Romania implementeaza impozitul minim global pentru alinierea la Pilonul 2 OCDE |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 07 Nov 2024 16:57 |
Regulile Pilonului 2 - sistemul mondial de combatere a erodarii bazei impozabile (GloBE), au fost elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) pentru a oferi un sistem comun de impozitare care sa garanteze ca intreprinderile multinationale (MNE) platesc un impozit minim global (GMT) de 15% in fiecare jurisdictie in care isi desfasoara activitatea si genereaza venituri.
Ca un pas semnificativ catre echitatea fiscala globala, atat Romania, cat si Turcia au adoptat aceste reguli pentru a crea conditii echitabile de concurenta pentru companii pe piata.
In Romania, Pilonul 2 a fost transpus in legislatia fiscala interna prin Legea nr. 431/2023, astfel multinationalele cu o cifra de afaceri de cel putin 750 milioane de euro care opereaza in Romania, vor plati o cota minima efectiva de impozitare de 15%. Principalele reguli includ:
• Regula includerii veniturilor (IIR): se aplica atunci cand impozitul suplimentar este datorat in jurisdictia entitatii-mama a grupului multinational.
• Regula profitului subimpozitat (UTPR): atunci cand IIR nu este aplicabila in jurisdictia entitatii-mama a grupului multinational, aceasta regula impune taxe suplimentare intr-o alta
jurisdictie cu impozitare redusa.
"Multinationalele ar trebui sa inceapa colectarea datelor pentru primul calcul ce va acoperi exercitiul financiar 2024, si care va trebui depus in iunie 2026. Introducerea impozitului minim global aliniaza legislatia din Romania la standardele internationale si asigura un mediu competitiv si echitabil pentru companiile care opereaza aici", a mentionat Liviu Gheorghiu, Tax Partner, Forvis Mazars in Romania.
Turcia a adoptat, de asemenea, Pilonul 2, in conformitate cu cadrul OECD/G20 BEPS. Autoritatile turce au adoptat o abordare in doua etape, introducand atat regulile globale ale Pilonului 2, cat si un Impozit Minim Intern (DMT), care asigura ca impozitul pe venit nu poate fi mai mic de 10% din castiguri. Pilonul 2 va intra in vigoare pentru exercitiile financiare incepand din ianuarie 2024, in timp ce DMT va intra in vigoare pentru exercitiile financiare incepand din ianuarie 2025.
Aspectele cheie ale abordarii Turciei includ:
• Impozitul suplimentar national calificat (QDMTT): asigura ca multinationalele platesc un impozit de cel putin 15%.
• Norme tranzitorii de siguranta pentru raportarea publica CbCR: ofera facilitati pentru entitatile cu venituri reduse sau cu rate de impozitare efective simplificate, permitand anumitor jurisdictii sa evite impozitarea suplimentara.
Regulile fiscale imbunatatite si eforturile de transparenta ale Romaniei
In plus fata de impozitul minim global, Romania a avansat catre digitalizarea TVA-ului prin introducerea sistemului RO e-TVA, un sistem de declaratie precompletata destinat sa imbunatateasca colectarea impozitelor si sa reduca erorile.
Sistemul RO e-TVA a devenit operational la 1 august 2024 si acopera activitatile economice desfasurate incepand cu 1 iulie 2024. Sistemul integreaza date din diverse surse, inclusiv RO e-Factura, RO e-Transport si SAF-T, si este conceput pentru a simplifica declaratiile de TVA pentru entitatile impozabile. Odata ce declaratiile de TVA precompletate sunt trimise entitatilor inregistrate prin Spatiul Privat Virtual, acestea trebuie sa verifice datele si sa rezolve discrepantele identificate de ANAF.
"Este important de mentionat ca, daca o companie nu raspunde la discrepantele definite ca diferente de cel putin 20% sau un minim de 5.000 de lei in termen de 20 de zile, se va confrunta cu amenzi cuprinse intre 1.000 si 10.000 de lei, in functie de dimensiunea companiei. De asemenea, neindeplinirea obligatiei de a furniza sau corecta informatiile incepand cu data de 1 ianuarie 2025, expune entitatile la riscuri de inspectii fiscale sau de rambursari necuvenite de TVA", a mentionat Mihaela Hampu, Senior Tax Manager, Forvis Mazars in Romania.
Aspectele cheie includ:
• Declaratii precompletate: generate automat din activitatile economice raportate in sistemele fiscale nationale, accesibile entitatilor inregistrate in scopuri de TVA pana pe data de 5 a fiecarei luni.
• Monitorizarea conformitatii: daca exista diferente de cel putin 20% sau un minim de 5.000 de lei intre declaratiile depuse si cele precompletate, autoritatea fiscala (ANAF) va notifica contribuabilii, oferindu-le 20 de zile pentru a raspunde inainte de aplicarea eventualelor amenzi.
In plus, ANAF si-a intensificat activitatile de audit fiscal. In luna iunie 2024, au fost efectuate peste 4.200 de inspectii si 1.700 de controale antifrauda, vizand sectoare precum transportul, retailul si productia. TVA-ul ramane un punct central al acestor inspectii, subliniind angajamentul autoritatii de a reduce deficitul de TVA al Romaniei.
Aspecte notabile ale auditurilor fiscale includ:
• Amenzi pentru neconformitate: incepand cu ianuarie 2025, contribuabilii mari se confrunta cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei daca diferentele din declaratiile de TVA nu sunt explicate in termenul legal.
• Concentrarea pe rambursarile de TVA: entitatile expuse riscului de rambursari necuvenite de TVA se pot confrunta cu inspectii fiscale si investigatii antifrauda.
Pe masura ce Romania si Turcia isi intaresc controalele fiscale si introduc cadre fiscale mai riguroase, companiile vor trebui sa gestioneze proactiv strategiile de conformitate pentru a se asigura ca respecta atat standardele fiscale interne, cat si cele internationale. Pregatirea anticipata pentru aceste schimbari ample nu numai ca va ajuta la evitarea sanctiunilor, dar va sustine si planificarea financiara pe termen lung si stabilitatea intr-o piata globala din ce in ce mai reglementata.
|