FGO: Doar 10% fin firmele din sistem au emis e-Factura si numai 25% sunt corecte |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 01 Nov 2022 12:52 |
Aproximativ 10% din firmele prezente in sistemul FGO au emis e-Factura, desi peste 50% dintre autoritatile din Romania au fost facturate prin platforma, iar din totalul de e-Facturi doar 25% au fost emise aparent corect (cu codurile NC sau CPV mapate in vederea raportarii).
Conform trendului actual, procentul estimat nu va depasi 35% pana la final de an, potrivit platformei dedicate digitalizarii afacerilor mici si mijlocii.
"In ultimele 4 luni de la introducerea obligatorie a e-Factura, peste 50% dintre autoritatile din Romania (adica peste 7.000 de entitati fiscale) au primit o astfel de factura emisa prin FGO, platforma ce cuprinde module dedicate pentru a sustine digitalizarea afacerilor mici si mijlocii, dar si diverse automatizari si integrari cu serviciile bancare pentru facilitarea comunicarii cu contabilitatea externalizata. Insa, doar putin peste 10% din totalul firmelor inregistrate in FGO au emis si o e-Factura", potrivit unui comunicat al FGO.
Cele mai multe companii care au facturat in platforma e-Factura sunt din Bucuresti, unde s-au inregistrat de 4 ori mai multe facturi decat urmatorul clasat, Constanta. Clasamentul este completat de Cluj, Prahova, Bihor si Sibiu, intr-un top al primelor 6 care totalizeaza aproape 50% din e-Facturile emise in FGO. La polul opus, cele mai putine e-Factura sunt in judetul Braila, pe ultimul loc, urmat de Gorj, Dambovita, Salaj, Teleorman, impreuna totalizand 2% din e-Facturi.
In luna iulie, prima cand e-Factura a devenit obligatorie pentru toate companiile care au relatii cu entitati de stat, respectiv toate cele care comercializeaza unul dintre cele 900 de produse cu risc fiscal ridicat, 5% dintre firmele prezente in FGO au facturat astfel, procent abia dublat pana in prezent, la putin peste 10%.
"Desi au generat aproape jumatate din efortul de asistenta la utilizare, in luna iulie, prima de e-Factura, mai putin de 5% din companiile inregistrate pana in prezent in FGO si-au conectat contul la SPV-ANAF, doar 6% au facturat autoritati si mai putin de 4% din totalul facturilor din FGO au fost de acest tip. Efortul a fost mare la inceput, companiile si-au dat interesul si practic doar cei care s-au conformat initial au continuat sa factureze astfel. Explicatia gradului mic de conformare poate fi si pentru ca nu exista repercursiuni, penalizari in cazul in care aceste firme nu factureaza prin e-Factura", spune Valeriu Filip, co-fondator FGO.
Tichetele de asistenta deschise serviciilor de suport FGO, mai ales in iulie-august odata cu introducerea obligativitatii, arata un interes crescut al firmelor pentru alinierea la legislatia e-Factura. Peste 20% din totalul solicitarilor trimise departamentului de suport au avut legatura cu e-Factura, conectarea contului SPV in FGO, la fel si 40% dintre apelurile telefonice au fost in acelasi sens.
In luna iulie, peste 80% dintre solicitari au fost doar despre e-Factura si ANAF.
"Noi am sustinut cu buna credinta tot efortul de ghidare al utilizatorilor reusind sa solutionam peste 5.000 de solicitari scrise si peste 6.000 de apeluri doar in prima luna. Pentru ca era ceva nestiut, necomunicat suficient de catre autoritati si tot efortul de configurare si intrebari tehnice, a cazut pe furnizorii de servicii similare. Restul statisticilor de utilizare scot in evidenta mai degraba o pierdere a interesului si o lipsa de verificare a autoritatilor", a explicat Valeriu Filip.
Din totalul de e-Facturi emise in cele aproape patru luni de zile, doar 25% au fost emise aparent corect (cu codurile NC sau CPV mapate in vederea raportarii), procent care, estimat pe trendul actual, nu va depasi 35% pana la final de an.
"Desi la momentul introducerii obligativitatii e-Factura, in randul antreprenorilor, inca erau neclare contextele de utilizare si cum se completeaza sau cum se asociaza categoriile produselor cu risc sau codurile CPV pentru cazul facturarii catre autoritati, acum lucrurile sunt intr-o relativa stabilitate si solutii de automatizare exista, insa, cu toate acestea, in platforma FGO constatam o plafonare a interesului care se traduce tot intr-un grad mic de conformare voluntara a contribuabililor", a adaugat Filip.
Platforma FGO a fost lansata de i-Tom Solutions la 1 ianuarie 2017, fiind dezvoltata in parteneriat cu SAGA Software, cel mai utilizat program de contabilitate din Romania, cu scopul eficientizarii si automatizarii comunicarii intre antreprenor si contabil.
La inceputul lunii octombrie 2022, cel mai mare furnizor mondial de servicii de infrastructura, AWS, a publicat un studiu de caz despre infrastructura si procedurile cunoscutei platforme, in care scoate in evidenta arhitectura, performantele dar, foarte interesant, si procedurile urmate pentru securitatea datelor stocate si gestionate de catre FGO.ro.
In prezent, peste 83.000 de companii mici si mijlocii folosesc FGO pentru diverse domenii de activitate, platforma punand accent pe integrari cu serviciile bancare, contabilitate, platforme de comert electronic, tratand inclusiv aspecte de interpretare financiara a datelor afacerii din balante sau asigurand accesul firmelor la servicii de factoring si scontare prin furnizori acreditati.
Pachetul FGO pentru emiterea rapida de facturi si inregistrarea automata in contabilitate este oferit gratuit fara limita de utilizare in timp sau numar de facturi, iar abonamentele platite care includ accesul la SPV si alte solutii de gestionare a afacerii pornesc de la 100 lei/an.
|