PeliPartners: Firmele trebuie sa trateze responsabil analizele Consiliului Concurentei |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 11 Aug 2021 10:31 |
Companiile care activeaza pe piata materialelor de constructii trebuie sa trateze cu maxima responsabilitate analiza demarata de Consiliul Concurentei si sa aloce suficiente resurse interne pentru sprijinirea demersului, atrage atentia casa de avocatura PeliPartners.
Consiliul Concurentei a declansat o analiza privind recenta crestere a preturilor materialelor de constructii. Companiile trebuie sa aiba in vedere faptul ca exista responsabilitati si riscuri in transmiterea datelor catre Consiliul Concurentei, iar furnizarea de date eronate sau incomplete poate fi sanctionata cu o amenda de pana la 1% din cifra de afaceri. Nu doar acuratetea datelor este importanta, considera Oana Bucsa de la PeliPartners, ci si interpretarea lor si explicatiile privind activitatea. Datele urmeaza a fi corelate de catre Consiliul Concurentei cu cele ale competitorilor si inadvertente in aceste corelari pot duce la prelungiri ale analizei sau pot crea suspiciuni pentru inspectii inopinate si anchete ulterioare.
„Este de asteptat ca investigatia sa fie una ampla, astfel ca anticipam chestionarea unui numar ridicat de operatori economici - atat producatori, cat si alti operatori implicati in lantul de comercializare.”, a explicat Oana Bucsa, Senior Associate PeliPartners.
Scopul si rolul analizelor de piata
Suplimentar fata de puterile de investigare si sanctionare a comportamentelor anticoncurentiale, Consiliul Concurentei are posibilitatea de a investiga in ansamblu piete specifice care par sa nu functioneze bine pentru consumatori, explica expertii PeliPartners.
Ca atare, focusul acestor investigatii tinde sa fie asupra unor practici la nivel de industrie care prejudiciaza concurenta, si mai putin asupra comportamentului anumitor companii specifice.
In acelasi timp, Consiliul Concurentei poate utiliza analizele de piata pentru a identifica daca exista motive pentru declansarea ulterioara a unor investigatii separate privind comportamentul individual al participantilor la piata.
Responsabilitati si riscuri pentru companii
In cadrul analizelor de piata, Consiliul Concurentei are instrumente care, intr-o masura importanta, ne amintesc de investigatiile derulate pentru sanctionarea incalcarilor de concurenta. Astfel, autoritatea poate solicita informatii si documente, care au caracter obligatoriu, de la toti operatorii economici pe care ii considera relevanti, noteaza casa de avocatura PeliPartners.
Solicitarile implica de regula contributii semnificative din partea companiilor in ceea ce priveste date de piata si financiare sau alte analize similare, care presupun atat o administrare interna, cat si alocarea de resurse de personal doar pentru a raspunde la intrebarile adresate.
Informatiile solicitate de autoritate au de regula in vedere aspecte precum costuri, preturi, profitabilitate, clienti, canale si forme de comercializare, bariere la intrarea si iesirea de pe piata, aspecte de reglementare si alte elemente legale.
Atat expertiza juridica, cat si cea economica sunt in mod normal necesare si ar trebui sa fie implicate inca dintr-o etapa timpurie pentru a evita raspunsuri ambigue, incomplete, inexacte, irelevante sau speculative, cu impact negativ asupra pozitiei companiei.
Aceasta, in primul rand pentru ca raspunsurile transmise vor fi analizate de Consiliul Concurentei pentru a determina daca ofera indicii privind un comportament anticoncurential al respondentilor. Mai mult decat atat, netransmiterea unui raspuns sau transmiterea de informatii inexacte sau incomplete, chiar si din eroare, pot fi sanctionate cu aplicarea unei amenzi de pana la 1% din cifra de afaceri, avertizeaza PeliPartners.
Rezultate si posibile implicatii ale analizelor de piata
Consiliul Concurentei poate, dar nu are obligatia, sa publice un raport cu privire la rezultatele analizei desfasurate, context in care partile interesate pot formula observatii, explica expertii PeliPartners.
„In situatia in care in urma analizei sunt identificate nereguli in modul de functionare al pietei, Consiliul Concurentei are la dispozitie o serie de instrumente pentru inlaturarea lor. Unul dintre acestea este formularea de recomandari catre mediul de afaceri, autoritati publice sau chiar consumatori. Consiliul mai poate promova unele modificari legislative, atunci cand in urma analizei de piata reiese ca disfunctiile sunt determinate de cadrul legal existent sau poate impune masuri specifice in sarcina anumitor participanti la piata”, a adaugat Oana Bucsa.
In acelasi timp, in masura in care datele colectate de Consiliul Concurentei indica faptul ca disfunctionalitatile analizate au la baza posibile fapte anticoncurentiale, autoritatea le poate utiliza pentru a fundamenta declansarea unei investigatii privind comportamentul pe piata al unor operatori specifici.
Casa de avocatura PeliPartners atrage atentia ca, avand in vedere consecintele potentiale de amploare ale unor astfel de investigatii, este recomandat sa fie alocate suficiente resurse interne pentru a se asigura ca echipa juridica este sprijinita in mod adecvat, atat in ceea ce priveste colectarea informatiilor necesare, cat si formularea pozitiei companiei cu privire la problemele luate in considerare.
|