AKTOR a inceput forarea tunelurilor Homorod, pe tronsonul de cale ferata Apata-Cata |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 17 Oct 2024 16:42 |
AKTOR, constructorul tronsonului Apata - Cata al caii ferate Brasov-Sighisoara, a inceput forarea perechii de tuneluri nordice, numita Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, prin pornirea celei de-a treia masini de foraj (TBM) pe santierul aflat la doar 4 km vest de Racos (locatie). Saptamana trecuta, Alexandra a inceput lucrarile de strapungere a acestei a doua perechi de tuneluri in muntii din jurul Racosului. La acest moment, TBM 3, Alexandra, a intrat deja partial in munte.
Acesta este unul dintre putinele proiecte din Europa in care patru TBM-uri sunt sapa tot atatea tuneluri in acelasi timp.
Tunelurile se afla pe traseul viitoarei linii de cale ferata Brasov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunare, tronsonul Brasov-Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata. Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) cu consortiul AKTOR SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada.
"Suntem mandri sa marcam aceasta etapa semnificativa in aceasta parte critica a proiectului feroviar Brasov-Sighisoara. Acest progres subliniaza angajamentul nostru de a livra proiecte de infrastructura de ultima generatie care imbunatatesc conectivitatea in Romania si in intreaga regiune europeana. Prin utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi masinile de forat tuneluri, crestem eficienta si siguranta si minimizam impactul extern. Aceste tuneluri vor juca un rol crucial in consolidarea coridorului Rin-Dunare, contribuind la cresterea durabila si mobilitatea regiunii pentru generatiile viitoare", a declarat Alexandros Exarchou, Presedinte al Consiliului de Administratie si CEO al Aktor Group.
Primele doua TBM-uri care foreaza in prezent perechea de tuneluri spre sud, cu o lungime de 6,9 km, pornind dinspre Racos pe sens opus, spre Apata, sunt deja intrate adanc in munte. Ele au depasit deja 1,2 kilometri in tuneluri: TBM1 - Eleni, care a fost pornita la inceputul lunii martie, e deja la 700 de metri de intrare, iar TBM2 - Varvara, pornita la sfarsitul lunii mai, la 500 de metri. Eleni si Varvara au fiecare o lungime remarcabila: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri lungime, adica acum functioneaza in conditii de intuneric absolut, in interiorul muntelui.
In traditia creata cu primele doua TBM, al treilea TBM care a inceput forajul spre Homorod a fost botezat Alexandra. Alexandra are, de asemenea, o lungime impresionanta de 103 metri.
Pe masura ce avanseaza in interiorul muntelui, TBM-urile monteaza in jurul lor segmente de beton prefabricat de 1,5 metri latime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulara a tunelului.
"Procesul de instalare a unui TBM si de incepere a operatiunii de foraj este complex si necesita planificare, pregatire si executie detaliata. Folosind TBM-uri, putem construi tuneluri cu o mai mare precizie, siguranta si protejare a mediului decat o permit metodele traditionale. Aceasta abordare inovatoare a constructiei de tuneluri deschide noi posibilitati pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizand in acelasi timp impactul asupra zonei inconjuratoare", explica Sotirios Koropoulis (foto sus), directorul de proiect al santierului Lot 2, tronsonul Apata-Cata.
Tunelurile vor fi legate prin 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormenis/ Homorod vor consta fiecare din doua tuneluri feroviare cu cate o linie de cale ferata. Distanta dintre cele doua tuneluri forate va fi variabila si este planificata sa fie intre 30 de metri in apropierea zonelor de intrare si 70 de metri in apropierea zonei de suprasarcina inalta.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania HERREKNECHT. Un TBM poate fora tuneluri la scara mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, timp de sase zile pe saptamana, dupa care necesita o zi de pauza de intretinere.
Foto: ing. Yannis Broumis
***
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt masini de forat mecanizate cu cilindri goi din otel, numiti scuturi. TBM-urile mari sunt cele cu diametrul mare de 8-16 m lungime, impinse inainte in subteran de cricuri hidraulice (berbeci de impingere), in timp ce un disc rotativ, numit cap taietor, echipat cu discuri/ lame de taiere in partea din fata a scutului excaveaza solul moale sau/si roca dura. In fata capului taietor se adauga spuma pentru protectie impotriva uzurii si pentru a crea un material omogen pastos.
Materialele excavate sunt colectate temporar in spatele capului de taiere intr-o camera cilindrica, unde sunt amestecate cu apa si aditivi chimici, creand un echilibru al presiunii pamantului (EPB) pentru a sustine, daca este necesar, fata de sub excavare, prevenind prabusirea acesteia. Acest proces este o tehnologie inovatoare de tunelare mecanizata, deoarece ofera siguranta maxima simultan cu forarea.
Materialul excavat poate fi indepartat din camera utilizand un transportor pe baza principiului "surubul lui Arhimede" si apoi in afara tunelului cu ajutorul sistemului de benzi transportoare.
In partea din spate a scutului si sub protectia acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate in inele circulare si plasate in pozitia dorita folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine captuseala finala a tunelului forat, odata ce o anumita deschidere a tunelului a fost excavata (1,5 metri). Pe masura ce Scutul avanseaza, inelul circular ramane pe pozitie, sustinand terenul excavat dupa ce a fost umplut cu ciment. Exista un tren de vagoane de sustinere remorcate de scut, prin tunelul captusit, numite ganturi, care transporta toate echipamentele mecanice, electrice si utilitatile necesare functionarii TBM. Lungimea totala a TBM-ului, inclusiv a ganturilor, poate ajunge in unele cazuri la 130 - 150 de metri.
Acest principiu al asa-numitului tunel mecanizat ofera astazi o siguranta mai mare si o constructie mai rapida a tunelurilor complete decat metoda traditionala de tunelare NATM. Tehnologia TBM-EPB este legata de o tehnologie extrem de sofisticata, care variaza de la controlul a peste 150 de functii de operare simultan de la sisteme in timp real de la distanta pana la un sistem de navigatie de inalta tehnologie al scutului de avansare, care il controleaza cu tolerante de 5 - 10 cm fata de axa teoretica a tunelului pe toata lungimea tunelului.
|