Metaverse: Universul virtual poate aduce mari beneficii mediului de afaceri |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 21 Mar 2022 12:35 |
Pana in 2030, se estimeaza ca piata Metaverse va creste de la 47,48 miliarde dolari la 678,8 miliarde dolari, conform Statista. Conceptul de Metavers a fost descris pentru prima data in romanul “Snow Crash” scris de Neal Stephenson si publicat in 1992. Insa, interesul pentru acest univers virtual a crescut in 2021, in momentul in care Mark Zuckerberg a anuntat ca va schimba numele companiei Facebook in Meta. Daca pana in prezent Metaversul a fost folosit cu preponderenta pentru jocurile video, acest univers virtual poate aduce beneficii si mediului de afaceri.
Metavers-ul, lumea virtuala in care utilizatorii, prin intermediul avatarurile lor, traiesc experiente interactive fara a fi prezenti fizic in locul respectiv, va schimba radical modul in care companiile si consumatorii interactioneaza cu produsele si serviciile. Companiile globale deja sunt interesate de Metavers pentru a imbogati experienta consumatorului, pentru a comercializa produse si servicii fizice si digitale sau pentru a realiza plati si finantare in Metavers, reiese dintr-o analiza realizata de PwC.
Metaversul promite o lume digitala 3D uimitor de realista in care se pot cumpara sau vinde bunuri si servicii, sa fie semnate sau sa fie executate contracte. Mai mult, in acest univers virtual companiile vor putea sa recruteze si sa formeze talente sau sa interactioneze cu clientii si comunitatile.
Asa cum unii vizionari ai acestei tehnologii isi imagineaza Metaversul, aceasta lume nu va functiona pe platforme ale caror proprietari controleaza datele si tranzactiile. In schimb, utilizatorii isi vor putea duce identitatile, monedele, experientele si activele oriunde doresc. De exemplu, prin intermediul Metavers-ului o persoana poate sa-si puna o casca pentru realitate virtuala (VR) si sa viziteze o fabrica din cealalta parte a lumii, unde poate atinge masinile sau poate sa-i stranga mana directorului fabricii, fara a parasi biroul sau.
Metavers-ul, inca la inceput
In ciuda faptului ca Metavers-ul a fost descris pentru prima data in urma cu aproape 30 de ani, infrastructura necesara pentru a-l accesa are nevoie de imbunatatiri. Spre exemplu, puterea de calcul, castile, protocoalele software si capacitatea de retea nu sunt inca pregatite pentru a sustine un univers virtual cu adevarat captivant.
Analiza PwC mai arata ca inca lipseste in mare parte interoperabilitatea promisa a Metavers-ului: o lume digitala in care companiile si clientii lor pot trece fara probleme prin experientele multiple oferite de diferiti furnizori. Aceasta conectivitate va necesita o noua arhitectura pentru internet, numita adesea web 3.0. Primele au aparut paginile web statice (web 1.0), iar apoi a venit internetul actual (web 2.0) cu continut dinamic, dar numai in cadrul platformelor pe care companiile le detin si le administreaza. Web 3.0, la care se lucreaza in prezent, ar trebui sa fie o structura descentralizata cu nenumarate platforme interoperabile.
Indiferent daca se va ajunge la aceasta viziune sau nu, exista deja suficiente componente ale Metavers-ului care ofera atat oportunitati, dar si riscuri. Asadar, atunci cand activele, tranzactiile si identitatile exista simultan atat in lumea fizica, cat si in cea digitala, pe care le impartasesc miliarde de oameni si organizatii, este posibil ca vechile strategii de afaceri sa nu se mai aplice.
Specialistii PwC au identificat sase concepte care cred ca vor sta la baza Metaversului si pe care companiile ar trebui sa le ia in calcul.
Monetizare
Criptomonedele, NFT-urile si alte monede digitale, active si schimburi bazate pe blockchain vor sprijini probabil schimbul de valoare in Metavers. Va fi nevoie de inovatii suplimentare, pe masura ce guvernele, companiile si organizatiile digitale (care vor lucra sa construiasca un sistem monetar de incredere) vor veni cu noi propuneri pentru monetizarea datelor si pentru realizarea unor imprumuturi, plati sau investitii imobiliare in Metavers.
Interoperabilitate
Un adevarat Metavers necesita o interoperabilitate perfecta intre utilizatori si platforme, bazata pe web 3.0 si pe standarde care urmeaza sa fie stabilite. Desi aceasta interoperabilitate va oferi noi posibilitati de a ajunge si de a intelege clientii, va ridica, de asemenea, noi provocari pentru colectarea si proiectarea datelor, precum si pentru securitatea cibernetica si confidentialitate. De asemenea, poate submina strategiile de afaceri construite in jurul pastrarii utilizatorilor si a datelor acestora pe o anumita platforma. Avantajul competitiv se poate muta catre acele companii care ofera (prin hardware sau software) solutii de incredere pentru ca utilizatorii sa intre in Metavers.
Guvernare
Metavers-ul va avea nevoie de reguli pentru utilizatori, reguli despre modul in care Metaversul in sine se poate schimba in timp si mecanisme de aplicare, inclusiv pentru colectarea taxelor, guvernarea datelor si conformitatea cu reglementarile. Securitatea va fi primordiala, deoarece o noua lume digitala descentralizata le poate oferi celor rau intentionati noi zone pe care le pot ataca. Autenticitatea - si increderea in sens mai larg - ar trebui sa fie, de asemenea, in centrul atentiei, pentru a reduce dezinformarea care a afectat adesea internetul.
Identitate
In lumea digitalade astazi, identitatea este adesea legata de platforme. Metavers-ul, descentralizat si interconectat, va avea nevoie de identitati digitale de incredere - pentru oameni, bunuri si organizatii - care se transfera pe platforme. Companiile active acum in identitatea digitala pot contribui atat la stabilirea standardelor Metavers-ului, cat si la oferta de servicii necesare. Identitatile digitale pot fi, de asemenea, esentiale pentru colectarea permisa a datelor si pentru guvernarea datelor intr-un mediu descentralizat.
Experienta
O lume digitala 3D comuna, persistenta si captivanta va oferi experiente unice, bazate pe convingerile, idealurile si gusturile exprimate in alegerile individuale. Unele tendinte pentru experienta utilizatorului devin deja clare, in jocuri si medii cu realitatea virtuala (VR) sau cu realitate augumentata (AR). Organizatiile care ofera experiente Metaverse de incredere si protejeaza drepturile de confidentialitate pot castiga loialitatea consumatorilor.
Persistenta
Un adevarat Metavers ar trebui sa reflecte in timp real schimbarile facute in el de catre diferiti participanti, intrand si iesind in moduri diferite, in locuri diferite, in momente diferite. Atunci cand o persoana iese din Metavers, acest univers virtual si ceilalti participanti isi vor continua activitatile neintrerupt. Aceasta persistenta va necesita probabil o noua abordare a activelor si activitatilor digitale, inclusiv servicii si aplicatii care sunt portabile, care pot fi configurate in timp real.
Asadar, multe companii investesc, cu scopul de a consolida loialitatea clientilor, de a se implica in noi moduri cu comunitatile lor si de a creste veniturile. Cu toate acestea, exista si motive de precautie. Metaverse a devenit recent un subiect de interes, chiar daca tendintele tehnologice de baza sunt in curs de desfasurare de ani de zile. Insa aceasta inovatie contine si o parte speculativa prin supraevaluari si investitii riscante - mai ales ca un adevarat Metavers, asa cum si-l imagineaza vizionarii tehnologiei, este inca la cativa ani distanta.
Un material de Radu Badiceanu, Director Tehnologie PwC Romania
|