McKinsey: Economia digitala a Romaniei poate ajunge la 52 miliarde euro in 2030 |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 21 Sep 2022 11:31 |
Economia digitala a Romaniei ar putea creste de 3,5 ori, la aproximativ 52 de miliarde de euro in 2030, comparativ cu 14,8 miliarde de euro cat valora anul trecut, releva raportul "Digital Challengers on the Next Frontier", realizat de McKinsey & Company.
In prezent, Romania este a treia piata ca economie digitala intre cele zece tari Digital Challengers, dupa Polonia (44 miliarde de euro) si Cehia (18 miliarde de euro). In acest context, valoarea este impartita intre comertul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) si cheltuielile offline pentru produse digitale - de 1,6 miliarde de euro.
Potrivit sursei citate, comertul digital inseamna 66% din economia digitala a Romaniei, iar IT&C poate deveni principalul motor de crestere pana in anul 2030.
Cu o valoare estimata la 52 de miliarde de euro in 2030, economia digitala a Romaniei ar putea ajunge sa reprezinte aproximativ 9,6% din PIB, context in care, in 2021, comertul digital pe cap de locuitor a fost de 506 euro, sub media regiunii.
Raportul de specialitate arata ca economia digitala a Romaniei a fost estimata la 14,8 miliarde de euro, in 2021 (aproximativ 6% din PIB), in timp ce investitiile in IT&C au inregistrat o crestere anuala de 8%, intre 2017 - 2021, pana la 3,5 miliarde de euro. Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt inca reduse in comparatie cu tari, precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).
Dezvoltarea economiei digitale poate fi observata si din perspectiva IMM-urilor care vand online, procentul acestora majorandu-se de la 7% in 2017 la 17% in 2021.
In perioada de referinta, Romania este a doua cea mai mare piata de comert digital din CEE, situandu-se dupa Polonia (26,7 miliarde de euro) si inaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro). Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru e-commerce si rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.
Astfel, in 2021, un roman cheltuia in medie de 506 euro pentru achizitii in online, in timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro. Dintre Digital Challengers, tarile cu cele mai mari valori medii per capita pentru comert electronic sunt Lituania (1.064 de euro), Slovenia (866 de euro) si Cehia (849 de euro).
In ceea ce priveste rata de acoperire, in Romania segmentul digital reprezinta doar 14% din totalul pietei de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comertul offline (59,1 miliarde euro). Cu o pondere de 14%, tara noastra are una dintre cele mai scazute rate de acoperire a comertului digital in total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.
La ora actuala, cele mai mari categorii de e-commerce in Romania sunt: produse pentru casa si electronice (39% din comertul digital), servicii de transport (31%) si segmentul de fashion (14%). Pe de alta parte, in pandemie, categoria cu cea mai mare crestere a fost cea a produselor alimentare, la o valoare de 389 milioane de euro, de la 123 de milioane de euro in 2019.
Pe parte de export, Romania si Cehia au cea mai mare pondere in totalul vanzarilor de bunuri prin comertul digital, iar acest lucru este determinat in principal de catre doi jucatori care au o prezenta in alte tari, respectiv eMag (Romania) - datorita operatiunilor din Ungaria si Bulgaria, si Alza (Cehia) - care activeaza in Germania, Austria, Slovacia, si Ungaria.
La capitolul serviciilor de e-guvernare, acestea au cea mai scazuta rata de acoperire (15%) dintre toate tarile europene. Analiza arata ca tarile mai digitalizate au inregistrat, in medie, o incetinire economica mai putin severa in timpul primelor valuri ale pandemiei de COVID-19: o scadere cu 2,3% a dinamicii PIB pentru Digital Frontrunners, comparativ cu o diminuare de 3,9% dinamicii PIB pentru Digital Challengers.
Raportul McKinsey & Company reprezinta cea de-a treia editie a unei serii despre economia digitala, dupa "The Rise of Digital Challengers", in 2018, si "Digital Challengers in the Next Normal", in 2020. Documentul compara potentialul a zece economii din Europa Centrala si de Est - denumite Digital Challengers (Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) cu alte doua grupuri din Europa: Digital Frontrunners (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Tarile de Jos, Norvegia si Suedia) si Big 5 - grupul celor cinci mari economii europene (Franta, Germania, Italia, Spania si Regatul Unit).
McKinsey & Company este o firma globala de consultanta in management, prezenta in peste 65 de tari si 130 de orase. Compania si-a deschis primele birouri in Europa Centrala si de Est la inceputul anilor 1990, iar in prezent are birouri in Bucuresti, Budapesta, Kiev, Praga, Varsovia si Zagreb.
|