CESTRIN: Tehnologii precum GIS, BIM si Lidar, in administrarea infrastructurii |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 20 Iul 2023 06:25 |
Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica (CESTRIN), organism de strategie si dezvoltare tehnica a Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), are rolul principal de a furniza, pe baza propriilor studii, Companiei de drumuri, subunitatilor sale, precum si tuturor unitatilor implicate in administrarea si exploatarea drumurilor publice din Romania, asistenta tehnica necesara reabilitarii si modernizarii infrastructurii rutiere, precum si conceperii, asimilarii si implementarii de tehnologii inovative in sectorul rutier. In acest scop, CESTRIN, prin propriile studii, a reusit sa isi formeze o capacitate de expertiza tehnica importanta in domeniul rutier, raportata la toate domeniile aferente acestui sector si anume: dimensionarea structurilor rutiere, evaluarea calitatii materialelor de constructii, elaborarea si implementarea de noi tehnologii pentru constructia si intretinerea drumurilor, investigarea starii tehnice a infrastructurii rutiere din administrarea CNAIR. Asadar, CESTRIN asigura, in primul rand, un suport tehnic si know-how unitatilor de implementare si unitatilor din teritoriu (DRDP, SDN). CESTRIN este implicat in proiectele CNAIR la nivel de pregatire si executie, dar si in proiecte proprii ale companiei, respectiv de dezvoltare institutionala, de implementare a digitalizarii si de actualizarea modului de administrare a patrimoniului CNAIR.
Interviu cu Stefan Ionita (45 de ani), Directorul Executiv al CESTRIN si specialist cu o experienta profesionala de 19 ani in domeniul transporturilor.
- Cum a evoluat activitatea CESTRIN in 2022 si ce estimari aveti pentru 2023 si in perspectiva?
- CESTRIN a atins indicatorii de performanta stabiliti la nivelul anului 2022 si a indeplinit Planul de Activitati propus de CESTRIN si aprobat de CNAIR. In prezent, gradul de incarcare este maxim, organizatia avand nevoie de resursa umana suplimentara. Insa prin prisma ROF si organigramei, CESTRIN are in mod specific activitati curente de realizat, precum si asigurarea suportului tehnic pentru unitatile de implementare ale CNAIR, pentru toate proiectele in pregatire si implementare. Asigurarea suportului tehnic se face prin Directii, Birouri sau compartimente ale CESTRIN, prin personal nominalizat. Consideram ca, exceptand personalul TESA/ administrativ, tot personalul existent poate fi considerat cel putin specializat la locul de munca prin prisma activitatilor specifice si a echipamentelor de lucru, care nu pot fi realizate fara o pregatire/ specializare initiala a personalului.
La nivelul anului 2023, ne dorim sa indeplinim intregul Plan de activitati si atingerea, din nou, a indicatorilor de performanta. Urmeaza ca CNAIR sa propuna, ca in fiecare an, noi activitati/ echipamente/ software/ proceduri de lucru pentru introducerea digitalizarii si stabilirea strategiei de dezvoltare a CESTRIN, respectiv a CNAIR. Daca toate aceste propuneri, sau o parte, vor fi aprobate de CNAIR, la nivelul anilor 2024-2025 urmeaza sa le implementam.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung?
- Planul de dezvoltare implica provocari pentru activitate si investitiile sunt stabilite pentru a asigura dezvoltarea planificata si a raspunde acestor provocari. CESTRIN este organizat astfel incat sa poata realiza cele doua activitati principale, si anume: asigurarea suportului tehnic prin intermediul a trei directii (Directia Tehnica, Directia Inginerie si Studii de Teren, precum si Directia Laborator Drumuri), respectiv urmarirea achitarii tarifelor de utilizare a infrastructurii rutiere din administrarea CNAIR SA, conform legislatiei, si constatarea contraventiilor prin intermediul Directiei Prelucrare contraventii.
In ceea ce priveste suportul tehnic, la ora actuala au fost achizitionate echipamente de mare randament, ce permit o analiza mai rapida a situatiei retelei rutiere. Se urmareste digitalizarea activitatii prin realizarea unei baze de date care sa poata fi actualizata cu usurinta si sa contina informatii in timp real (despre starea tehnica a drumului, elemente de siguranta circulatiei, lucrari de intretinere planificate, valori de trafic prin intermediul unor contoare automate de trafic etc.).
Laboratorul de drumuri CESTRIN este utilat cu echipamente de ultima generatie, care permit realizarea verificarii calitatii lucrarilor in curs de executie, in perioada de garantie si ulterior in exploatare. CESTRIN este implicat in mod frecvent in realizarea verificarii calitatii executiei lucrarilor.
CESTRIN administreaza si actualizeaza Modelul National de Transport, care sta la baza planificarii strategiei de dezvoltare a infrastructurii rutiere, precum si realizarii studiilor de trafic din cadrul proiectelor de infrastructura.
- Pe ce criterii se stabileste prioritizarea lucrarilor de interventii asupra infrastructurii transport rutier?
- CESTRIN gestioneaza bazele de date ale unui sistem optimizat de administrare a drumurilor PMS si a podurilor rutiere BMS prin intermediul carora se stabileste prioritizarea lucrarilor de interventie pentru intretinerea infrastructurii rutiere din administrarea CNAIR SA.
O alta activitate importanta este elaborarea de aplicatii GIS si/sau realizarea de harti in domeniul infrastructurii rutiere (exemplu: harta de transparenta, care ofera informatii utile tuturor celor interesati).
Prin intermediul specialistilor, la solicitarea CNAIR SA, CESTRIN este implicat inca din faza de proiectare a infrastructurii rutiere, prin realizarea de studii de teren (filmari cu drona ale viitorului traseu pentru identificarea situatiei din teren, realizarea de ortofotoplanuri etc.), realizarea de investigatii geotehnice (foraje geotehnice si incercari de laborator), emiterea de puncte de vedere de specialitate pentru partea tehnica a proiectului.
Prin planul de dezvoltare, CESTRIN urmareste sa raspunda cerintelor venite din partea CNAIR referitoare la monitorizarea calitatii lucrarilor de infrastructura rutiera si asigurarea suportului tehnic, precum si la modernizarea modului de administrare a infrastructurii rutiere (centralizarea tuturor datelor despre reteaua rutiera in cadrul unei aplicatii care sa permita o accesare si prelucrare rapida a acestora).
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent?
- Principalele provocari pe care le intampinam sunt legate de digitalizare -GIS. Sistemul Informational Geografic (GIS) este cadrul care permite culegerea, gestionarea si analiza datelor. Avand radacinile in stiinta geografiei, GIS-ul integreaza mai multe tipuri de date, analizeaza locatii spatiale si organizeaza straturi de informatii in vizualizari, utilizand harti si scene 3D. Avand aceasta capabilitate unica, GIS-ul dezvaluie o intelegere mai profunda a datelor, cum ar fi modele, relatii si situatii - ajutand utilizatorii sa ia decizii mai inteligente.
Alte provocari sunt legate de trecerea la tehnologia BIM - Building Information Modeling sau Modelarea Informatiilor despre Constructii, dar si de pregatirea unei posibile introduceri de scanari laser 3D (LIDAR) in procesul de management al infrastructurii rutiere.
In ceea ce priveste actualizarea Modelului de Transport, provocari majore sunt generate de necesitatea de a aduce modelul de transport la o forma prin care sa se poata migra catre tertii interesati de datele privind consumurile de carburant/ estimari noxe la nivelul retelei de drumuri nationale. Tot aici, putem mentiona culegerea de date suplimentare de la nivelul retelei de drumuri existente prin echipamente de ultima generatie, respectiv crearea unei retele rutiere 3D (introducerea declivitatilor medii), dar si crearea Curbelor Debit Viteza pentru reteaua de drumuri nationale si judetene.
Alte provocari in activitatea noastra sunt legate de finalizarea prelucrarii tuturor datelor de la nivelul Recensamant 2022, introducerea unor noi tipuri de intersectii la nivelul infrastructurii rutiere majore si de actualizarea Modelului de transport in baza Recensamantului 2022.
|