PeliPartners: Manifestarea concurentei in cadrul procedurilor de achizitii publice |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 24 Apr 2024 12:48 |
Regulile din domeniul achizitiilor publice permit operatorilor economici sa participe in comun la procedurile de achizitie publica, prin formarea de asocieri. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei, autoritatea care supravegheaza functionarea pietei in deplina concurenta in vederea promovarii intereselor consumatorilor, poate analiza in mod autonom conditiile si necesitatea formarii unei astfel de asocieri din perspectiva legislatiei din domeniul concurentei.
"Formarea de asocieri in vederea participarii in comun la proceduri de achizitie publica poate deveni o solutie des intalnita printre operatorii economici in prezent, intr-un context in care Romania beneficiza de oportunitati de finantare a proiectelor de investitii ale autoritatilor publice. In acest sens, este important ca operatorii economici sa se asigure ca acorda o atentie deosebita inclusiv regulilor din domeniul concurentei”, a declarat Catalina Burca-Andonie, Associate PeliPartners.
Cand este permisa o asociere?
In general, asocierea in vederea participarii cu o oferta comuna la o procedura de achizitie publica nu ridica ingrijorari de concurenta atunci cand:
In ce conditii pot sa formeze o asociere (potentiali) concurenti?
Asocierea care are loc intre operatori economici (potentiali) concurenti nu ridica in mod automat ingrijorari de concurenta. Pentru ca o astfel de asociere sa nu intre sub umbrela autoritatii de concurenta, operatorii economici trebuie sa verifice daca aceasta trece testul urmatoarelor conditii, care trebuie indeplinite cumulativ:
a) niciun operator economic nu ar fi putut indeplini, in mod individual, conditiile stabilite in caietul de sarcini sau in contractul-cadru;
b) un subgrup al membrilor asocierii nu ar fi fost in masura sa indeplineasca, in mod individual, conditiile stabilite in caietul de sarcini sau in contractul-cadru;
c) membrii asocierii schimba doar un nivel minim de informatii in momentul intocmirii ofertei de participare si pe toata perioada executarii contractului;
d) membrii asocierii concureaza in conditii normale in alte situatii.
Analiza conditiilor de mai sus trebuie efectuata de participantii asocierii de fiecare data cand intentioneaza sa participe cu o oferta in comun la o procedura de achizitie publica.
"Daca schimbul de informatii dintre participatii la asociere poate fi adresat inclusiv pe cale contractuala, analiza capacitatii de a indeplini in mod individual conditiile caietului de sarcini si de a concura in conditii normale in alte situatii ar putea necesita o evaluare fundamentata inclusiv din perspectiva regulilor de concurenta aplicabile”, a precizat Catalina Burca-Andonie, Associate PeliPartners.
In general, asocierea unor operatori economici (potentiali) concurenti ar putea fi permisa atunci cand, din cauza complexitatii contractului de achizitie publica, acesta nu ar putea fi executat individual (spre exemplu, operatorii nu beneficiaza de toate tehnologiile, know-how-ul, resursele economice si tehnice necesare pentru executarea contractului.)
Pe de o parte, participantii asocierii pot dovedi ca prin asociere au posibilitatea de a prezenta in comun o oferta mai competitiva, sa execute contractul de achizitie publica mai eficient si sa ofere preturi mai mici prin reducerea anumitor costuri in comparatie cu situatia in care ar depune cate o oferta individuala.
Pe de cealalta parte, asocierile formate din mai multi operatori economici decat numarul care ar fi necesar pentru depunerea unei oferte comune pentru executarea contractului de achizitie publica ar putea fi pasibile de sanctiuni aplicate de autoritatile de concurenta. Astfel de asocieri nu sunt considerate benefice nici pentru consumatori, dar nici pentru acei operatori economici care respecta regulile de concurenta.
In acest sens, autoritatea de concurenta din Franta a sanctionat o asociere de operatori economici din sectorul transporturilor, infiintata in scopul de a depune o oferta comuna in cadrul unei proceduri de achizitie publica, pe motiv ca operatorii economici aveau de fapt capacitatea de a participa individual la acea procedura. Autoritatea de concurenta a concluzionat ca:
Situatiile in care avantajele pentru consumatori prevaleaza asupra efectelor negative pentru concurenta
Formarea unei asocieri intre (potentiali) concurenti ar putea fi permisa de regulile de concurenta atunci cand se considera ca avantajele pentru consumatori, rezultate in urma acordului de asociere, prevaleaza asupra efectelor negative pentru concurenta.
Conceptul de „consumatori” include atat clientii produselor sau serviciilor vizate de asocierile operatorilor economici, cat si autoritatea contractanta care organizeaza procedura de achizitie publica.
"Astfel de avantaje se pot materializa sub forma unor preturi mai mici, a unei calitati mai bune a produselor sau a unei game mai largi de produse sau servicii care fac obiectul cererii de oferta. Operatorii economici trebuie sa documenteze si sa fundamenteze in mod obiectiv ca avantajele pentru consumatori compenseaza cel putin efectele restrictive pe care asocierea le poate avea asupra concurentei”, a precizat Ionelia Anton, Associate PeliPartners.
In acest sens, Comisia Europeana a considerat, initial, ca asocierea formata din mai multi operatori economici din Marea Britanie, in cadrul unei licitatii privind dezvoltarea unor servicii de televiziune digitala interactiva, a restrans concurenta din cauza ca acestia erau potentiali concurenti.
Cu toate acestea, tinand cont de beneficiile aduse consumatorilor directi (a fost dezvoltat un serviciu de televiziune mai bun intr-un timp mult mai scurt decat daca ar fi contractat doar una dintre intreprinderi), precum si comerciantilor (in urma dezvoltarii unui nou produs, a aparut si un nou furnizor pe piata de televiziune), Comisia Europeana a decis ca, in urma asocierii, efectele pozitive au compensat efectele restrictive asupra concurentei.
|