NextUp: Schimbarile fiscale dese si rapide destabilizeaza afacerile din Romania |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 08 Aug 2024 12:00 |
Mediul de afaceri din Romania este profund afectat si destabilizat de schimbarile fiscale dese, cresterea taxelor si aplicarea legilor chiar si de pe o zi pe alta, asa cum s-a intamplat in ultimii aproape doi ani. Legile sunt aplicate inainte sa fie intelese, pentru ca directia generala a institutiilor de stat in relatie cu contribuabilul este de a-l prinde cu frauda. Din cauza impredictibilitatii legislative, care afecteaza din ce in ce mai puternic afacerile mici si mijlocii, tot mai multi antreprenori amana sau opresc complet investitiile in dezvoltarea afacerilor - sustine NextUp, firma de solutii software care implementeaza orice modificare fiscala in softurile pe care le dezvolta pentru afaceri, aflata in contact cu peste 6.000 de IMM-uri.
In ultimii ani, dar mai ales in ultimele 18 luni, in Romania au avut loc numeroase schimbari privind regimul fiscal pentru firme, venite atat cu mariri de impozite, cat si cu introducerea mai multor taxe si cu eliminarea unor facilitati fiscale. Potrivit reprezentantilor NextUp, instabilitatea legislativa este la un nivel fara precedent in Romania - nu doar ca au loc schimbari fiscale extrem de frecvent, dar foarte multe intra in vigoare intr-un timp foarte scurt, in cateva saptamani, in cateva zile sau chiar de pe o zi pe alta. Impactul pe bugetul unei companii este uneori direct, imediat puternic. Daca cele mai cunoscute publicului larg sunt schimbarile aduse de e-Factura, care au generat un haos total, si cele de e-TVA anuntate initial in iunie ca vor intra in vigoare in iulie, in practica modificarile fiscale sunt mult mai numeroase. Concret, in 2023 au fost 219 modificari de lege cu impact direct asupra firmelor, iar in 2024, pana la final de iulie, sunt 124 de modificari fiscale, conform legilor publicate online de ANAF.
“Multe dintre aceste modificari intra in vigoare intr-un timp record, chiar si de azi pe maine, si fara norme de aplicare clare si documentate. Comunicarea din partea institutiilor de stat este saracacioasa, deloc transparenta, iar antreprenorul lasa responsabilitatea aplicarii legii in mod corect in grija contabilului. Digitalizarea la stat in ultimul an a insemnat pentru contabili stres si mai multa munca manuala, pe care, din pacate, softul nu poate sa o preia intotdeauna - de exemplu, acele note explicative de TVA, pe care contabilii vor trebui sa le intocmeasca de mana. Schimbari dese, cu impact in bugetul companiei inseamna asteptare. Asteptam sa vedem ce avem de platit, ca sa stim cat putem investi, sa ne intindem cat ne e plapuma. De aceea, in acest context, multe firme nu mai fac investitii de business si, in consecinta, fie abia supravietuiesc, fie amana cresterea. De altfel, in mediul de afaceri experimentam o atmosfera de nesiguranta, cauzata de lipsa de predictibilitate creata de oficiali. Antreprenorii sunt dornici sa faca investitii, printre care in digitalizare si automatizarea operatiunilor printr-un folosirea unui soft potrivit de tip ERP, in dezvoltarea echipei si in deschiderea de noi puncte de lucru sau in alte forme de extindere. Insa, prin prisma noilor reglementari fiscale prin care au disparut anumite facilitati si au crescut anumite taxe, firmele se vad nevoite sa ia masuri drastice de taieri de costuri si dezvoltare, care in fond inseamna si mai putini bani la bugetul de stat. Din punctul nostru de vedere, nu fac bine deloc mediului de afaceri aceste schimbari bruste de directie, de taxe, pentru ca antreprenorii nu stiu la ce sa se astepte si traiesc intr-o impredictibilitate totala”, declara Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Printre efectele acestor schimbari fiscale se numara si riscul de faliment pentru anumite firme
Instabilitatea legislativa afecteaza cel mai grav IMM-urile, multe fiind impactate de schimbarile de taxe si, in consecinta, se straduiesc sa revina la cifrele de profitabilitate din trecut, adauga reprezentantii NextUp, care aplica orice modificare fiscala in softuri folosite de mii de firme din Romania. Deloc surprinzator, cele mai afectate sunt firmele mici. Ca atare, numai in primele 4 luni ale anului, peste 32.000 de firme si-au inchis activitatea, fiind cu 44% mai multe decat in 2023, potrivit datelor Oficiului National al Registrului Comertului. Firmele radiate sunt din diverse domenii de activitate, printre care comert cu ridicata si cu amanuntul, repararea autovehiculelor si motocicletelor, agricultura, silvicultura si pescuit, informatii si comunicatii, activitati profesionale, stiintifice si tehnice sau constructii, ceea ce inseamna ca schimbarile fiscale au repercursiuni la nivel general, nu doar in cazuri particulare.
“Putem vorbi de impredictibilitate si instabilitate legislativa in momentul de fata in Romania si asta ingreuneaza planificarea si dezvoltarea afacerilor, atat pentru marile companii, cat si pentru micii intreprinzatori. Multi antreprenori prefera sa ramana precauti, fiind constransi sa ia decizii impotriva dezvoltarii afacerii, si amana pe termen nedeterminat investitiile. Aceasta este, din pacate, consecinta lipsei de claritate in ceea ce priveste politicile economice si fiscale. Transparenta din partea statului este esentiala pentru a stimula increderea in randul investitorilor si al mediului de afaceri. Pentru ca, da, modificarile fiscale, asa cum sunt ele implementate acum, pot duce la un risc crescut de faliment in randul multor firme”, adauga Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Sugestii pentru autoritati: ce schimbari sa faca pentru afaceri
In calitate de furnizor care aplica schimbarile de lege in softurile ERP, de gestiune si de contabilitate pentru afaceri, NextUp spera la o atitudine de colaborare din partea statului fata de mediul privat si le solicita autoritatilor sa opereze schimbari legislative intr-un mod echitabil pentru ambele parti.
“Mediul de afaceri isi doreste de la guvernanti o mai mare stabilitate si transparenta in deciziile economice, astfel incat companiile sa poata planifica si investi in viitor cu incredere. Fara aceste elemente, economia risca sa se confrunte cu o stagnare a investitiilor si cu dificultati crescute pentru afaceri, in special pentru cele mici, care sunt deja vulnerabile. Oferind softuri in care trebuie sa operam in timp util fiecare modificare fiscala, astfel incat firmele sa isi desfasoare activitatea fara intreruperi si fara sa riste sanctiuni, stim ce isi doresc afacerile de la autoritati: sa ofere contribuabililor un timp mai mare pentru adaptare la noile modificari si la cresterile de taxe pentru a avea mai multa predictibilitate in afaceri, sa adopte o atitudine de colaborare si sa consulte mediul de business in demersul fiscal. Nu in ultimul rand, sa se asigure ca au o infrastructura digitala functionala pentru conformarea firmelor la schimbari fiscale, cum este cazul e-Factura sau SAF-T. Antreprenorii, contabilii si angajatii din Romania isi doresc o schimbare de abordare a instutitiilor statului in luarea deciziilor, astfel incat noi toti sa putem plati taxe in continuare si sa contribuim la dezvoltarea Romaniei”, conchide Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care ii scuteste pe antreprenori de timp cu birocratia, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale si folosit cu precadere in retailul online, retailul traditional, productie, distributie, constructii si servicii, pentru a automatiza activitati repetitive consumatoare de resurse si a optimiza procesele si previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienti, cu o medie de 5 utilizatori per companie. Creand softuri pentru gestionarea eficienta a operatiunilor in business si dezvoltarea afacerilor, NextUp militeaza pentru o colaborare eficienta si avantajoasa intre stat si mediul privat.
|