Gartner enunta principalele 10 tendinte strategice in tehnologie pentru anul 2024 |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 26 Oct 2023 09:59 |
Gartner a publicat cele 10 tendinte tehnologice strategice de top pe care organizatiile trebuie sa le aiba in vedere pentru 2024. Analistii si-au prezentat concluziile in cadrul Gartner IT Symposium/Xpo de la Orlando, Florida.
"Perturbarile tehnologice si incertitudinile socio-economice necesita disponibilitatea de a actiona cu indrazneala si sporeste in mod strategic rezilienta fata de raspunsurile de circumstanta”, a declarat Bart Willemsen, VP Analyst la Gartner. „Liderii IT se afla intr-o pozitie unica de a stabili din punct de vedere strategic un parcurs prin care investitiile in tehnologie sa contribuie la sustinerea succesului afacerii lor, in pofida acestor incertitudini si presiuni.”
"Ei si alti directori trebuie sa evalueze impactul si beneficiile tendintelor tehnologice strategice, dar aceasta nu este o sarcina simpla, avand in vedere rata in crestere a inovatiei tehnologice”, a declarat Chris Howard, VP Analyst si Chief of Research la Gartner. „De exemplu, inteligenta artificiala generativa si alte categorii de inteligenta artificiala ofera noi oportunitati si este cea care dirijeaza mai multe trenduri. Dar obtinerea de valoare pentru afacere prin utilizarea durabila a inteligentei artificiale necesita o abordare coordonata a adoptarii pe scara larga, cu atentie la riscuri”, a completat Chris Howard.
IA generativa democratizata
Inteligenta artificiala generativa (GenAI) devine democratizata prin confluenta modelelor masiv pre-instruite, a cloud computing-ului si a open source, facand aceste modele accesibile lucratorilor din intreaga lume. Pana in 2026, Gartner estimeaza ca peste 80% dintre organizatii vor fi folosit API-uri si modele GenAI si/sau implementat aplicatii compatibile GenAI in medii de productie, fata de mai putin de 5% la inceputul anului 2023.
Aplicatiile GenAI pot face accesibile si disponibile pentru utilizatorii de afaceri surse vaste de informatii – interne si externe. Aceasta inseamna ca adoptarea rapida a GenAI va democratiza in mod semnificativ cunostintele si abilitatile la nivelul organizatiilor. Modelele lingvistice mari (Large Language Models – LLM) permit companiilor sa isi conecteze angajatii din domeniul cunoasterii intr-un stil conversational cu o intelegere semantica bogata.
Managementul increderii, riscului si securitatii in IA
Democratizarea accesului la IA a facut si mai urgenta si clara necesitatea managementului increderii, riscurilor si securitatii in AI (AI Trust, Risk and Security Management – TRiSM). Fara un cadru adecvat, modelele AI pot genera rapid efecte negative care scapa de sub control, eclipsand orice performanta pozitiva si castigurile societale pe care AI le faciliteaza. AI TRiSM ofera instrumente pentru ModelOps, protectie proactiva a datelor, securitate specifica IA, monitorizare a modelelor (inclusiv monitorizarea deviatiei datelor, a deviatiei modelului si/sau a rezultatelor neintentionate), precum si controlul riscurilor pentru intrarile si iesirile catre modele si aplicatii terte.
Gartner estimeaza ca pana in 2026, organizatiile care aplica controale AI TRiSM vor creste acuratetea luarii deciziilor prin eliminarea pana la 80% din informatiile alterate si ilegitime.
Dezvoltare augmentata de IA
Dezvoltarea augmentata de IA reprezinta utilizarea tehnologiilor IA, cum ar fi GenAI si invatarea automata, pentru a ajuta inginerii software in proiectarea, codificarea si testarea aplicatiilor. Ingineria software asistata de AI imbunatateste productivitatea dezvoltatorilor si permite echipelor de dezvoltare sa raspunda cererii tot mai mari de software pentru a conduce afacerea. Aceste instrumente de dezvoltare bazate pe inteligenta artificiala le permit inginerilor software sa petreaca mai putin timp scriind cod, astfel incat sa poata aloca mai mult timp unor activitati strategice, cum ar fi proiectarea si compozitia unor aplicatii de afaceri convingatoare.
Aplicatii inteligente
Aplicatiile inteligente includ inteligenta – pe care Gartner o defineste ca adaptare invatata pentru a raspunde in mod adecvat si autonom – ca o capacitate. Aceasta inteligenta poate fi utilizata in multe cazuri de utilizare pentru a spori sau automatiza mai bine munca. Ca o capacitate fundamentala, inteligenta in aplicatii cuprinde diverse servicii bazate pe inteligenta artificiala, cum ar fi invatarea automata, stocarea vectorilor si datele conectate. In consecinta, aplicatiile inteligente ofera experiente care se adapteaza dinamic cerintelor utilizatorului.
Exista o nevoie si o cerere clara pentru aplicatii inteligente. 26% dintre directorii executivi intervievati in cadrul 2023 Gartner CEO and Senior Business Executive Survey au citat lipsa de talente drept cel mai daunator risc pentru organizatia lor. Atragerea si retinerea talentelor este prioritatea principala a directorilor executivi in ceea ce priveste forta de munca, in timp ce AI a fost desemnata tehnologia care in urmatorii trei ani va afecta cel mai semnificativ industriile in care activeaza organizatiile lor.
Forta de munca augmentata-conectata
Forta de munca augmentata-conectata (Augmented-connected workforce – ACWF) este o strategie de optimizare a valorii generate de lucratorii umani. Necesitatea de a accelera si extinde talentele dirijeaza tendinta ACWF, care foloseste aplicatii inteligente si analiza fortei de munca pentru a genera contextul si indrumarile de zi cu zi necesare pentru a sprijini experienta, bunastarea si capacitatea fortei de munca de a-si dezvolta propriile abilitati. In acelasi timp, ACWF genereaza rezultate de afaceri si un impact pozitiv pentru partile implicate.
Pana in 2027, 25% dintre CIO vor folosi initiativele din domeniul fortei de munca augmentate-conectate pentru a reduce cu 50% timpul de atingere a competentelor pentru rolurile cheie.
Managementul expunerii continue la amenintari
Managementul expunerii continue la amenintari (Continuous threat exposure management – CTEM) este o abordare pragmatica si sistemica care permite organizatiilor sa evalueze in mod continuu si consecvent accesibilitatea, expunerea si exploatarea activelor digitale si fizice ale unei organizatii. Alinierea obiectivelor de evaluare si remediere CTEM cu vectorii de amenintari sau proiectele de afaceri, mai degraba decat cu o componenta de infrastructura, evidentiaza nu numai vulnerabilitatile, ci si amenintarile care nu pot fi corectate.
Pana in 2026, Gartner estimeaza ca organizatiile care isi prioritizeaza investitiile in securitate pe baza unui program CTEM vor inregistra o reducere cu doua treimi a aparitiei breselor de date.
Clientii masina
Clientii masina (numiti si „custobots”) sunt actori economici non-umani care pot negocia si cumpara in mod autonom bunuri si servicii in schimbul efectuarii de plati. Pana in 2028, vor exista 15 miliarde de produse conectate care vor avea potentialul de a se comporta ca un client, numarul acestora urmand sa creasca in urmatorii ani cu alte cateva miliarde. Aceasta tendinta de crestere va fi sursa unor venituri de trilioane de dolari pana in 2030 si va deveni in cele din urma mai semnificativa decat aparitia comertului digital. Consideratiile strategice ar trebui sa includa oportunitati fie de a facilita acesti algoritmi si dispozitive, fie chiar de a crea noi custoboti.
Tehnologie durabila
Tehnologia durabila este un cadru de solutii digitale utilizate pentru a permite obtinerea unor rezultate de mediu, sociale si de guvernanta (Environmental, Social and Governance – ESG) care sustin pe termen lung echilibrul ecologic si drepturile omului. Utilizarea tehnologiilor precum inteligenta artificiala, criptomonedele, Internet of Things si cloud computing produc o ingrijorare cu privire la consumul de energie si impactul asupra mediului. Acest lucru determina o nevoie de a se asigura ca utilizarea IT-ului devine mai eficienta, circulara si durabila. De fapt, Gartner preconizeaza ca pana in 2027, 25% dintre CIO vor vedea compensatia personala in relatie directa cu impactul lor asupra tehnologiei durabile.
Ingineria platformei
Ingineria platformei (Platform engineering) este disciplina de construire si operare a platformelor self-service de dezvoltare interna. Fiecare platforma este un strat, creat si intretinut de o echipa de produs dedicata, conceput pentru a sprijini nevoile utilizatorilor sai prin interfatarea cu instrumente si procese. Scopul ingineriei platformei este de a optimiza productivitatea, experienta utilizatorului si de a accelera livrarea valorii pentru afacere.
Platforme industriale cloud
Pana in 2027, Gartner estimeaza ca peste 70% dintre organizatii vor folosi platformele cloud din industrie (Industry cloud platform – ICP) pentru a-si accelera initiativele de afaceri, in crestere de la mai putin de 15% in 2023. ICP-urile abordeaza rezultatele de afaceri relevante pentru industrie combinand serviciile de baza SaaS, PaaS si IaaS intr-o oferta unica de produse cu capabilitati compozabile. Acestea includ, de obicei, o data fabric din industrie, o biblioteca de capabilitati de afaceri implementate, instrumente de compunere si alte inovatii ale platformei. ICP-urile sunt oferte de cloud personalizate specifice unei industrii si pot fi adaptate in continuare nevoilor unei organizatii.
Cele mai importante trenduri tehnologice strategice din acest an evidentiaza acele tendinte care vor genera perturbari si oportunitati semnificative pentru CIO si alti lideri IT in urmatoarele 36 de luni. Clientii Gartner pot afla mai multe in Raportul special Gartner "Top Strategic Technology Trends for 2024”.
|