secretar General al EFB. „Nu este surprinzator faptul ca afacerile de familie solicita imbunatatirea reglementarilor privind forta de munca - 41% din respondenti au identificat ca o mai mare flexibilitate a reglementarilor privind forta de munca constituie una dintre principalele doua modificari care ar putea stimula perspectivele de crestere a afacerii lor. Sistemul educational dual trebuie promovat pentru a asigura afacerilor competentele corespunzatoare pentru a continua sa creasca.”
Ingrijorari continue privind profitabilitatea si competitia
Pe langa ‘razboiul pentru talente’, anumite dificultati care s-au abatut asupra afacerilor de familie in ultimii ani, precum declinul profitabilitatii (36%), cresterea costului aferent fortei de munca (32%), concurenta sporita (37%) si modificarile potentiale ale cadrului de reglementare (28%), continua sa fie ingrijoratoare.
Echilibrarea interesului familiei si afacerii
Gasirea echilibrului perfect intre interesele familiale si cele de afaceri ramane o preocupare principala pentru afacerile de familie - si a fost raportata ca fiind importanta sau foarte importanta de catre 87% din respondenti. Incepand cu anul 2014, aceasta problema s-a intensificat constant din punct de vedere a semnificatiei, fiind considerata importanta de 59% din respondenti. Principalele afaceri de familie stabilesc din ce in ce mai multe reguli, proceduri, procese si mecanisme, precum consiliile de familie, pentru a gestiona asteptarile membrilor familiei si pentru a evita conflictele. In ansamblu, Barometrul indica faptul ca investitia in inovatie si conditiile economice imbunatatite dau roade pentru proprietarii de afaceri de familie europene. Daca acestia vor putea continua sa isi depaseasca dificultatile si sa gaseasca talentele necesare, atunci cresterea afacerii lor ar trebui sa se transpuna intr-o perspectiva optimista asupra viitorului.
Despre Barometru
Barometrul Afacerilor de Familie Europene se bazeaza pe raspunsurile unui sondaj online care a cuprins peste 1.100 chestionare primite de la afacerile de familie din 26 tari din Europa, inclusiv Romania, in perioada 7 mai - 23 august 2017. European Family Business Barometer
|