Proiectele mari de infrastructura intarziate pot fi transferate la autoritatile locale |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 15 Iun 2020 05:08 |
Guvernul a adoptat saptamana trecuta o Ordonanta de Urgenta prin care drumurile nationale, centurile ocolitoare si anumite proiecte de cai ferate care sunt finantate din fonduri europene si inregistreaza intarzieri in executie sunt transferate din gestiunea CNAIR in cea a autoritatilor locale, pentru o implementare mai eficienta. Potrivit notei de fundamentare a proiectului, OUG este necesara in contextul in care Romania poate pierde fonduri europene de peste doua miliarde euro ca urmare a intarzierilor.
"Pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operationale este in valoare de 2,15 miliarde euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt inregistrate la nivelul Programului operational Infrastructura Mare (POIM), cu valoarea de 778,17 milioane de euro, Programului Operational Regional (POR), cu valoarea de 740,13 milioane de euro si a Programului Operational Capital Uman (POCU), cu o valoare de 382,16 milioane de euro. Riscul de dezangajare actioneaza deindata, la sfarsitul anului calendaristic, prin dezangajarea automata a sumelor din bugetul UE alocat Romaniei", se arata in nota de fundamentare.
La finalul sedintei de Guvern de joia trecuta, seful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Danca, a declarat ca actul normativ reprezinta "o adevarata revolutie in domeniul proiectelor de infrastructura derulate cu fonduri europene".
"Aceasta OUG instituie o solutie asteptata de foarte mult timp de autoritatile locale, care asistau neputincioase la modul in care unele rute de transport si trafic intens aglomerau comunitatile locale la nivelul unor orase si autoritati fara a putea interveni in modernizarea, extinderea sau reabilitarea acestor infrastructuri. Prin aceasta ordonanta de urgenta, practic se da posibilitatea autoritatilor locale sa preia in gestiune si in executie proiecte de infrastructura rutiera si feroviara de interes local fie prin autoritatea locala, fie prin asociatii de dezvoltare intercomunitare, pentru dezvoltarea si executia unor lucrari pe infrastructura de interes national. Astfel, drumuri nationale, centuri ocolitoare, care nu erau pana in prezent in grafic de executie la nivelul CNAIR, de exemplu, vor putea fi transferate la autoritatile locale si executate in gestiunea acestora, urmand ca dupa finalizarea lucrarilor acestea sa revina in administrarea companiei nationale de drumuri", a explicat Ionel Danca.
Pentru informatii suplimentare, click aici!
|